Skoda Superb 2.0 TDI Elegance - z nowym sercem
Skoda Superb jest bardzo dobrze znana na polskim rynku. Od niedawna jej gama silnikowa wzbogaciła się o nową jednostkę wysokoprężną 2.0 TDI.
Flagowy model Skody po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Na polskim rynku pojawił się w 2002 roku i niemal natychmiast spotkał się z dużym zainteresowaniem. Cena auta była bardzo atrakcyjna w stosunku do tego, co za nią można było otrzymać. Bogate wyposażenie standardowe, niezwykle przestronne wnętrze oraz bogata gama silnikowa. W ubiegłym roku w ofercie pojawił się model napędzany jednostką dobrze znaną z innych aut grupy Volkswagena – dwulitrowym TDI o mocy 140 KM, wyposażonym w filtr cząstek stałych DPF. Silnik ten współpracujący z 6-biegową przekładnią manualną znakomicie sprawdza się w Superbie. Dobrze zestopniowana skrzynia biegów nie wymaga częstego korzystania z niej. Wysoki moment obrotowy dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów. Nawet z 6 biegu Skoda ma bardzo dobre przyspieszenia. Trzeba przy tym podkreślić, że wnętrze zostało dobrze wyciszone. Do uszu pasażerów dociera jedynie słabo słyszalny pomruk. Jazda Superbem z tym silnikiem to nie tylko przyjemność ale i oszczędność. Podczas jazdy w trasie ze stałą prędkością zużycie paliwa wyniosło nawet 4,6 l /100 km. Poruszanie się zatłoczonymi ulicami wielkiego miasta może nas kosztować spalaniem na poziomie przekraczającym 8,5 l/ 100 km.
W trakcie naszego testu Superb postanowił nas zaskoczyć. Komputer pokładowy zakomunikował awarię – wyświetlony został symbol filtra cząstek stałych a także kontrolki silnika i świec żarowych. Natychmiast udaliśmy się do stacji serwisowej Skody, gdzie po dokładnym sprawdzeniu okazało się, że był to fałszywy alarm. Komputer pokładowy chciał najwyraźniej zrobić nam kawał. Dzięki temu nasz test nie został przerwany.
Superb nie stroni od dynamicznej jazdy, na co pozwala dopracowany układ jezdny. Jednak zbyt śmiałe poczynania kierowcy zostaną szybko skorygowane przez wszędobylską elektronikę. Dodajmy, że auto posiada systemy ABS, ASR, EDS, EBA, ESP, MSR i ACS. Układ jezdny dobrze sobie radzi w polskich warunkach, wybierając nierówności i łagodnie pokonując progi zwalniające. Nadwozie nie wykazuje także nadmiernych przechyłów podczas szybkiego przejeżdżania zakrętów, czy też wzdłużnego bujania w chwili pokonywania pofałdowań nawierzchni. Bez zastrzeżeń spisują się także hamulce i precyzyjny układ kierowniczy.