Tylko kombi ?
Łatwo ulec słowom reklamy. Jednak w przypadku Stilo Multi Wagon, nie są one przesadzone.
Wydawać by się mogło, że w erze minivanów, samochody kombi stracą na swojej popularności. Przez lata ugruntowały swoją pozycję pełniąc funkcję auta rodzinnego. Dotychczas cenione były tyko za przestronną przestrzeń bagażową. Pora jednak zmienić przyzwyczajenia. W klasie kompaktowych kombi najlepszym tego przykładem może być właśnie Fiat Stilo Multi Wagon, reklamowany pod hasłem „więcej niż kombi". Sprawdźmy zatem na ile słowa reklamy są prawdziwe.
|
|
|
|
|
Gwarancją powodzenia
jest w dużej mierze stylizacja nadwozia. A pod tym względem niewiele można Stilo zarzucić. Wiadomo przecież, że Włosi mają niezwykłą łatwość w projektowaniu. W przypadku kombi w udany sposób udało się połączyć urodę z walorami użytkowymi. Jednocześnie pod wieloma względami Stilo wyróżnia się na tle swoich konkurentów. Wielkim atutem Fiata jest bardzo przestronne wnętrze. Zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa zapewniają wysoki komfort podróżowania. W znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą pomaga kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach a także fotel z regulacją wysokości i części lędźwiowej. Uporządkowany zestaw wskaźników, jednak deska rozdzielcza przytłacza nieco ilością przełączników. Poza tym szkoda, że projektanci nie wprowadzili żadnych elementów „ożywiających" wystrój. Kolorystycznie wnętrze jest dość przygnębiające.
|
|
|
|
|
|
Stilo Multi Wagon w wersji Dynamic zapewnia bardzo bogate wyposażenie. Standardem jest między innymi: system ABS z EBD, Brake Assistance, trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przednie i boczne poduszki powietrzne, uchwyty do mocowania fotelika dziecięcego typu Isofix, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego Dual Drive, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka – również podgrzewane, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy, światła przeciwmgłowe. Nie można w Stilo narzekać na brak schowków – dwa zamykane znajdują się w desce rozdzielczej przed pasażerem, szuflady pod fotelami, duże kieszenie na drzwiach, schowek w podłokietniku między przednimi fotelami, ponadto uchwyty na napoje.
|
|
Przedział bagażowy standardowo ma pojemność 510 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy 1480 litrów. Dla porównania główni konkurenci Fiata oferują odpowiednio: Opel Astra – 480 i 1500 litrów, Peugeot 307 – 503/1675 l, Renault Megane – 520/1600 l, a Toyota Corolla 402 i 1480 litrów. Stilo nie jest więc rekordzistą pod względem możliwości przewozowych, ale posiada ciekawe rozwiązanie – tylną kanapę można przesuwać w zakresie 160 mm a tylne oparcie ma regulację położenia. Przydatne jest również otwieranie samej szyby w tylnej klapie.
|
|
|
Pozytywnie
ocenić należy jednostkę napędową. Testowy Stilo napędzany był wysokoprężnym silnikiem 1.9 JTD o mocy 115 KM. Jednostka typu common rail jest co prawda dość głośna przy niskich obrotach, ale potrafi odwdzięczyć się niezłą dynamiką (0-100 km/h w 11,2 s.), przy dość skromnym apetycie na paliwo – średnio około 6 l/100 km. Silnik jest elastyczny a 5-biegowa skrzynia przekładniowa pracuje lekko i precyzyjnie. Chociaż nazwa
|
|
|
Dynamic
może sugerować nazwijmy to bardziej „sportowe" ambicje Multi Wagona, to niestety w rzeczywistości tak nie jest. Fotele mimo, że są bardzo wygodne, nie zapewniają dostatecznego trzymania bocznego. Samochód dobrze sobie radzi z nierównościami, ale w trakcie pokonywania w szybkim tempie zakrętów, nadwozie zbytnio się przechyla. Układ ESP występuje w opcji, natomiast układ kierowniczy mógłby pracować bardziej precyzyjnie. Przy wszystkich kołach zamontowano hamulce tarczowe, z przodu dodatkowo wentylowane.
|
|
|
Odmienny charakter
Stilo jest niewątpliwie jego atutem. Pod względem funkcjonalności wnętrza ma do zaoferowania więcej niż konkurenci. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że Stilo Multi Wagon to prawie minivan. Nie jest jednak liderem pod względem ładowności. Dynamiczny i oszczędny silnik nie pozwala zapomnieć, że to właśnie diesel. Decydując się na wersję Dynamic, należy liczyć się z wydatkiem 72.000 zł.
Norbert Szwarc Zdjęcia: Wiesław Mrówczyński
|
|
|
|
|
|
Samochód do testu udostępniła firma Carserwisz siedzibą w Warszawie, przy ul. 1-go sierpnia 10 tel. 57-37-000 www.carserwis.pl