Wypadkowy test Octavii RS
Jaki wpływ na bezpieczeństwo mają zapięte pasy oraz właściwe foteliki dziecięce sprawdzał TÜV SÜD Auto CZ razem z czeską Skodą.
Nieodpowiednie zapinanie pasów w samochodzie oraz niewłaściwe stosowanie fotelików dla dzieci może powodować groźne następstwa nawet w wyniku niewielkich stłuczek. Podczas czeskich testów wypadkowych Octavii RS sprawdzano zachowywanie odpowiednich wymogów bezpieczeństwa przez kierowcę oraz pasażerów.
Testy przeprowadziła na terenie poligonu doświadczalnego w Úhelnice koło Mladá Boleslav firma TÜV SÜD Auto CZ, wspierająca firmę Škoda Auto w działaniach na rzecz podnoszenia jakości bezpieczeństwa samochodów. Przeprowadzone zostały one w ramach otwartych Dni Bezpieczeństwa, organizowanych co roku przez wspomnianego powyżej czeskiego producenta. Ich uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak przebiegają i jak oceniane są testy wypadkowe oraz poślizgowe.
W pierwszej części testów żółta Škoda Octavia RS, poruszająca się z prędkością 50 kilometrów na godzinę, wjechała prosto w bok niewielkiego pojazdu klasy średniej. Zderzenie to spowodowało deformację przodu Octavii, nie wpłynęło jednak w żaden sposób na miejsce usadowienia pasażerów. Zadziałały poduszki powietrzne, a ponieważ obie osoby na przednich siedzeniach (w tym przypadku były to manekiny testowe) miały odpowiednio zapięte pasy, wyszły z wypadku bez poważniejszych obrażeń. Na tylnych siedzeniach samochodu znajdowała się dwójka dzieci (a dokładniej dwa manekiny dziecięce). Ponieważ odpowiedzialny kierowca, w którego rolę w tym przypadku wcielili się technicy TÜV SÜD Auto CZ, upewnił się przed podróżą, że dzieci były właściwie posadzone oraz miały zapięte pasy, nawet one prawie w ogóle nie ucierpiały w wyniku wypadku.
Sytuacja wyglądała gorzej chwilę później, gdy ci sami technicy zaprezentowali siedzącym na widowni kolegom i dziennikarzom test poślizgowy, w ramach którego nie zastosowano odpowiednich środków bezpieczeństwa w stosunku do kierowcy oraz dzieci. Zaobserwowano oczywiste różnice w skutkach symulowanych wypadków. W warunkach drogowych pasażerowie samochodu wymagaliby interwencji lekarza.
Po teście wypadkowym odbyła się prezentacja prac Zespołu ds. badań nad bezpieczeństwem transportu firmy TÜV SÜD Auto CZ przy Škoda Auto. Firma ta realizuje prace nad bezpieczeństwem pasywnym, obejmujące testy wypadkowe, poślizgowe oraz wytrzymałościowe. Jest ona częścią międzynarodowego koncernu - TÜV SÜD CR – który ma dziewięć oddziałów w Republice Czeskiej, między innymi w Mladá Boleslav. W firmie zatrudnionych jest około 300 osób, a jej obrót w tym regionie wynosi 15 milionów euro.
Usportowiona wersja Octavii drugiej generacji dostępna jest na polskim rynku od roku 2005. Skoda Octavia RS występuje w dwóch wersjach nadwozia – liftback (zwany także hatchbackiem) oraz kombi. Pod maską może znaleźć się jedna z dwóch dynamicznych jednostek napędowych: silnik Otto (benzynowy) 2.0 TFSI o mocy 200 KM (147 kW) w cenie od 102 800 zł do 106 100 zł albo silnik Diesla 2.0 TDI CR DPF o mocy 170 KM (125 kW) w cenie od 108 800 zł do 119 400 zł.
Skodę Octavię RS wyróżnia wyjątkowe wzornictwo, podkreślające jej sportowy charakter. W skład jej wyposażenia standardowego wchodzą między innymi obręcze kół ze stopów lekkich Zenith o rozmiarze 17 cali, pakiet skórzany, tapicerka wnętrza Race, wykończona skórą, konsola środkowa w kolorze aluminium oraz kubełkowe fotele przednie. Bezpieczeństwo zapewnia system bocznych oraz przednich poduszek powietrznych wraz z kurtynami, a także systemy ESP z ABS, ASR, MSR, HBA, EBV, EDS, DSR oraz ACS. Komfort jazdy podnosi dwustrefowa klimatyzacja Climatronic, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz system schowków.