Skoda Superb - nowa generacja po upalnych testach
W amerykańskiej Dolinie Śmierci zakończyły się testy prototypowych egzemplarzy nowego modelu. Następca najczęściej kupowanej w Polsce luksusowej limuzyny zadebiutuje już w przyszłym roku, a na wiosnę poznamy szczegóły techniczne. Na razie uchylono tylko rąbka tajemnicy.
Po raz pierwszy w historii marki Skoda przekazała mediom istotne informacje jeszcze przed oficjalną premierą nowego samochodu. Prototypy pozostałe jednak zakamuflowane. Nietypowe były też okoliczności samej prezentacji – w pustynnym, ekstremalnym krajobrazie. Dolina Śmierci to najbardziej suche miejsce Ameryki i jedno z najgorętszych miejsc na ziemi. Latem temperatury dochodzą do 57°C, piasek rozgrzewa się do niemal 100°C, a roczne opady nie przekraczają 50 mm (czasami deszcz nie pada w ogóle). Dolina Śmierci jest największym obszarem depresyjnym na półkuli zachodniej, z najniżej położonym punktem 86 m poniżej poziomu morza i widokiem na drapieżne szczyty Panamint i Amargosa. Tutaj zakończyły się właśnie testy dwóch prototypowych egzemplarzy modelu Škoda Superb nowej generacji.
Nowa generacja modelu Škoda Superb od samego początku projektowana była jako zupełnie nowy pojazd. Przestronne wnętrze i komfort jazdy plasują ten samochód wśród liderów pojazdów klasy premium. Ciekawe rozwiązania konstrukcyjne i intrygujące wzornictwo nowej generacji Superb z pewnością przyczynią się do umocnienia pozycji rynkowej tego modelu.
Pojazdy prototypowe, poddawane wyczerpującym testom w Dolinie Śmierci, wyposażone były w turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 1.8 TSI/118 kW (160 KM). Dla miłośników luksusu i sportowych emocji Škoda przygotowała również topową jednostkę benzynową z bezpośrednim wtryskiem, technologia FSI, o pojemności 3,6 l i mocy aż 260 KM. Co ważne po raz pierwszy najnowszy Superb będzie również dostępny w wariancie z napędem 4x4.
Jedną z najważniejszych innowacji technologicznych zastosowanych w Škodzie Superb są reflektory bi-ksenonowe z funkcją AFS. Skrót AFS (Adaptive Frontlight System) oznacza jedną z najnowocześniejszych technologii stosowanych w reflektorach przednich. Układ sterowania świateł wykorzystuje możliwość zmiany geometrii strumienia światła reflektorów, dostosowując go do różnych warunków jazdy np. w mieście, na autostradzie, podczas deszczu. Układ AFS wyposażony jest w funkcję aktywnego doświetlania zakrętów, funkcję „corner" oraz dynamiczną regulację wysokości strumienia światła. Ten zaawansowany technologicznie, dobrze przemyślany system dynamicznie dostosowuje się do warunków panujących na drodze, zwiększając bezpieczeństwo jazdy. Kierowca może szybciej reagować na przeszkody, jeśli są one lepiej oświetlone.
Nowy model Superb to wyjątkowy samochód, znacznie udoskonalony technicznie i wyposażony w niezwykle ciekawe rozwiązania. Właśnie dlatego wybraliśmy tę niecodzienną formę prezentacji – mówi Dr Eckhard Schulz, Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego firmy Škoda Auto a.s.
Oficjalna światowa premiera nowej generacji modelu Superb odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Genewie wiosną 2008 roku. Zaprezentowane tam zostaną m.in. szczegóły techniczne i wszystkie dostępne typy silników. W Polsce do tej pory sprzedano już ponad 5,5 tysiąca sztuk Superba.