Tylko kombi ?
Łatwo ulec słowom reklamy. Jednak w przypadku Stilo Multi Wagon, nie są one przesadzone.
Wydawać by się mogło, że w erze minivanów, samochody kombi stracą na swojej popularności. Przez lata ugruntowały swoją pozycję pełniąc funkcję auta rodzinnego. Dotychczas cenione były tyko za przestronną przestrzeń bagażową. Pora jednak zmienić przyzwyczajenia. W klasie kompaktowych kombi najlepszym tego przykładem może być właśnie Fiat Stilo Multi Wagon, reklamowany pod hasłem „więcej niż kombi". Sprawdźmy zatem na ile słowa reklamy są prawdziwe.
Gwarancją powodzenia
jest w dużej mierze stylizacja nadwozia. A pod tym względem niewiele można Stilo zarzucić. Wiadomo przecież, że Włosi mają niezwykłą łatwość w projektowaniu. W przypadku kombi w udany sposób udało się połączyć urodę z walorami użytkowymi. Jednocześnie pod wieloma względami Stilo wyróżnia się na tle swoich konkurentów. Wielkim atutem Fiata jest bardzo przestronne wnętrze. Zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa zapewniają wysoki komfort podróżowania. W znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą pomaga kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach a także fotel z regulacją wysokości i części lędźwiowej. Uporządkowany zestaw wskaźników, jednak deska rozdzielcza przytłacza nieco ilością przełączników. Poza tym szkoda, że projektanci nie wprowadzili żadnych elementów „ożywiających" wystrój. Kolorystycznie wnętrze jest dość przygnębiające.
Stilo Multi Wagon w wersji Dynamic zapewnia bardzo bogate wyposażenie. Standardem jest między innymi: system ABS z EBD, Brake Assistance, trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przednie i boczne poduszki powietrzne, uchwyty do mocowania fotelika dziecięcego typu Isofix, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego Dual Drive, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka – również podgrzewane, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe. Nie można w Stilo narzekać na brak schowków – dwa zamykane znajdują się w desce rozdzielczej przed pasażerem, szuflady pod fotelami, duże kieszenie na drzwiach, schowek w podłokietniku między przednimi fotelami, ponadto uchwyty na napoje.
Przedział bagażowy standardowo ma pojemność 510 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy 1480 litrów. Dla porównania główni konkurenci Fiata oferują odpowiednio: Opel Astra – 480 i 1500 litrów, Peugeot 307 – 503/1675 l, Renault Megane – 520/1600 l, a Toyota Corolla 402 i 1480 litrów. Stilo nie jest więc rekordzistą pod względem możliwości przewozowych, ale posiada ciekawe rozwiązanie – tylną kanapę można przesuwać w zakresie 160 mm a tylne oparcie ma regulację położenia. Przydatne jest również otwieranie samej szyby w tylnej klapie.
Pozytywnie
ocenić należy jednostkę napędową. Testowy Stilo napędzany był wysokoprężnym silnikiem 1.9 JTD o mocy 115 KM. Jednostka typu common rail jest co prawda dość głośna przy niskich obrotach, ale potrafi odwdzięczyć się niezłą dynamiką (0-100 km/h w 11,2 s.), przy dość skromnym apetycie na paliwo – średnio około 6 l/100 km. Silnik jest elastyczny a 5-biegowa skrzynia przekładniowa pracuje lekko i precyzyjnie. Chociaż nazwa
Dynamic
może sugerować nazwijmy to bardziej „sportowe" ambicje Multi Wagona, to niestety w rzeczywistości tak nie jest. Fotele mimo, że są bardzo wygodne, nie zapewniają dostatecznego trzymania bocznego. Samochód dobrze sobie radzi z nierównościami, ale w trakcie pokonywania w szybkim tempie zakrętów, nadwozie zbytnio się przechyla. Układ ESP występuje w opcji, natomiast układ kierowniczy mógłby pracować bardziej precyzyjnie. Przy wszystkich kołach zamontowano hamulce tarczowe, z przodu dodatkowo wentylowane.
Odmienny charakter
Stilo jest niewątpliwie jego atutem. Pod względem funkcjonalności wnętrza ma do zaoferowania więcej niż konkurenci. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że Stilo Multi Wagon to prawie minivan. Nie jest jednak liderem pod względem ładowności. Dynamiczny i oszczędny silnik nie pozwala zapomnieć, że to właśnie diesel. Decydując się na wersję Dynamic, należy liczyć się z wydatkiem 72.000 zł.
Norbert Szwarc Zdjęcia: Wiesław Mrówczyński
Samochód do testu udostępniła firma Carserwisz siedzibą w Warszawie, przy ul. 1-go sierpnia 10 tel. 57-37-000 www.carserwis.pl