Volkswagen Tiguan - Twarz starszego brata
Mały SUV ma otrzymać przedni pas wzorowany na Touaregu i sporo technicznych nowości - trzy silniki, kilka elektronicznych systemów, a do tego nowy poziom wyposażenia. Odmłodzony Tiguan ma wystartować latem.
Volkswagen nie ma powodu narzekać na sprzedaż swojego małego SUV. Od wejścia na rynek w roku 2007 to jeden z najpopularniejszych samochodów typu SUV, a w Niemczech lider tego segmentu. Na tamtym rynku co piąty sprzedany SUV to Tiguan, podczas gdy w Europie jego udział w rynku wynosi 12 proc. W ciągu 4 lat Volkswagen sprzedał ponad 700 000 tych aut. Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie pokazano jego odnowioną wersję, której rynkowy debiut zapowiedziano na lato tego roku. Mimo to sprzedaż „starej” wciąż utrzymywała się na bardzo dobrym poziomie. W zasadzie trudno się dziwić, bo odmłodzenie Tiguana to raczej ewolucja niż rewolucja.
Z zewnątrz zmieni się niewiele – przedni pas będzie teraz bardziej przypominał większego Touarega. Wciąż auto będzie dostępne w dwóch wersjach – jako bardziej terenowe lub bardziej miejskie. W zasadzie najważniejsza zmiana to zderzaki. W wersji terenowej są mniejsze, aby uzyskać lepszy kąt natarcia, a w wersji miejskiej są bardziej rozbudowane w dół i ukształtowane tak, by poprawić dynamikę. W rezultacie wersja w teren ma długość 443,3 cm i kąt natarcia 28 stopni, podczas gdy w wersji miejskiej wartości te wynoszą 442,6 cm i 18 stopni. Dotąd wersja miejska była oferowana z dwoma poziomami wyposażenia – podstawowym Trend&Fun oraz bardziej eleganckim Sport&Style, a uterenowiona tylko z podstawowym Track&Field. W nowej wersji także ona będzie miała drugi, bardziej elegancki poziom wyposażenia nazwany Track&Style.
W gamie odnowionego Tiguana dostępnych będzie 7 jednostek napędowych z czego 3 nowe. Wszystkie silniki mają cztery cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Cztery benzynowe TSI o pojemnościach od 1,4 l do 2,0 l zapewniają zakres mocy od 122 KM do 210 KM. Dla turbodiesli te graniczne wielkości mocy to 110 KM i 170 KM. Podstawą jest we wszystkich wersjach sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, ale w nowej wersji opcją będzie siedmiostopniowa automatyczna skrzynia DSG, która dzięki dwusprzęgłowej technologii przyspieszającej zmianę biegów poprawia i dynamikę i ekonomiczność samochodu.
W Tiguanie oferowane są także elementy zestawu BlueMotion Technologies, którego podstawą jest oczywiście układ Start/Stop oraz system regeneracji akumulatora. Dzięki ich zastosowaniu Tiguan stał się bardziej oszczędny. Przykładowo wersja ze stuczterdziestokonnym turbodieslem napędzającym wszystkie koła (4MOTION) po wyposażeniu w BlueMotion Technology ma średnie spalanie na poziomie 5,8 l. Podobnie jak poprzednio podstawowe wersje silnikowe mają napęd na przednią oś, a inne mogą być dostępne także jako 4MOTION. Wersje przednionapędowe są oszczędniejsze, więc najniższe spalanie dostępne dla Tiguana to 5,3 l/100 km. Najdynamiczniejsza wersja zadowala się natomiast 8,6 l paliwa na 100 km.
Odmłodzony Tiguan będzie także dysponował kilkoma nie oferowanymi w nim dotąd elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy. Pojawi się system rozpoznający zmęczenie kierowcy Fatigue Detection, automatycznie włączający światła drogowe Dynamic Light Assist i ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist. Nowością będzie także zastosowanie w Tiguanach elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS.
W Niemczech nowa wersje Tiguana ma się pojawić na drogach w połowie czerwca, ale w przedsprzedaży już przyjęto ponad 10 000 zamówień. Na pozostałe rynki samochód zacznie wchodzić w sierpniu.