Smart ForSpeed Concept - bez dachu i emisji CO2
Interesujący prototyp o nazwie ForSpeed Concept już niebawem zdobić będzie stoisko Smarta podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie. Co ciekawe, oficjalna prezentacja auta będzie jednocześnie nawiązaniem do przeszłości i zapowiedzią przyszłości w gamie modelowej marki.
Spoglądając na zdjęcia przedstawiające karoserię nowego Smarta, trudno nie odnieść wrażenia, że czegoś w niej brakuje. Projektanci ForSpeeda postanowili zastąpić konwencjonalną szybę czołową małą owiewką, szyb bocznych nie montować w ogóle, a całości nie przykrywać dachem.
Tym samym, designerzy nawiązali do modelu Crossblade z 2002 roku, który również nie posiadał dachu i konwencjonalnych szyb, a ponadto zamiast drzwi bocznych miał wąskie listwy z zamontowanymi lusterkami. Warto jednak zaznaczyć, że Crossblade, w odróżnieniu od opisywanego Smarta, nie był prototypem, a autem seryjnym wyprodukowanym w ograniczonym nakładzie 2000 sztuk.
Nawiązanie do przeszłości już znamy, a pod jakim względem nowy Smart zapowiada przyszłość firmy? Nowocześnie zaprojektowane detale nadwozia, w postaci charakterystycznych reflektorów i lamp tylnych oraz wlotów powietrza, są bezpośrednią zapowiedzią rozwiązań designerskich, jakie znajdą zastosowanie w przyszłych modelach seryjnych.
Co ważne, diodowe światła w kształcie pierścieni i kratki wlotów powietrza stylizowane na plastry miodu zwiastują wygląd nie tylko kolejnej generacji ForTwo, ale także nowego wcielenia ForFoura. Smart planuje wskrzesić swój 4-osobowy model, mimo, że poprzednik okazał się rynkową klapą (produkcja ForFoura I trwała zaledwie 2 lata).
Wnętrze koncepcyjnego ForSpeeda wyróżnia bardzo minimalistyczna forma. Prosta jest zarówno deska rozdzielcza (z niezbyt skomplikowanym zestawem zegarów i umieszczonym przed pasażerem miejscem na telefon komórkowy), jak i tunel środkowy, któremu z pewnością nie zarzucimy przeładowania przyciskami. Ponadto, warto zwrócić uwagę na nieosłonięte śruby widoczne na konsoli centralnej i boczkach drzwi.
Oryginalnie zaprojektowane nadwozie i prosto urządzone wnętrze połączono z napędem przyjaznym środowisku. Nowy prototyp Smarta wyposażony został w silnik elektryczny rozwijający 40 lub (przy uruchomieniu funkcji overboost) 47 KM mocy. Z tym ekologicznym motorem współpracuje akumulator litowo-jonowy 16,5 kWh.
Według danych producenta, ForSpeed jest w stanie przyspieszyć do 60 km/h w 5,5 sekundy i rozpędzić się do prędkości 120 km/h. Zasięg auta wynosi natomiast 134 kilometry, a samo naładowanie baterii (do 80 % pojemności) trwa 45 minut.
Warto podkreślić, że ForSpeed nie jest jedynym modelem koncepcyjnym, który zostanie zaprezentowany na genewskim stoisku Smarta. Na szwajcarskich targach pojawi się też elektryczny rower eBike oraz elektryczny skuter escooter (wszystkie trzy prototypy możemy oglądać na pierwszej fotografii).