Toyota Prius Plus - Hybrydowa siódemka
Toyota chce swoją popularną hybrydę zmienić w całą rodzinę samochodów. W pierwszej połowie przyszłego roku na rynek ma wejść siedmioosobowy van Prius Plus.
Nowy samochód zewnętrznie bardzo przypomina obecnego Priusa, ale sylwetce nieco bliżej do vana. Auto ma być od obecnego Priusa dłuższe o 12,5 cm i o 2,5 cm szersze. Najważniejsze jest jednak wnętrze, w którym może się zmieścić 7 osób. Deska rozdzielcza także przypomina obecnego Priusa. Centralna konsola została rozbudowana. Na pasku od strony kierowcy umieszczono drążek zmiany trybu pracy skrzyni biegów, przyciski ręcznego hamulca i uruchamiania samochodu. Na szczycie konsoli jest szeroki, niski wyświetlacz pełniący rolę tablicy rozdzielczej. Obok prędkości i danych z pokładowego komputera widać na nim zarówno wskaźniki poziomu paliwa w baku i naładowania akumulatora a zamiast obrotomierza wskaźnik pracy zespołu napędowego, obrazujący poziom poboru energii lub jej odzyskiwania podczas hamowania. Między przednimi fotelami jest konsola z podłokietnikiem, na której umieszczono uchwyt na kubek i trzy przyciski pozwalające wybierać tryb pracy zespołu napędowego. Do wyboru są trzy cztery: ECO, w którym sterujące pracą silników i skrzyni biegów komputery wybierają ustawienia gwarantujące największą, w trybie Power celem są osiągi a włączenie trybu EV powoduje wyłączenie silnika spalinowego. Ostatni, czy raczej pierwszy tryb to pozycja Normal, w której elektronika stara się wyciągnąć średnią z możliwości pozostałych trybów. Tunel między przednimi fotelami kryje także litowo – jonowe akumulatory, co pozwoliło wygospodarować więcej miejsca w tylnej części samochodu.
Wyposażenie samochodu może obejmować system multimedialny Entune (przynajmniej według zapowiedzi na amerykański rynek), który będzie zawierał nie tylko satelitarne radio, ale także możliwość z korzystania z informacji dostarczanych przez mobilny Internet i internetowych aplikacji dostępnych w telefonach komórkowych. Dostęp do sieci będzie ułatwiał uzyskiwanie informacji o pogodzie, warunkach na drogach a nawet cenach na okolicznych stacjach benzynowych. Będzie także można korzystać z aplikacji iTunes i zakupów w internetowym sklepie muzycznym Apple Store, a także włączyć w system własnego iPoda.Przypominam jednak jeszcze raz – to zapowiedzi Amerykanów. U nas jeszcze takich luksusów nie należy się spodziewać.
Wśród oferowanych opcji jest także przeszklony dach Panoramic View. Ma on elektrycznie sterowanie rolety przeciwsłoneczne i wagę o 40 proc. mniejszą niż inne tego typu rozwiązania. Prius Plus kusi także takimi elementami wyposażenia jak kamera cofania wraz z zaawansowanym systemem wspomagania parkowania.
Kabina została zaprojektowana z myślą o rodzinach. Tylna kanapa jest dzielona i składana, z oparciem, którego części mogą być ustawiane pod różnymi kątami. Przed kanapą jest płaska podłoga, co gwarantuje wyższy komfort także osobie siedzącej na środkowym miejscu. Dostępne będzie jednak także inny wariant wnętrza. W drugim rzędzie ma mieć trzy niezależne fotele, a w trzecim dzieloną na pół kanapę. Powiększenie samochodu i zmiana kształtu nadwozia pozwoliły nie tylko zapewnić więcej miejsca podróżującym na tylnej kanapie, ale także o połowę powiększyć przestrzeń bagażową, w porównaniu z obecnym Priusem.
W samochodzie wykorzystano ten sam układ napędowy co w Priusie Plug-In. Mamy więc połączenie spalinowego silnika 1,8 l o mocy 98 KM z osiemdziesięciokonnym silnikiem elektrycznym. Tworzy top hybrydowy układ o mocy 134 KM. Na razie nie opublikowano pełnych danych technicznych, ale według zapowiedzi auto ma palić 5,6 l/100 km podczas jazdy w mieście, 6,19 l na autostradzie i 5,8 l/100 km średnio. Toyota od razu więc podkreśla, że w gronie siedmioosobowych vanów Prius Plus będzie najbardziej oszczędnym samochodem. Wiele elektronicznych systemów będzie wspomagać kierowcę. Będą wśród nich adaptacyjny tempomat, wspomagający ruszanie pod wzniesienia system HAC, reflektory z diod LED i zmniejszający ryzyko obrażeń system PCS (Pre-Crash System).
Wejście samochodu na rynek przewidziano na pierwszą połowę 2012 roku, więc na dokładniejsze specyfikacje i dane techniczne pewnie przyjdzie czekać co najmniej do jesieni.