Toyota Etios
Rodzinny kompakt z nowymi silnikami.
W czasie dziesiątej edycji wystawy samochodowej Auto Expo w New Delhi (Indie), trwającej do 11 stycznia bieżącego roku, Toyota Kirloskar Motor Private, Ltd. (TKM) prezentuje samochód koncepcyjny Etios. To kompaktowe auto rodzinne, pozycjonowane w klasie niższej średniej , zostało skonstruowane specjalnie z przeznaczeniem na dynamicznie rozwijający się samochodowy rynek indyjski. Prace projektowe trwały cztery lata, a wzięło w nich udział ponad dwa tysiące inżynierów. Odbywały się one pod hasłem „World First, India First", czyli np. pierwszy na świecie najpierw w Indiach albo najpierw świat, najpierw Indie, w zależności od tłumaczenia.
Na wspomnianej wystawie Auto Expo w Indiach prezentowane są dwie wersje nadwozia: hatchback z nowym benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 litra oraz sedan, także z nowym silnikiem benzynowym, ale o pojemności 1,5 litra. Niestety, nie podano bliższych informacji technicznych.
Pod względem stylistycznym samochód projektowano według podejścia „o klasę wyżej", co wywoływać ma u użytkowników poczucie wyższego statusu. Etios charakteryzować ma się pojemnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową i zapewniać wygodną przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Ze względu na koszty zdecydowano się na wykorzystanie wielu podzespołów produkowanych lokalnie.
Główny konstruktor modelu Etios, Yoshinori Noritake, powiedział podczas wystawy:„Odwiedziłem wiele miast i domów w Indiach, by poznać tutejszy rynek i osobiście porozmawiać z konsumentami. W ciągu czterech lat pracy nad modelem Etios wzięło udział ponad 2 tysiące inżynierów, z których każdy włożył w ten projekt maksimum wysiłku i zaangażowania. Jestem przekonany, że Etios da indyjskim nabywcom wiele radości z posiadania i z jazdy."
Produkcja modelu Etios rozpocznie się pod koniec 2010 roku w budowanej właśnie w tym celu fabryce, drugim zakładzie Toyoty Kirloskar Motor Private w Indiach. Przewiduje się, że roczna sprzedaż na lokalnym rynku osiągnie wielkość 70 tysięcy sztuk. Producent planuje także eksport pojazdu, ale przypuszczalnie chodzi wyłącznie o pobliskie rynki azjatyckie. Ewentualny sukces na rynku indyjskim może stać się jednak powodem do opracowania wersji np. na rynek europejski.