Wyższy poziom
Nie jest to jeszcze zupełnie nowy samochód a jedynie zmodyfikowany dotychczasowy model.
Na miejsce premiery odświeżonego Mercedesa klasy E wybrano Auto Show w Nowym Jorku, gdzie w niezwykłej scenerii i oprawie artystycznej zaprezentowano auto, które ma jeszcze pozostać w sprzedaży do 2009 roku.
Kosmetycznym zmianom poddano wygląd zewnętrzny podobnie, jak w modelu SL. Nieznacznie zmieniono klosze lamp przednich, zderzaki, nowy wygląd otrzymały światła przeciwmgłowe. W droższych wersjach będą dodatkowo posiadały chromowane listwy, które będą stosowane również w sedanie na pokrywie bagażnika. Na nowo zaprojektowano także lusterka zewnętrzne. Wspólnie ze specjalistą w dziedzinie oświetlenia – firmą Hella, opracowano inteligentny system oświetleniowy ILS (Inteligent Light System). Odświeżona klasa E jest pierwszym autem posiadającym adaptacyjne reflektory główne, potrafiące dostosować intensywność świecenia do sposobu jazdy, pogody, czy sytuacji na drodze. Nowego typu światła tzw. szosowe szerzej oświetlają lewą krawędź drogi i jednocześnie dalej niż dotychczas stosowane światła mijania. Zasięg widoczności kierowcy został dzięki temu zwiększony o około 10 metrów. Po przekroczeniu prędkości 90 km/h automatycznie włączają się tzw. światła autostradowe, stanowiące jednorodny promień o długości 120 metrów. Widoczność kierowcy została poprawiona o około 50 metrów. Poprawiono także światła przeciwmgłowe poprzez zredukowanie samooślepiania powodowanego przez odbijanie się światła od mgły. System oświetlenia ILS posiada także funkcję doświetlania pobocza np. podczas jazdy na zakrętach. Ten nowoczesny system będzie dostępny jako opcja.
Wnętrze praktycznie nie zmieniło się. Drobnym modyfikacjom poddano obsługę klimatyzacji, nieznacznie zmieniły swój wygląd dysze nawiewów i koło kierownicy z czterema przyciskami. Nabywcy będą mogli zamówić nowe rodzaje drewnianych oklein. Tak jak dotychczas Klasa E dostępna będzie w wersjach Classic, Elegance i Avantgarde. Dla osób bardziej wymagających oferowany będzie także pakiet sportowy nadwornego tunera Mercedesa – firmy AMG, obejmujący między innymi 18-calowe obręcze kół, przeprojektowane zderzaki i sportowe zawieszenie. Ponadto do wyboru 26 wersji wyposażenia – 16 sedan i 13 kombi, pięć odmian silnikowych może występować w wersji z napędem czterech kół – 4Matic. Wszystkie silniki wysokoprężne posiadają filtr cząstek stałych.
Zwiększono moce niektórych silników. Dotychczas najsłabsza jednostka dysponowała mocą 122 KM, obecnie jest to 136 KM (model E 200 CDI), E 220 CDIA posiada moc 170 KM w 6-cylindrowy E 320 CDI 224 KM. Nowością w gamie silników benzynowych jest wersja E 200 Kompresor o mocy 184 KM. Z klasy S „pożyczono" potężny silnik V8 o mocy 388 KM i momencie obrotowym 530 Nm. Na osiągnięcie 100 km/h model ten potrzebuje tylko 5,3 s. Jeżeli taka moc nie jest dla kogoś wystarczająca, to specjalną ofertę przygotowało AMG. Model E 63 AMG dysponuje mocą aż 514 KM. „Setka" pojawia się na prędkościomierzu już po 4,3 s. a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Na rynku amerykańskim oferowany będzie również model E 320 w technologii Bluetec o mocy 224 KM.
Modyfikacjom poddano układ kierowniczy, jezdny i hamulcowy. Ponadto stosowany do tej pory układ SBC zastąpiono systemem hydraulicznym posiadającym dodatkowe funkcje, jak np. osuszanie tarcz hamulcowych. Nowością jest również układ zapobiegający staczaniu się auta ze wzniesienia. Standardem będzie system bezpieczeństwa Pre-Safe, który debiutował w modelu klasy S. System ten w ułamkach sekund potrafi wykryć niebezpieczeństwo, domknąć otwarte okna, napinając pasy bezpieczeństwa i profilując odpowiednio przednie fotele. Dodatkowo wprowadzono system Neck-Pro, zapewniający lepsze podparcie głowy w przypadku uderzenia w tył pojazdu. W momencie awaryjnego hamowania nowe światła stop wyposażone w diody LED świecą z intensywnością zależną od siły nacisku na pedał hamulca. Światła postojowe koloru białego również oparto na technologii LED.
Do tej pory sprzedano na całym świecie ponad milion sztuk Mercedesa klasy E. 860 tys. limuzyn i 140 tys. kombi. W ubiegłym roku model ten był najchętniej kupowanym autem tej klasy w Europie. Sprzedaż odświeżonej klasy E ruszy w czerwcu br. Cena podstawowego modelu E 200 ma wynosić 36 tys. euro, na wersję E 63 AMG trzeba będzie wydać 94 tys. euro.