Volkswagen Polo 1.9 TDI 130KM Sportline - zmiana wizerunku
30 urodziny VW Polo stały się okazją do zaprezentowania nowego modelu.
Pierwsza generacja VW Polo zadebiutowała w 1975 roku. Dzięki nowoczesnym i praktycznym rozwiązaniom szybko zyskał dużą popularność. Samochód pod względem technicznym korzystał z rozwiązań znanych z Audi 50.
W chwili swojego debiutu oferowany był z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 900 cm sześc. i mocy 40 KM. W ciągu kolejnych lat produkcji, pojawiały się następne generacje, powiększała się paleta silników, wersji nadwoziowych i wyposażeniowych. I choć dotychczasowa, czwarta już generacja Polo dostępna jest na rynku od 2001 roku, producent zdecydował się na wprowadzenie nowego modelu. Obok nowego Passata, Polo jest drugim autem VW prezentującym nowy wizerunek marki.
Zmiany w wyglądzie najbardziej widoczne są po przedniej części auta. Samochód otrzymał nowe reflektory, wlot powietrza i przetłoczenia. Dodatkowe kierunkowskazy umieszczono w obudowie lusterek zewnętrznych. Nowe akcenty pojawiły się również w tylnej części nadwozia. Wykrój tylnej szyby jest w kształcie litery „V", zmieniono także światła. Podobnie jak dotychczas, Polo występuje w wersji trzy i pięciodrzwiowej, przy tym ta pierwsza nawiązuje nieco do auta typu coupe a model 5-drzwiowy ma spokojną linię, z dodatkowym oknem w tylnym słupku. W stosunku do modelu dotychczasowego nowe Polo jest dłuższe o 19 mm (dł. 3916 mm). Pozostałe wymiary nie zmieniły się (szer. 1650 mm, wys. 1465 mm).
Nowy styl można dostrzec również we wnętrzu. Koło kierownicy, deska rozdzielcza i lepszej jakości materiały wykończeniowe. Wnętrze Polo zostało funkcjonalnie zaprojektowane. Nie brakuje miejsca na różnego rodzaju drobiazgi. 270-litrowy bagażnik można w prosty sposób powiększyć o 1030 litrów, składając dzielone tylne siedzenia. W podłodze bagażnika znajduje się także składana skrzynka.
Nowy model dostępny będzie w trzech wersjach wyposażenia – Trendline, Comfortline i Sportline. Pod względem poziomu wyposażenia, Polo ma być wzorem dla konkurencji. Testowy samochód występował w najbogatszej wersji – Sportline. Polo w tej wersji zapewnia między innymi przednie i boczne poduszki powietrzne, układ ABS ze wspomaganiem siły hamowania, ESP, adaptacyjne elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowane szyby we wszystkich drzwiach, klimatyzację oraz zestaw audio „RCD 200". Zdziwienie budził fakt, że w tej wersji lusterka regulowane były ... ręcznie.
Na uznanie zasługuje układ jezdny. Z przodu wykorzystano tradycyjnie kolumny McPherson, z tyłu natomiast jest to oś zespolona. Samochód prowadzi się bardzo pewnie, o czym mogliśmy się przekonać pokonując trasy okolic Pasłęka.
Paleta jednostek napędowych obejmuje silniki benzynowe – 1.2 2V (55 KM), 1.2 4V (65 KM), 1.4 4V (75 KM), 1.4 16V (100 KM) oraz 1.4 FSI (86 KM) i wysokoprężne – 1.4 TDI (70 KM), 1.4 TDI (80 KM), 1.9 TDI (100 KM) a także 1.9 TDI (130 KM). Do wersji Sportline oczywiście najlepiej nadaje się najmocniejszy silnik wysokoprężny. Polo w tej wersji ma znakomite przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w 9,2 s.). Jednocześnie sportowa jazda nie jest okupiona nadmiernym zużyciem paliwa. Dużym plusem jest także idealne wręcz wyciszenie jednostki napędowej. Napęd w tej wersji przenoszony jest za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej.
Do tej pory wyprodukowano ponad 8,7 mln sztuk Polo. W Niemczech model ten wciąż pozostaje liderem w swojej klasie. W czerwcu br. nowe Polo ma się pojawić w polskich salonach Volkswagena. Jak na razie nie są znane jeszcze ceny, które mają być bardziej niż do tej pory dostosowane do polskiego rynku. Nabywcy będą mogli wybierać dodatkowo wśród 8 nowych kolorów nadwozia.