Sportowiec w terenie
Ostatnio odbyliśmy jazdy testowe topową wersja Modelu Cayenne, legendarna wersja TURBO, pojazdem o którym ostatnimi czasy jest bardzo głośno w mediach, a to za sprawą rekordowej wręcz popularności tego modelu i samych pozytywnych opinii różnego rodzaju niezależnych czasopism motoryzacyjnych.
Porsche Cayenne Turbo jest chyba najbardziej niezwykłym samochodem w tym segmencie. Po raz pierwszy Porsche zdecydowało się na wyprodukowanie 5 drzwiowego auta z umiejscowionym z przodu silnikiem V8 uzbrojonym, w dwie turbosprężarki. Jest to samochód który został wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia wspierające prowadzenie, poprawiające bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Poniżej wymieniliśmy jedynie te najważniejsze.
Silnik:
Pod maską Cayenne zamontowany jest 4,5-litrowy silnik V8, który zapewnia osiągi godne marki Porsche. 450-konny silnik współpracujący z dwiema turbosprężarkami zapewnia mu przyspieszenie od 0 do 100km/h w 5,6 S! i prędkość maksymalna wynoszącą 266 km/h. Po nieznacznym wciśnięciu pedału gazu Cayenne Turbo zaczyna wydawać dźwięk jakiego nie da się opisać , nawet podwójne dźwiękoszczelne szyby nie są w stanie odizolować nas o tego wspaniałego basowego pomruku . Potencjał mocy jaki posiada to auto jest tak ogromny ze przy dynamicznej jeździe wrażenia z przyspieszania i prowadzenia się tego ogromnego samochodu są niesamowite. Cały czas ma się wrażenie ze prowadzi się rasowy samochód sportowy.
Zawieszenie:
To absolutnie najbardziej zaawansowane dzieło sztuki inżynierskiej, Cayenne otrzymał przednią oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i tylną wielowahaczową. Obie połączone są z ramą pomocniczą, co podwyższyć ma zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżujących.
Cayenne porusza się na czterech stale napędzanych kołach. Układ PTM (Porsche Traction Management) podczas zwykłej jazdy kieruje 62 proc. momentu obrotowego na tylną i 38 proc. na przednią oś. W przypadkach szczególnych, gdy kołom jednej z osi grozi pogorszenie właściwości trakcyjnych, do akcji wkracza elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe i w zależności od sytuacji sprawia, że napędzane są tylko koła przednie albo tylne. Oprócz warunków trakcyjnych na obu osiach pod uwagę brane są także: prędkość pojazdu, przyspieszenia poprzeczne, skręt kierownicy i położenie pedału przyspieszenia. Innym instalowanym również seryjnie, elektronicznym układem pozostającym w ciągłym dialogu z PTM-em jest PSM (Porsche Stability Management), rodzaj stosowanego już dość powszechnie układu stabilizującego ESP, który zawiaduje także ABS-em, ASR-em i elektronicznym rozdziałem siły hamującej. Jeśli więc zbyt dynamicznie prowadzonemu Cayenne´owi grozi zakończenie podróży w rowie, PSM natychmiast wydaje rozkaz włączenia rozmaitych blokad i wybiórczo wyhamowuje poszczególne koła.
Również po zjechaniu z autostrady Cayenne nie powinien mieć trudności. Wystarczy uruchomić przycisk, żeby Porsche było gotowe do jazdy terenowej. Włączony zostaje wtedy reduktor (przełożenie terenowe wynosi 2,7), a blokady (centralna seryjna, tylna opcjonalna) i układ PSM zmieniają tryb na wyspecjalizowany do jazdy w terenie, zawieszenie pneumatyczne podnosi pojazd o 26 mm. Drugi ruch ręką i zablokowany zostaje centralny mechanizm różnicowy (Do 100 procent).
Zawieszenie pneumatyczne ( seryjnie montowane jedynie w testowanej przez nas wersji Turbo) z regulacją wysokości i poziomu. Skok zawieszenia osiąga wówczas z przodu 102/118 mm, a z tyłu 124/125 mm. Prześwit można wtedy dobrać samodzielnie w zakresie od 273 mm (w trudnych warunkach terenowych, prędkość do 30 km/h) poprzez 243 mm (warunki terenowe, prędkość do 80 km/h) do 217 mm (położenie podstawowe). Gdy Cayenne porusza się ze znaczną prędkością (od 125 km/h), prześwit zostaje automatycznie zmniejszony do 190 mm, a od 210 km/h do 179 mm. Do załadunku (oczywiście tylko na postoju) Cayenne´a można obniżyć do 157 mm. Łącznie z zawieszeniem pneumatycznym Porsche oferuje układ PASM (Porsche Active Suspension Management), który w zależności od sposobu prowadzenia samochodu i jakości podłoża tak steruje amortyzacją, by zminimalizować ruchy nadwozia. Te ostatnie mierzone są za pomocą pięciu czujników przyspieszenia. Dodatkowo samodzielnie można wybrać jeden z trzech programów: Normal, Sport, Komfort.
Wyposażenie:
Oferujące najbogatsze wyposażenie Cayenne Turbo kosztuje w Polsce 123 212 Euro. Do wyposażenia testowanego przez nas modelu Cayenne Turbo należy m.in., sześciostopniowa przekładnia Tiptronic z możliwością zmiany biegów za pomoca przycisków umieszczonych w kierownicy, pneumatyczne zawieszenie, reflektory Bi-Xenon z systemem aktywnego oświetlania zakrętu. W Turbo montowany jest seryjnie Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacji, komputerem pokładowym, anteną wielokierunkową i specjalnie dostosowanym do Cayenne systemem nagłośnienia BOSE z 14 głośnikami i mocą całkowitą 350W elektrycznie regulowana i ogrzewana kierownica, elektrycznie regulowane przednie fotele z pamięcią i funkcją ogrzewania, ogrzewana tylna kanapa oraz asystent parkowania, klimatyzacja automatyczna czterostrefowa, całe wnętrze pojazdu jest pokryte najwyższej klasy tapicerką skórzaną.
Na koniec pozostaje dodać że w ofercie modeli Cayenne od niedawna można otrzymać model z silnikiem 3,2 V6 250 KM , który jest jednostka zapożyczoną z VW Touareg´a, jednak ze względu na fakt ze Porsche dba o swój sportowy wizerunek w jednostce tej zwiększono moc o dodatkowe 30KM. Niewątpliwa zaleta modelu Cayenne V6 jest jego cena 59 992 Euro, czyli przeszło dwa razy mniej niż trzeba zapłacić za model Turbo.