W sportowym duchu
Jeszcze do niedawna – silnik wysokoprężny i sportowe osiągi to były dwa wykluczające się pojęcia. Czasy się jednak zmieniają. Dowodem na to może być Alfa Romeo 147 1.9 JTD.
Marka Alfa Romeo od zawsze kojarzyła się ze sportem a nietuzinkowa stylizacja wyróżniała samochody włoskiej firmy od jej konkurentów.
Tradycja i nowoczesność
Zapoczątkowany w 1997 roku przez model 156 nowy styl Alf wkrótce po prezentacji spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Dzieło włoskich stylistów w umiejętny sposób odwołuje się do modeli z lat 40. i 50., jednocześnie łącząc w sobie najnowsze trendy w projektowaniu aut. Wiele uwagi poświęcono również detalom – klamki, przetłoczenia na karoserii, kształt reflektorów, jak i tylnych świateł, czy też charakterystyczny, znany z Alf sprzed wielu lat kształt wlotu powietrza. Dotyczy to również lusterek zewnętrznych, choć niestety są zbyt małe.
Rodzinne podobieństwa
Konstrukcyjnie Alfa 147 opiera się na zmodyfikowanej płycie podłogowej modelu 156. Wnętrze zapewnia jednak przeciętną ilość miejsca. O sportowym rodowodzie Alfy przypomina nam również jego wystrój. Głęboko osadzone zegary (widoczne tylko przez kierowcę) z czerwonym podświetleniem, wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Wszystkie przełączniki obsługuje się intuicyjnie a odpowiednią pozycję za kierownicą można znaleźć dzięki dwupłaszczyznowej regulacji położenia kolumny kierownicy a także szerokiemu zakresowi ustawień fotela.
Wystrój kokpitu ożywiają wstawki imitujące aluminium. Alfa w wersji Progression imponuje bogatym wyposażeniem. Standardem jest między innymi: system ABS z EBD, ASR, poduszki powietrzne przednie, boczne oraz kurtynowe, pasy bezpieczeństwa z napinaczami siły napięcia, uchwyt mocowania fotelika dziecięcego typu Isofix, światła przeciwmgłowe, klimatyzacja, komputer pokładowy, funkcja świateł „Follow me home”, radioodtwarzacz CD z 6 głośnikami, elektrycznie sterowane szyby i lusterka.
W utrzymaniu porządku we wnętrzu pomagają schowki – w desce rozdzielczej, w podłokietniku i kieszenie na drzwiach. Pojemność bagażnika wynosi 280 litrów. Po rozłożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wzrasta do 1030 litrów. W Audi A3 jest to odpowiednio 350 i 1100 litrów a w Toyocie Corolli 289 i 1190 litrów. W załadunku cięższych przedmiotów do Alfy może przeszkadzać wysoka krawędź bagażnika.
Z temperamentem
Sportowy styl Alfy musi oczywiście potwierdzać się w osiągach. Obok 8-zaworowego wysokoprężnego silnika 1.9 JTD, dostępny jest również 16-zaworowy o tej samej pojemności, lecz mocy zwiększonej ze 115 do 140 KM. Wartość momentu obrotowego równa jest 305 Nm. W praktyce oznacza to, że Alfa dysponuje sporym zapasem mocy w szerokim zakresie obrotów. Z wyjątkiem wersji GTA, 19 JTD 16V zapewnia najlepsze przyspieszenia, w czym pomaga także dobrze zestopniowana 6-biegowa manualna przekładnia. Pewne zastrzeżenia można natomiast mieć do wyciszenia silnika. Zużycie paliwa w trasie pozostaje na poziomie 6 l/100 km, w ruchu miejskim jest to 7,9 l.
Do charakteru auta dostosowano również układ jezdny. Dość twarde zawieszenie pozwala na sportową jazdę. Pewien dyskomfort można natomiast odczuwać podczas jazdy po dziurawych i wyboistych drogach.
Indywidualny styl
Bez wątpienia Alfa Romeo 147 jest jedną z najciekawszych propozycji w popularnym segmencie aut klasy kompaktowej. Trudno pomylić Alfę z jakimś innym samochodem. Ma swój niepowtarzalny styl, który docenili także jurorzy konkursu „Samochód roku”. Alfa zdobyła ten tytuł w 2001 roku. Wersja ze 140-konnym silnikiem wysokoprężnym powinna spełnić oczekiwania entuzjastów sportowej jazdy, która nie będzie jednocześnie wymagała częstych odwiedzin na stacji paliwowej. Zakup Alfy 147 1.9 JTD 16V Progression jest niestety dużym wydatkiem.
Tekst: Norbert SzwarcZdjęcia: Wiesław Mrówczyński
Samochód do testu udostępniła firma Carserwis Sp. z o.o. ul. 1 Sierpnia 10 02-134 Warszawa tel.(022) 57 37 183 www.carserwis.pl