Stylowe kombi
Wygląd zewnętrzny jak i parametry mogą sugerować, że mamy do czynienia z pojemnym i praktycznym kombi. A jak jest naprawdę ?
Jedną z ostatnich nowości wśród kompaktowych kombi jest Ford Focus. Samochody w tych wersjach cieszą się bardzo dużą popularnością a Focus kombi jest poważnym pretendentem do tytułu lidera w swoim segmencie. Podczas krótkiego testu mogliśmy się przekonać o walorach tego auta w najpopularniejszej odmianie silnikowej 1.6.
Po premierze rynkowej Focusa w wersji 3 i 5 – drzwiowego hatchbacka i sedana, gamę modelową wzbogaciło praktyczne kombi. Stylizacja tej wersji nadwoziowej przypomina Forda C-MAX-a. Trudno więc pod względem „urody" cokolwiek zarzucić Focusowi. Potencjalni nabywcy będą jednak większą uwagę zwracali na parametry użytkowe kombi niż na jego wygląd. Druga generacja Focusa kombi jest bardziej autem dla osób prowadzących aktywny tryb życia niż samochodem, którym da się przewieźć większa ilość bagażu.
W stosunku do pierwszego Focusa zmniejszyła się pojemność przestrzeni bagażowej – z 520 do 482 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń obecnie otrzymujemy 1525 l, wcześniej 1580. Dla porównania Opel Astra kombi oferuje odpowiednio 505 i 1540 l, Peugeot 307 – 503/1770 l, Fiat Stilo – 510/1480 l, Renault Megane – 520/1600 l a Toyota Corolla – 402/1480 l. Przedział bagażowy jest dobrze wykończony i ma równą podłogę. Wygospodarowano w nim miejsce na dodatkowe schowki a przewożenie drobniejszych przedmiotów ułatwia siatka przytrzymująca. Długość przestrzeni bagażowej do oparć tylnych foteli wynosi 1042 mm a do oparć przednich foteli – 1669 mm. Możliwości przewozowe Focusa można dodatkowo zwiększyć dzięki relingom dachowym. Niestety wymagają one dopłaty.
Wnętrze Forda urządzono wzorcowo, pozbawiając jednocześnie stylizacyjnych fajerwerków, jak to miało miejsce w przypadku pierwszej generacji Focusa. Po zajęciu miejsca, kierowca ma przed sobą przejrzysty zestaw wskaźników i ergonomicznie umiejscowione wszystkie przełączniki. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest bez zarzutu. Fotele są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach (standard), co ułatwia kierowcom znalezienie optymalnej pozycji. Dobrze należy ocenić Focusa również pod względem przestronności wnętrza. Osoby siedzące w drugim rzędzie nie powinny narzekać na ciasnotę.
W wersji Trend standardem jest : ABS, dwie poduszki powietrzne przednie i boczne, elektrycznie regulowane szyby (przednie) i lusterka (także podgrzewane), fotel kierowcy z regulacją wysokości, ustawiana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, niesymetrycznie dzielone tylne siedzenie, centralny zamek i immobilizer.
Ford napędzany 100 – konnym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 wbrew pozorom potrafi dostarczyć radości z jazdy. Samochód zapewnia dostateczne osiągi. Pełną moc uzyskuje przy około 6000 obr/min, przy czym „wchodzenie" na wysokie obroty odbywa się równomiernie. 5-przełożeniowa dźwignia zmiany biegów pracuje bez zarzutu. Średnie zużycie paliwa wynosi około 8 l/100 km.
Mocną stroną Focusa jest jego układ jezdny, który wysoko oceniano już w pierwszej jego generacji. Samochód prowadzi się bardzo precyzyjnie i komfortowo. Dobrze sobie radzi z pokonywaniem nierówności, również obciążony. Dobrą ocenę należy wystawić także Focusowi za układ hamulcowy. Za dopłatą (1900 zł) można otrzymać samopoziomujące się tylne zawieszenie.
W tym haśle reklamowym Forda jest sporo prawdy, gdy odniesiemy je do Focusa. Do jego atutów na pewno należy układ jezdny, napędowy i hamulcowy a także funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze. Nie jest niestety liderem pod względem przestronności części bagażowej. Może nieco dziwić, że wypada w tej konkurencji gorzej nie tylko ze swoimi rywalami ale i z poprzednikiem. Korzystna oferta cenowa może się jednak okazać jego kolejnym atutem, dla którego będzie jednym z najchętniej kupowanych kompaktowych kombi.