Trzecia generacja Focusa
Ford pokazał w Detroit nową generację Focusa, która wejdzie na rynek w roku 2011. Nowy samochód został zbudowany na tej samej platformie, co pokazane w 2009 roku we Frankfurcie nowe generacje C-MAX i Grand C-MAX. Ford w sumie ma zamiar zbudować w oparciu o tą platformę 10 modeli, których po 2012 roku chce sprzedawać 2 miliony rocznie.
Nowy Focus ma być globalnym samochodem, produkowanym i sprzedawanym na kilku kontynentach. Poprzednio także był sprzedawany na kilku kontynentach, ale wersja europejska i amerykańska miały tylko 20 proc. wspólnych części. Teraz modele z poszczególnych części świata będą miały 80 proc. wspólnych elementów.
Zdaniem ekspertów Forda, podstawowe wymagania i upodobania kierowców stają się coraz bardziej podobne w różnych częściach globu. - Klienci na całym świecie coraz bardziej chcą mniejszych samochodów z oszczędnymi silnikami, ale nie kosztem stylu, technologii i właściwości jezdnych jakich się wymaga od większych aut – mówi Derrick Kuzak, wiceprezydent Forda ds. Rozwoju Produktów Globalnych.
Trzecia generacja Focusa została pokazana w dwóch rodzajach nadwozia – hatchback i sedan. Pierwszy z nich bryłą bardzo przypomina obecną generację. Oba są jednak znacznie ciekawsze stylistycznie. Widać w niej wpływ stylistyki zastosowanej także w obecnej generacji Mondeo. Widać to najwyraźniej we wnętrzu, które łączy elegancję nowego Mondeo z odrobiną szaleństwa, charakterystycznego dla pierwszej generacji Focusa.
Wnętrze ma styl limuzyny wyższego segmentu i ma mieć porównywalny poziom wykończenia i jakość wykorzystanych materiałów. Jednym z elementów podnoszących komfort jazdy ma być staranne wygłuszenie kabiny.
W wyposażeniu samochodu będzie m.in. system multimedialny MyFord, z ośmiocalowym, dotykowym ekranem, którego elementami mogą być: system kontroli głosem, łączność telefoniczna poprzez Bluetooth, nawigacja satelitarna oraz możliwość podłączenia zewnętrznych dysków lub przenośnych odtwarzaczy MP3.
Nowy Focus będzie miał w opcjach także system bezkluczykowego wejścia i zapłonu silnika, kamerę cofania, a także półautomatyczny system parkowania równoległego, który parkuje z niewielką tylko pomocą kierowcy.
Nowe samochody będą napędzane silnikami z rodziny EcoBoost, czterocylindrowymi benzynowymi jednostkami turbo z bezpośrednim wtryskiem. Podczas salonu w Detroit Focus jest wyposażony w nowy dwulitrowy silnik z tej rodziny, dysponujący mocą o 20 proc. większą, przy spalaniu o 10 proc. niższym niż w przypadku dwulitrowego silnika obecnej generacji. W Europie podstawą gamy będzie silnik o pojemności 1,6 l.
W gamie jednostek napędowych znajdzie się także kilka turbo diesli z rodziny Duratorq, ale zmodernizowanych, co pozwoliło obniżyć spalanie o 10 do 20 proc. w porównaniu ze stosowanymi obecnie.
Nowością będzie także dwusprzęgłowa skrzynia biegów PowerShift, która w porównaniu z obecnej generacji czterostopniowymi automatami daje do 9 proc. oszczędności paliwa.
W końcu tego roku produkcja nowego Focusa rozpocznie się w 3 zakładach – w niemieckiej fabryce w Saarlouis, amerykańskiej w Michigan i chińskiej w Chongqing. Sprzedaż ma się rozpocząć w 2011 roku. Sprzedaż rozpocznie się od Europy i USA, a dopiero potem auto trafi także na rynki Azji, Afryki i Ameryki Południowej.