Świat Matrixa
Jego nazwa – Matrix – nie tylko wiernym kinomanom kojarzy się z filmem, który nie tak dawno bił rekordy popularności. Matrix – samochód co prawda nie przyciąga na ulicy tłumu gapiów, ale bez wątpienia wyróżnia się wśród swoich konkurentów.
Jaki jest Matrix ?
Projekt nadwozia opracowali styliści Pininfariny. I trzeba przyznać, że ze swojego zadania wywiązali się bardzo dobrze. Samochód otrzymał dość oryginalne kształty. Uwagę zwraca łamana linia bocznych szyb. Włoscy styliści w umiejętny sposób połączyli oryginalność z praktycznością. Konstrukcyjnie Matrix opiera się na płycie podłogowej modelu Elantra. Została ona jednak nieco skrócona. Rozstaw osi jest prawie taki sam – 2610 mm Elantra, 2600 mm – Matrix. Dzięki temu samochód zapewnia naprawdę przestronne wnętrze dla pięciu osób. Jednocześnie swoimi wymiarami nie odpowiada konkurentom – Citroenowi Xsara Picasso, Renault Scenicowi, VW Touranowi, Oplowi Zafira. Jest od nich znacznie krótszy (4025 mm długości). Wyjątkiem jest tutaj tylko Mitsubishi Space Star (4030 mm dł.)
|
|
|
Po zajęciu miejsca we wnętrzu, Matrix zaskakuje swoją przestronnością. Wysocy pasażerowie na pewno nie będą dotykali głową podsufitki. Na tylnych siedzeniach nie zabraknie miejsca dla trzech osób. Jednocześnie tylna kanapa daje się przesuwać w zakresie 19 cm i można regulować położenie oparć. W znalezieniu optymalnej pozycji za kierownicą może przeszkadzać brak regulacji pionowej fotela a położenie kolumny kierownicy można zmieniać tylko w jednej płaszczyźnie. Przed kierowcą znajduje się jedynie zestaw kontrolek a wskaźniki analogowe umieszczono centralnie. Zaskoczeniem jest ilość schowków, choć przeznaczenie niektórych może zastanawiać. Oprócz zamykanego schowka w desce rozdzielczej przed pasażerem, do dyspozycji jest także niewielki schowek z lewej strony kierownicy, oddzielny na okulary, w podłokietniku, pod tylnymi siedzeniami i we wnękach w bagażniku. Nie zapomniano także o uchwytach na napoje.
|
|
|
We wnętrzu dominuje nie najwyższej jakości szary plastik. Wyposażenie obejmuje przednie poduszki powietrzne, systemy ABS i EBD, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, klimatyzację, centralny zamek, wspomaganie układu kierowniczego.
Bagażnik nie jest imponujący – 354 litry, ale wystarcza na zmieszczenie większych zakupów. Po złożeniu tylnych siedzeń można otrzymać 1284 litry pojemności.
Wystarczający
wydaje się silnik 1.6 jaki posłużył do napędu Matrixa. Moc 103 KM jest optymalna. Przy wchodzeniu na wyższe obroty, silnik robi się niestety dość głośny. Dynamiczna jazda wymaga częstego korzystania z 5-biegowej skrzyni przekładniowej. Średnie zużycie paliwa wynosi około 9 l/100 km.
|
|
|
Zawieszenie zestrojono dość twardo, ale nie ma to negatywnego wpływu na komfort jazdy. Samochód prowadzi się pewnie i bezpiecznie. Stosowane ogumienie firmy Kumho powoduje, że jazda po mokrej nawierzchni nie należy do przyjemności.
Nietypowy -
takie określenie nasuwa się gdy spoglądamy na jego bryłę. Bez wątpienia jest praktycznym autem i przydatnym w dużym ciasnym mieście a także podczas urlopowego wyjazdu. Poza tym zapewnia przyzwoite wyposażenie za niewygórowaną cenę, choć mógłby oferować nieco więcej z zakresu bezpieczeństwa. Z pewnością nie zaszkodzi swoim europejskim rywalom ale jest propozycją godną uwagi.
Tekst: Norbert Szwarc Zdjęcia: Wiesław Mrówczyński