Skoda Superb Combi - komfort przestrzeni
Dla czeskiego producenta model Superb w wersji kombi to ważna część biznesu. Od 2009 roku do końca maja Skoda sprzedała ich ponad 200 000 sztuk. To ponad 1/3 całej sprzedaży modelu Superb. W maju tego roku we Florencji mieliśmy szansę poznać nową odmianę flagowca Skody w wersji sedan. Tym razem zostaliśmy zaproszeni do naszych zachodnich sąsiadów, gdzie jako jedni z pierwszych na świecie mogliśmy przekonać się jak czeski model radzi sobie na publicznych drogach w rodzinnej odmianie kombi. Poniżej odpowiemy na pytania, jak wiele się zmieniło i co nowego oferuje nowa generacja w porównaniu z poprzednią.
Stylistyka
Nowa Skoda Superb Combi udowadnia ambicje stylistyczne marki. Została ona zbudowana na nowoczesnej platformie MQB, dzięki czemu projektanci mogli nadać samochodowi bardziej wyważone i sportowe proporcje. Nowa generacja urosła na długość i szerokość. Jest o 23 mm dłuższa, o 47 mm szersza oraz o 34 mm niższa, niż poprzednia i dlatego prezentuje się dużo korzystniej. Wydaje się mniejsza i bardziej zwarta od swojego poprzednika. Dynamiczniejszy wygląd oraz wrażenie pewniejszego stania na kołach zapewnia również zwiększony rozstaw osi o 80 mm, skrócony przedni zwis oraz dynamiczna linia dachu z mocno pochyloną tylną szybą.
Wnętrze
We wnętrzu, w porównaniu z poprzednim modelem, również zaszły zmiany, choć stylistycznie nie tak drastyczne jak na zewnątrz. Jakość materiałów jest na wyższym poziomie, jednak projektanci zamiast na wyjątkowym designie deski rozdzielczej skupili się na jej ergonomii, co jest cechą charakterystyczną wszystkich modeli Skody. W centralnym miejscu konsoli znajduje się jedno z czterech nowych urządzeń multimedialno-informacyjnych MIB, obsługiwanych przez dotykowy wyświetlacz. W najwyższej wersji, zwanej Columbus, obsługuje wbudowany dysk twardy, nawigację i zewnętrzne nośniki pamięci, a na życzenie może mieć dodatkowo zintegrowany dostęp do Internetu w standardzie LTE. Nowa Skoda Superb Combi jest dużo bardziej multimedialna niż poprzedniczka. Systemy infotainment można po raz pierwszy połączyć ze smartfonem i na jego ekranie urządzenia obsługiwać wybrane aplikacje. Funkcja SmartLink łączy standardy MirrorLink™, Apple CarPlay i Android Auto.
Dbając o wygodę pasażerów tylnej kanapy, zwiększono szerokość kabiny o 70 mm, a znana z poprzedniej generacji królewska ilość miejsca na nogi została jeszcze bardziej zwiększona, co stawia pod tym względem nowego Superba bliżej limuzyn niż samochodów klasy średniej. Jesteśmy pewni, że miejsca na założenie nogi na nogę nie zabraknie z tyłu dosłownie nikomu. Aby Superbem Combi podróżowało się jeszcze wygodniej projektanci zadbali o wiele praktycznych elementów, takich jak uchwyt na tablet z tyłu kabiny, miejsce na tablet w dużym schowku Jumbo-Box z przodu, złącze USB i gniazdo 230-woltowe z tyłu, czy miejsca na 1,5-litrową butelkę w przednich i tylnych drzwiach.
Silniki i prowadzenie
Nową Skodę Superb Combi będzie napędzać jeden z pięciu silników benzynowych lub trzech wysokoprężnych. W porównaniu z silnikami montowanymi w poprzednim modelu nowe oferują do 20 procent więcej mocy. Jednocześnie najoszczędniejszy nowy Superb zużywa o 30 procent paliwa mniej niż poprzednia generacja. To zasługa również zmniejszonej masy samochodu nawet o 75 kg i zoptymalizowanej aerodynamiki. Cztery jednostki napędowe (1,4 TSI/150 KM, 2,0 TSI/280 KM, 2,0 TDI/150 KM i 2,0 TDI/190 KM) można zamówić z napędem na cztery koła na bazie najnowszego sprzęgła Haldex-5. Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego, do wszystkich silników do dyspozycji jest dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów DSG. Osiągi podstawowej wersji benzynowej 1.4 TSI 125 KM można uznać za wystarczające: przyspieszenie 0-100 w 10 sekund i prędkość maksymalna 206 km/h zadowolą spokojnych kierowców. Na drugim końcu skali znajdziemy motor 2.0 TSI 280 KM (zastępujący duży silnik V6 3.6 260 KM). Tutaj osiągi zahaczają o samochody sportowe: 100 km/h w 5,8 sekundy i maksymalna prędkość 250 km/h. Co ważne, maksymalny moment obrotowy 350 Nm osiągany jest w zakresie od 1700 do 5600 U/min. Daje to kierowcy zapas osiągów praktycznie w całym zakresie obrotów.
Lista elementów poprawiających komfort i bezpieczeństwo jest bardzo długa. W cenniku znajdziemy wentylowane przednie fotele, bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, wspomaganie parkowania trzeciej już generacji - Parking Assist, kamerę cofania czy aktywny tempomat ACC. Nowy Superb Combi to również auto dbające o bezpieczeństwo pasażerów dzięki całemu arsenałowi asystentów kierowcy, oto kilka z nich: funkcja ochrony jadących - Crew Protect Assist, asystent pasa ruchu - Lane Assist, funkcja wspomagania jazdy w korku - Traffic Jam Assist, funkcja nadzoru awaryjnego - Emergency Assist, wspomaganie kierowcy podczas zmiany pasa ruchu - Blind Spot Detect czy rozpoznawanie znaków drogowych - Travel Assist.
Nowa Skoda Superb Combi występuje w czterech wersjach wyposażenia: Active, Ambition, Style oraz w najwyższej Laurin & Klement. Cennik Superba Combi otwiera wersja 1.4 TSI Active z siedmioma poduszkami bezpieczeństwa, dwustrefową klimatyzacją, czujnikami parkowania z tyłu czy tempomatem wyceniona na 84 800 złotych. Chcąc użytkować 150-konnego diesla w bogatszej specyfikacji wyposażeniowej, należy liczyć się z wydatkiem 112-122 tys. zł. Flagowa i najmocniejsza odmiana z napędem 4x4 i logo Laurin&Klement, która w standardzie otrzymała m.in. zawieszenie adaptacyjne DCC, system Columbus, polerowane felgi 18” czy skórzaną tapicerkę, to wydatek około 160 tysięcy. Skoda Superb Combi pojawi się w polskich salonach wczesną jesienią, czego powinni obawiać się nie tylko konkurenci ze stajni Forda czy Mazdy, ale również Volkswagena, bo Skoda Superb nigdy nie była tak blisko Passata jakością, wyposażeniem i designem. Jesień zapowiada się ciekawie.
Skoda Superb, 2015 - test AutoCentrum.pl
Wyświetlenia: 93 318Zapraszamy na krótką prezentację Skody Superb nowej generacji, która zadebiutowała w połowie lutego tego roku. Czy czeska nowość ma szansę namieszać w segmencie D?