Symbol sukcesu
Jego nazwa znana jest już od ponad 15 lat. Najnowsza, trzecia generacja tego modelu otwiera nowy rozdział w jego dotychczasowej historii.
Clio rozpoczynając swoją karierę w 1990 roku zdobyło tytuł „Samochodu Roku" i stało się prawdziwym przebojem. Niezmiennie przez kolejne lata wprowadzane następne generacje utrzymywały się na szczycie listy najchętniej kupowanych małych aut w Europie. A jak pokazują dane, rynek małych samochodów wciąż rośnie, osiągając ponad 34 proc. i sprzedaż przekraczającą 5 mln sztuk. Renault chce nadal mieć mocną pozycję w tym segmencie, choć zdaje się, że nowe Clio trudno już nazywać małym samochodem, skoro wymiarami zbliżyło się do aut kompaktowych.
Najnowszy model francuskiej firmy wygląda zupełnie inaczej niż jego poprzednik. Sylwetka auta łączy w sobie elegancję i dynamikę. Jednocześnie przód samochodu odzwierciedla „rodzinne" podobieństwo do pozostałych modeli Renault. Ważniejszym jednak faktem jest to, że nowe Clio „urosło" i to nawet więcej niż ktokolwiek mógłby przypuszczać. Od swojego poprzednika jest dłuższe o 211 mm (3986 mm), szersze o 67 mm (1707 mm), wyższe o 73 mm (1493 mm) a rozstaw osi zwiększył się o 103 mm (2575 mm). Pasażerowie mogą zatem poczuć się swobodniej w jego wnętrzu i to nawet ci słusznej postury. W charakterystycznym stylu dla najnowszych modeli francuskiej firmy zaprojektowano deskę rozdzielczą z dbałością o ergonomię. Dzięki urozmaiconej kolorystyce, wnętrze nie jest również monotonne. Piłeczki do gry w squasha zainspirowały projektantów nadania takiego kształtu pokrętłom służącym do otwierania kratek wywietrzników. Niektóre elementy zostały przejęte z modelu Megane II. Powierzchnia szyb wynosząca 2459 m kw. jest największa w tym segmencie aut, co ma wpływ na widoczność, która jest o 10 proc. lepsza niż w dotychczasowym modelu. Zwiększono również pojemność bagażnika do 288 litrów (wcześniej 255 l). Po złożeniu niesymetrycznie dzielonych tylnych siedzeń, można otrzymać 1038 litrów (poprzednio 1035 l).
Na polskim rynku Clio występuje w trzech wystrojach wnętrza i w czterech poziomach wyposażenia – Authentique, Expression, Dynamique i Extreme. W dwóch ostatnich wersjach występuje komputer pokładowy, który dostarcza do 70 informacji w języku polskim. Jednocześnie samochód może być wyposażony w system nawigacji Carminat Guidage, dostępny również opcjonalnie z radioodtwarzaczem MP3. Nowe Clio jest pierwszym samochodem segmentu B, które zostało wyposażone w kartę „hands free", znaną z innych modeli Renault. Rozwiązanie to jest dostępne z wyjątkiem wersji Authentique i odmian z silnikami – 1.2 16V i 1.5 dCi (70 KM).
Jak zawsze w przypadku aut marki Renault, jednym z priorytetów było zapewnienie pasażerom wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nowy model wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji, uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. Maksymalną ocenę 4 gwiazdek przyznano również za ochronę dzieci. Samochód posiada między innymi najnowszej generacji system ABS z korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. Ponadto poprawiono skuteczność hamulców, dzięki czemu Clio może się pochwalić jedną z najkrótszych dróg hamowania w tej klasie aut. Zastosowano nowe materiały w konstrukcji szkieletu nadwozia, które lepiej pochłaniają i rozpraszają energię uderzeniową w chwili wypadku. W zależności od wersji, Clio posiada od 6 do 8 airbagów, w tym dwa zapobiegające efektowi nurkowania (wersje 3-drzwiowe). W chwili zderzenia pedał hamulca składa się ażeby zminimalizować obrażenia nóg kierowcy.
Z modelu Megane II przeniesiono również układ jezdny. Z przodu są to kolumny McPherson a z tyłu sprężyny śrubowe. Podobne rozwiązanie zastosowano w Modusie. Dla Clio III przewidziano dwa rozmiary kół - 15 i 16 cali.
Nowy model oferowany jest z silnikami benzynowymi – 1.2 16V (75 KM) i 1.4 16V (100 KM). W niedługim czasie gamę ma uzupełnić silnik opracowany wspólnie z Nissanem. Będzie to jednostka 2.0 16V. Przygotowano także dwa silniki wysokoprężne 1.5 dCi o mocy 70 i 85 KM. Wszystkie te jednostki spełniają normy Euro 4. Nabywcy mogą wybierać spośród trzech rodzajów skrzyń przekładniowych – manualnej 5 lub 6 – biegowej i sekwencyjnej automatycznej.
Od zawsze Clio było jednym z najważniejszych modeli dla Renault. Większe, przestronniejsze i bezpieczniejsze ma duże szanse na powtórzenie sukcesu jego poprzedników.