Szóste pokolenie bestsellera
Land Cruiser to już więcej niż samochód, to niemal motoryzacyjna instytucja. Obecny na rynku od niemal 6 dziesięcioleci stał się najchętniej kupowanym samochodem swojego segmentu. W sumie znalazł już 5 milionów nabywców w 176 krajach. W Europie jest już w sprzedaży 6 generacja tego modelu, która niedługo trafi także na nasz rynek.
Samochód w znakomity sposób łączy komfort pakownej limuzyny z dużymi możliwościami terenowymi. W nowej generacji utrzymano zasadę budowy charakterystyczną od lat dla najtwardszych terenowych aut – oparcie nadwozia na ramie. Rama nowej konstrukcji jest jednak o 11 proc. sztywniejsza i wzbogacona o nowe elementy absorbujące drgania i wyciszające hałasy pochodzące od silnika. Zamontowano także nowe maty izolacyjne.
Land Cruiser jest oferowany w dwóch wersjach – trzydrzwiowej, która ma długość 448,5 cm i pięciodrzwiowej o długości 476 cm. Rozstaw osi wynosi odpowiednio: 245 cm i 279 cm. Oba nadwozia mają także różną wysokość. Trzydrzwiowe ma 187,5 cm, a pięciodrzwiowe 189 cm. Jedynie szerokość (188,5 cm) jest wspólna.
Pięciodrzwiowe nadwozie może być oferowane z dwoma składanymi i chowanymi w podłodze fotelami w bagażniku. Drugi rząd siedzeń będzie wówczas przesuwany o 13,5 cm i ma oparcia z regulowanym kątem nachylenia oraz dzielone w stosunku 40:20:40. Miejsca w trzecim rzędzie dzięki większym wymiarom wnętrza i nowej konstrukcji foteli dają siedzącym na nich pasażerom dwa razy więcej przestrzeni na nogi niż w poprzedniej generacji.
W pięciomiejscowej konfiguracji bagażnik ma pojemność 621 litrów, a jeżeli wybierzemy wariant siedmioosobowy, za oparciami dwóch dodtkowych foteli pozostaje jeszcze 104 l. Maksymalnie przestrzeń bagażową można powiększyć do 1934 l.
W terenie nowy Land Cruiser ma sobie radzić co najmniej równie dobrze co poprzednie generacje. Ma prześwit o wysokości 22 centymetrów i budowę pozwalającą brodzić w zbiornikach o głębokości do 70 cm. Kąt natarcia tego samochodu to 32 stopnie, a kąt zejścia – 24 stopnie. Auto ma stały napęd na wszystkie koła z mechanizmem różnicowym TORSEN.
Znacznie bardziej niż w poprzednich generacjach będzie kierowcę wspomagać elektronika. Jedną z dostępnych opcji będzie Crawl Control, przejęty z Land Cruisera V8 system utrzymujący podczas jazdy w terenie niewielką, stałą prędkość, co pozwala kierowcy skupić całą uwagę na manewrowaniu i poszukiwaniu najlepszej drogi. System. Oferuje wybór jednej z 5 prędkości.
Z kolei Multi Terrain to system pozwalający dostosować pracę pedałów gazu i hamulca do 4 typów podłoża (Select) i wspomagać orientację kierowcy widokiem najbliższego otoczenia samochodu z 4 kamer, przekazujących obraz na wyświetlacz w desce rozdzielczej.
Do zalet nowego zawieszenia, oferującego większy komfort i sterowalność samochodu, można dodać opcjonalny Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS), układ kontroli zawieszenia, zmniejszający przechyły nadwozia zarówno podczas dynamicznej jazdy po asfaltach, jak i w terenie.
Kolejna opcja to pneumatyczne zawieszenie Adaptive Variable Suspension (AVS) pozwalające zmieniać wysokość prześwitu i wybierać między trzema stopniami sztywności amortyzatorów.
Na europejskie rynki przewidziano dwa silniki – czterolitrowe, benzynowe V6 o mocy 249 KM lub zmodernizowany, trzylitrowy turbodiesel. Na razie w Anglii czy Niemczech dostępny jest ten drugi silnik, dysponujący mocą 173 KM i maksymalnym momentem obrotowym 410 Nm. Napędzane nim auto pali, a tym samym emituje szkodliwych związków o 12 proc. mniej niż poprzednio. Obecnie jego średnie spalanie to 8,1 l/100 km. Ważące dwie i pół tony auto rozpędza on do 100 km/h w 11,7 sekundy.
Nowy Land Cruiser ma się pojawić w naszych salonach w pierwszym kwartale. Na razie nie ma jeszcze polskich cen i specyfikacji.