Więcej Golfa
Zmiana priorytetów. Samochody kompaktowe do niedawna jeszcze były coraz dłuższe, teraz stają się wyższe.
Najlepszym tego przykładem jest Volkswagen Golf Plus. W stosunku do Golfa V jego wymiary pozostały praktycznie nie zmienione, poza wysokością. Samochód zyskał dodatkowe 9,5 cm, co daje się zauważyć podobnie, jak i zmieniona stylizacja. Zachowując cechy charakterystyczne „zwykłego” Golfa, Plus otrzymał nowy przód. Uwagę zwracają reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki i przetłoczenia. Nowością w tej klasie aut są tylne światła z diodami LED.
Zmiana wysokości pozwoliła na nową aranżację wnętrza. Centralna konsola zyskała nowy kształt z czterema wyróżniającymi się chromowanymi obwódkami otworów wentylacyjnych. Wprowadzono nową kolorystykę tapicerek siedzeń i drzwi. Pomimo, że z przodu siedzi się wyżej o 7,5 cm (z tyłu nawet o 8,5 cm), odległość do sufitu przekracza metr. Jednocześnie jest o wiele więcej miejsca na nogi, szczególnie dla osób siedzących na tylnych siedzeniach. Podróż we trójkę z tyłu nie będzie jednak szczególnie komfortowa. Tylne siedzenia można oddzielnie przesuwać (o 140 mm do przodu lub o 20 mm do tyłu). Środkową część można złożyć otrzymując podręczny stolik z uchwytami na napoje. Oparcie można złożyć w proporcji 40:20:40, uzyskując płaską powierzchnię bagażową. Ułatwieniem jest także możliwość obniżenia wysokości siedzeń oraz regulacja w dwóch poziomach podłogi bagażnika, którego pojemność wynosi od 395 do 1450 litrów. Opcjonalnie (?) można otrzymać składane oparcie przedniego fotela, dzięki czemu bez problemu przewieziemy przedmioty o długości do 230 cm. Zadbano o miejsce na różnego rodzaju drobiazgi, w tym oddzielny schowek na okulary, monety i butelki. Łącznie wszystkich schowków i uchwytów jest aż 43.
Plus nie tylko chce się podobać. Konstrukcyjnie opiera się na rozwiązaniach znanych z Golfa hatchbacka. Wprowadzono jednak pewne modyfikacje ze względu na większą wysokość auta. Gama jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe 1.4 (75 KM) i 1.6 FSI (115 KM) a także wysokoprężne 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). Nieco później ofertę uzupełnią również 90-konny 1.9 TDI oraz 102- konny silnik benzynowy 1.6. Optymalną jednostką dla Plusa wydaje się 115-konny silnik benzynowy zapewniający autu dobrą dynamikę i to mimo, że Plus jest o 130 kg cięższy od Golfa. W przypadku tej wersji silnikowej i 140-konnej wysokoprężnej napęd przekazywany jest za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Samochód prowadzi się pewnie, przy czym zawieszenie jest zestrojone dość twardo, co zapewne nie przypadnie do gustu osobom oczekującym więcej komfortu.
Plus podobnie, jak Golf występuje w wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline i Sportline. Od hatchbacka jest droższy średnio o 3 tys zł. W stosunku do swojego protoplasty jest ciekawszą propozycją ze względu na swoją funkcjonalność.
Tekst: Norbert SzwarcFoto: Autor