W cieniu EVO
Entuzjastom rajdów kojarzy się z potężną mocą i niespożytymi wręcz możliwościami. Obok jego odmiany wyczynowej, dostępna jest również wersja cywilna.
Po raz pierwszy Mitsubishi Lancer zadebiutował w 1973 roku. Jednak światową sławę przyniosły mu sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata w latach 90. Lancer Evolution ma na swoim koncie 4 tytuły Rajdowego Mistrza Świata Kierowców i jeden tytuł konstruktorów.
Lancer najnowszej, 9 generacji powraca na rynki europejskie po 7 letniej przerwie – sedan i 11 letniej – kombi. Na polskim rynku Lancer dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych – 1.6 (98 KM) i 2.0 (135 KM). Spróbujmy zatem odpowiedzieć na pytanie: ilu emocji może dostarczyć cywilny Lancer w wersji Sport ?
Swoim wyglądem nawiązuje do wersji Evolution. Dodatkowe spoilery, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, obniżone zawieszenie. Wystrój wnętrza jest dość surowy, odpowiadający charakterowi auta. Trójramienna kierownica MOMO doskonale leży w dłoniach a fotele zapewniają dobre trzymanie boczne. Sportowymi akcentami są również białe tarcze zegarów, ciemnosrebrne wstawki na desce rozdzielczej i na środkowej konsoli. Wyróżnikami wersji Sport jest także czarna welurowa tapicerka, pokryta skórą końcówka dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego.
Wyposażenie wersji Sport obejmuje między innymi: poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtyny, systemy ABS z EBD, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami i napinaczami, system mocowania fotelików Isofix, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, klimatyzacja, światła przeciwmgłowe.
Wnętrze zapewnia dostateczną ilość miejsca. Pod względem pojemności bagażnika, Lancer oferujący 430 litrów, ustępuje swoim konkurentom. Przestrzeń bagażowa Renault Megane wynosi 520 litrów, Toyoty Corolli – 437 a Forda Focusa 490. Niesymetrycznie dzielone tylne siedzenia Mitsubishi pozwalają na zwiększenie pojemności bagażnika.
W wersji Sport Lancer napędzany jest dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 135 KM. Nie jest to oczywiście tyle, ile w Lancerze EVO VIII – 265 KM, ale trudno odmówić jego cywilnej wersji braku mocy. Samochód energicznie przyspiesza, w czym pomaga dobrze zestopniowana 5-biegowa przekładnia o krótkich przełożeniach. Sportowa jazda będzie nas jednak kosztowała więcej niż zakładane przez producenta średnie spalanie na poziomie 8,4 l/100 km. Bez trudu osiągniemy wartość 10 l/100 km.
Do charakterystyki auta dostosowano układ jezdny. Zawieszenie zostało obniżone i utwardzone. Podczas dynamicznej jazdy, Lancer przypomina o swoim rajdowym rodowodzie. Układ kierowniczy działa bez zarzutu. Przy wszystkich kołach znajdują się tarcze hamulcowe, z przodu dodatkowo wentylowane.
Nowy Mitsubishi Lancer sedan dostępny jest na polskim rynku od dwóch miesięcy. Wersja Sport stanowi udane połączenie auta o cechach sportowych z dość przestronną limuzyną. Jest jednocześnie dobrą propozycją dla osób chcących przeżyć dreszczyk emocji, niekoniecznie wydając fortunę na Lancera EVO VIII.
Tekst: Norbert SzwarcZdjęcia: Wiesław Mrówczyński