Sposób na Weekend
Dynamiczny styl Peugeota 407 SW nie pozwala przejść obok niego obojętnie.
Po kilku miesiącach jakie upłynęły od premiery 407 w wersji sedan, dołączyła odmiana SW, czyli kombi. Patrząc jednak na sylwetkę tego modelu, można jednocześnie zadać sobie pytanie: czy to jest aby na pewno kombi ? 407 SW mógłby równocześnie uchodzić za pojemniejsze coupe. Jakby go nie traktować, stylistom należą się duże brawa za projekt tylnej części nadwozia.
W stosunku do sedana nie zmieniły się wymiary samochodu, z wyjątkiem wysokości (SW jest wyższe o 4 cm) i długości (dłuższy o 8,5 cm). Wnętrze auta zapewnia wystarczającą ilość miejsca i to zarówno na przednich, jak i na tylnych miejscach. Przednie fotele pokryte częściowo skórą (wersja SV Sport) zapewniają dobre trzymanie boczne. Atrakcyjności dodaje szklany dach (o powierzchni 1,6 m kw.), zasłaniany elektrycznie sterowaną żaluzją. Poza tym tak, jak w sedanie wnętrze jest zaprojektowane funkcjonalnie, choć przytłacza nieco ilość przycisków na środkowej konsoli.
Wersja SV Sport imponuje poziomem wyposażenia. Standardem jest między innymi: system ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego, ESP, poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, elektrycznie regulowane szyby, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka, elektrycznie ustawiane i podgrzewane fotele, czujnik parkowania, czujnik ciśnienia w oponach, dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD.
Nabywców zainteresują walory użytkowe 407 SW. Pojemność bagażnika wynosi 448 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń dzielonych niesymetrycznie, można uzyskać 1365 litrów. Konkurencyjny Citroen C5 Break oferuje odpowiednio – 565/1660 litrów, Renault Laguna Grandtour – 475/1500 litrów a Opel Vectra 530/1850 litrów. Tylna szyba otwiera się niezależnie od klapy. Jest to pomocne jeśli nie mamy do schowania ciężkich przedmiotów.
407 SW dostępny jest do wyboru z czterema silnikami benzynowymi – 1.8 (116 km), 2.0 (138 KM), 2.2 (160 KM) i 3.0 V6 (211 KM) oraz z dwoma wysokoprężnymi – 1.6 HDi (110 KM) i 2.0 HDi (136 KM). Dużą popularnością na pewno będą się cieszyły diesle, choć w przypadku wersji 1.6 HDi można nieco narzekać na niedostatek mocy. Na osiągnięcie 100 km/h auto potrzebuje 13,1 s. Prędkość maksymalną producent określa na 192 km/h Średnie zużycie paliwa pozostaje na poziomie 5,6 l/100 km. Do dynamicznej jady zachęca wersja wyposażona w mocniejszy silnik wysokoprężny – 2.0 HDi. Jednostka ta posiada jednocześnie największy moment obrotowy wynoszący 320 Nm przy 2000 obr/min. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund (12 s. wersja z automatyczną skrzynią biegów) a jego prędkość maksymalna wynosi 205 km/h. Średnie zużycie paliwa określa się na 6.0 l/100 km (6,9 l/100 km „automat"). Na uznanie zasługuje bardzo dobre wyciszenie tej jednostki. Warto również dodać, że obydwa silniki wysokoprężne posiadają filtr cząstek stałych (FAP).
Entuzjaści sportowych wrażeń powinni wybrać wersję z 6-biegową przekładnią manualną a nie 4-przełożeniowy „automat". Automatyczna przekładnia reaguje po długim namyśle, co może irytować. Rozwiązaniem może być jeszcze skorzystanie z sekwencyjnej zmiany przełożeń i trybu pracy „Sport". Trudno cokolwiek zarzucić układowi jezdnemu, który bardzo dobrze sobie radzi w polskich warunkach. Peugeot prowadzi się pewnie i bezpiecznie. Pasażerowie nie powinni narzekać na komfort jazdy.
Francuska firma modelem 407 SW udowodniła, że kombi wcale nie musi być autem tuzinkowym, przy wszystkich walorach użytkowych tego rodzaju auta. Nie jest co prawda rekordzistą pod względem wielkości przestrzeni bagażowej, ale nadanie mu sportowego stylu jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Najtańsza wersja napędzana silnikiem 1.8 kosztuje 85.600 zł.
Tekst: Norbert SzwarcZdjęcia: Wiesław Mrówczyński