Volkswagena Passat CC - sportowe coupé
Po wyprodukowaniu 15 milionów egzemplarzy Passata i Passata Variant nadeszła pora na poszerzenie oferty wersji nadwozia. Do tego wiele nowoczesnych "bajerów" technicznych z aktywną klimatyzacją foteli włącznie.
Oznaczenia CC (francuscy) producenci pojazdów używali dotychczas w przypadku samochodów coupé-cabrio, czyli łączących stylistykę nadwozia typu coupé z możliwością jazdy z odkrytym dachem. Inaczej Volkswagen, który zaprezentował niedawno nowe czterodrzwiowe coupé naszpikowane nowoczesnymi systemami wspomagającymi kierowcę, z których część spotykana jest wyłącznie w samochodach klasy wyższej.
W momencie wejścia na rynek europejski nowy Volkswagen będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem (TSI i V6) oraz z jednym motorem wysokoprężnym z turbodoładowaniem (TDI). Silniki benzynowe mają moc 160 KM (118 kW) i 300 KM (220 kW), natomiast turbodiesel 140 KM (103 kW) i spełnia już teraz wymagania normy Euro 5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 roku. Passat CC TDI z tym ostatnim silnikiem spala średnio tylko 5,8 litra ON/100 km i rozwija prędkość 213 km/h. Passat CC TSI, zużywający 7,6 litra benzyny i osiągający prędkość maksymalną 222 km/h, należy do najoszczędniejszych samochodów z silnikiem benzynowym w swojej klasie. Najmocniejszy model V6 będzie wyposażony seryjnie w nową generację stałego napędu na wszystkie koła 4Motion, adaptacyjne zawieszenie, będącą również nowością, a także w wyjątkowo efektywną dwusprzęgłową przekładnię DSG. Prędkość Passata CC V6 4Motion została ograniczona elektronicznie do 250 km/h, a jego średnie spalanie wynosi tylko 10,1 litra.
Po raz pierwszy w Volkswagenie zastosowany został system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu „Lane Assist" oraz nowe „adaptacyjne zawieszenie DCC". Kolejną nowoczesną technologią jest system parkowania „Park Assist" oraz „automatyczna regulacja odległości ACC" z układem skracającym drogę hamowania „Front Assist".
Całkowitą nowością jest także od nowa zaprojektowany, elektrycznie otwierany panoramiczny dach. Jego przeźroczysta pokrywa ma 750 mm długości i 1 120 milimetrów szerokości i zajmuje cały przód aż do słupków B. Poprzeczka dachu nad przednią szybą jest w tym przypadku utrzymana w czarnym kolorze. Elektryczny „panoramiczny podnoszony dach" można unieść w górę o 40 milimetrów.
Passat CC oferuje nowe gniazdo multimedialne „Media-In". Dzięki niemu można połączyć iPody i inne popularne odtwarzacze MP3 i DVD z systemem audio pojazdu. Gniazdo USB znajduje się w schowku na rękawiczki a podłączony do niego sprzęt jest sterowany przy użyciu radia lub systemu nawigacji. Informacje dotyczące odtwarzanej muzyki wyświetlane są na wyświetlaczu radia względnie nawigacji.
W seryjnym wypsoażeniu Passata CC znajdzie się, zastosowany po raz pierwszy w Volkswagenie, system „Mobility Tire" firmy Continental. Wykorzystując rozwiązanie zwane ContiSeal niemiecki producent opon opracował system, który pozwala na kontynuację podróży mimo gwoździa lub śruby w oponie. Specjalna warstwa ochronna wewnątrz bieżnika natychmiast uszczelnia dziurę powstałą po wbiciu się w oponę ciała obcego tak, że powietrze nie uchodzi. Uszczelnienie to działa przy prawie wszystkich przypadkach przebicia opon przez przedmioty o średnicy do pięciu milimetrów. Takie właśnie średnice ma około 85 procent ostrych przedmiotów uszkadzających opony.
Passat CC pozycjonowany przez importera jako samochodów premium klasy średniej, oferowany jest tylko w jednej, bogatej wersji wyposażenia. Do standardu należą takie elementy jak: 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich (typ „Phoenix") z oponami w rozmiarze 235, chromowe aplikacje (wewnątrz i na zewnątrz), cztery ergonomiczne sportowe fotele (pojedyncze fotele z tyłu), nowa trójramienna kierownica, automatyczna klimatyzacja „Climatronic", elektroniczny program kontroli stabilności jazdy ESP, system radiowy RCD 310 z odtwarzaczem płyt CD i plików MP3 oraz funkcja automatycznego włączania świateł mijania.
Głównymi rynkami dla Passata CC są Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia. Produkowany w niemieckich zakładach w Emden Volkswagen w Polsce będzie oferowany od czerwca. Od czwartego kwartału Passat CC będzie wprowadzony także na rynek USA, Kanady i Japonii. Ceny w Polsce będą zaczynać się od ok. 108 tys. zł za podstawową wersję z silnikiem 1.8 TSI.