Skoda Rapid Spaceback - ciekawych opcji nie brakuje
Najnowszy model Skody kusi nie tylko ciekawie stylizowanym nadwoziem. Pod karoserią Rapida Spaceback kryje się solidna porcja nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Zainteresowany zakupem Rapida Spaceback otrzyma w salonie Skody cenniki czterech wersji (Active, Ambition, Elegance i Style Plus) oraz całkiem obszerny katalog wyposażenia opcjonalnego. Jaka konfiguracja zasługuje na szczególną rekomendację?
Podstawowa wersja Active 1.2 MPI startuje z poziomu 48,5 tys. zł. Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in. centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, regulowany na wysokość fotel kierowcy, kolumnę kierownicy z dwupłaszczyznową regulacją, asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy oraz przyciemnione szyby. Producent nie oszczędzał na bezpieczeństwie. Rapid Active otrzymuje sześć poduszek powietrznych, ESP, ABS, wyłącznik airbagu pasażera oraz dwa uchwyty Isofix. Za dodatkowe 500 złotych Skoda oferuje systemy sygnalizujące utratę ciśnienia w oponach oraz ułatwiające ruszanie pod górę. Dopłacić trzeba także za radioodtwarzacz CD/MP3 oraz manualną klimatyzację Climatic. 1600 zł, co podnosi cenę bazowej wersji do 50,1 tys. zł.
Rapida Spaceback Ambition 1.2 MPI wyceniono na 53 700 zł. Co otrzymujemy za dodatkowe 3600 zł? Szerszą paletę opcji oraz wyższy standard wyposażenia, który poza systemem audio i „klimą” obejmuje elektrycznie sterowane lusterka, komputer pokładowy, gniazdo Aux, centralny zamek z pilotem, przedni podłokietnik ze schowkiem, skrytkę na okulary, kieszenie w oparciach przednich foteli, przednie światła przeciwmgielne, lusterka i zewnętrzne klamki w kolorze nadwozia, a także chromowane klamki wewnętrzne oraz obramowania nawiewów wentylacji i wskaźników.
Czy warto sięgnąć głębiej do kieszeni i zamówić wersję Ambition? Tak, jeżeli zależy nam na wszystkich dodatkach. Jeżeli interesują nas np. tylko elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy oraz centralny zamek z pilotem, warto zamówić wybrane opcje do odmiany Active i cieszyć się oszczędnościami lub przeznaczyć wolne środki na mocniejszą wersję silnikową.
Nie zamierzamy nikomu mydlić oczu. Wolnossący, 75-konny motor 1.2 MPI przypadnie do gustu niezbyt wymagającym kierowcom, którzy podróżują przede wszystkim po mieście. Poza obszarem zabudowanym niedostatek mocy i momentu obrotowego potrafi irytować. Rozpędzanie do "setki" trwa 13,8 sekundy. Można również ponarzekać na spore zużycie paliwa - producent uczciwie przyznaje, że w cyklu miejskim bazowa wersja silnikowa potrzebuje 8 l/100km. Skoda ma jednak w zanadrzu rozwiązanie dla oszczędnych. Wariant 1.2 MPI jest jedynym, który może otrzymać instalację LPG firmy Landi Renzo. By cieszyć się niskimi rachunkami za paliwo, trzeba zainwestować 4350 zł.
Silnikiem, który zda egzamin zarówno w mieście, jak i na trasie, jest 85-konny 1.2 TSI. Na papierze 10 KM przewagi nad 1.2 MPI nie wygląda imponująco. Znacznie większa jest dysproporcja momentów obrotowych. 1.2 TSI rozwija 48 Nm więcej od 1.2 MPI. Maksymalne 160 Nm jest do dyspozycji przy zaledwie 1500 obr./min. Dzięki temu trzeba rzadziej korzystać z wysokich obrotów, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i poziom hałasu. W razie potrzeby można wykorzystać pełen zakres obrotów i rozpędzić Spacebacka od 0 do 100 km/h w 11,7 s.
105-konny Rapid 1.2 TSI jeździ jeszcze sprawniej, ale przed podjęciem decyzji o zakupie warto zapisać się na jazdę próbną i samodzielnie ocenić, czy mocniejszy silnik jest faktycznie warty dodatkowych 2500 zł. Dla najbardziej wymagających przygotowano 122-konny wariant 1.4 TSI z 7-biegową przekładnią DSG. To ciekawa kombinacja, ale nie każdy będzie w stanie zaakceptować cenę startującą z poziomu 63 500 zł. Zautomatyzowana skrzynia DSG jest też opcją dla 90-konnego turbodiesla 1.6 TDI (od 66 500 zł).
Na szczycie oferty znajdują się dwie wersje – Elegance oraz Style Plus. Pierwszą z wymienionych (od 58 500 zł) opracowano z myślą o kierowcach poszukujących komfortowego i eleganckiego samochodu. Skoda Rapid Spaceback Elegance otrzymuje 15-calowe alufelgi, tylne czujniki parkowania, beżową tapicerkę i dolną część kokpitu, wielofunkcyjną kierownicę ze skórzanym obszyciem, srebrne i chromowane dekory w kabinie, regulowany na wysokość fotel pasażera, elektryczne szyby z tyłu, tempomat, radio Swing 2 DIN, ekran komputera pokładowego o wyższej rozdzielczości oraz pakiet zwiększający funkcjonalność bagażnika. Za dodatkowe 1600 zł otrzymamy pakiet zawierający automatyczną klimatyzację, 16-calowe koła, podgrzewane fotele i dysze spryskiwaczy oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth.
W wariancie Style Plus (od 61 750 zł) nacisk położono na walory wizualne. Clou programu jest panoramiczny dach i przedłużona szyba pokrywy bagażnika. Samochód otrzymuje też przyciemnione tylne światła, przednie reflektory przeciwmgłowe z czarnym wnętrzem, 17-calowe alufelgi oraz pakiet Dynamic, który zawiera sportowe fotele przednie, metalowe nakładki na pedały oraz bardziej atrakcyjną tapicerkę.
Samochody marki Skoda znajdują się w czołówce najczęściej wybieranych aut w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. O ich sukcesie zadecydował nie tylko korzystny stosunek ceny do jakości. Warto wiedzieć, że producent dopasował pojazdy do specyficznych wymagań regionu. Mimo inwestycji stan wielu dróg nie jest idealny. Za 600 zł Skoda proponuje do Rapida Spaceback pakiet na bezdroża, który obejmuje dodatkową osłonę silnika oraz prześwit zwiększony o 7 mm. Niby niewiele, ale może przesądzić o stanie miski olejowej. Cieszy także rozsądna cena pełnowymiarowego koła zapasowego - 300 złotych. Tyle samo trzeba dopłacić za mniej praktyczną "dojazdówkę".
Zobowiązuje także slogan reklamowy Skody - Simply Clever. Producent zadbał o proste rozwiązania, które podnoszą komfort codziennej eksploatacji. Pod klapką wlewu paliwa ukryto skrobaczkę do szyb. Przy przedniej szybie znajduje się uchwyt na bilety parkingowe, natomiast pod fotelem kierowcy ukryto kieszeń na kamizelkę odblaskową. To elementy wyposażenia standardowego wszystkich wersji.
Za 200 złotych otrzymamy dwustronną matę na podłogę bagażnika. Jedna strona jest nagumowana - docenimy ją, gdy konieczne stanie się przewiezienie brudzącego ładunku. Skoda oferuje także dodatkowe kieszenie, haczyki oraz siatki ułatwiające przewożenie bagażu (250-400 zł). W wersjach Ambition i Elegance można również zamówić podwójną podłogę bagażnika (600-800 zł), jak również pakiet Simply Clever (200 zł), który zawiera dwie siatki na bocznych częściach oparć przednich foteli, uchwyt na urządzenia multimedialne oraz pojemnik na odpadki.
Jaką wersję silnikową i wyposażeniową warto wybrać? Rekomendujemy 85- lub 105-konny motor 1.2 TSI, który stanowi kompromis między osiągami, spalaniem i ceną zakupu. Oszczędni mogą pozostać przy bazowej wersji Active i doposażyć ją w radio, klimatyzację, dwa dodatkowe głośniki z tyłu, podgrzewane fotele, skórzaną kierownicę oraz koło zapasowe.
Amatorom ciekawie wyglądających samochodów polecamy wersję Style Plus 1.2 TSI w czerwonym, żółtym bądź zielonym kolorze. Tanio nie będzie, ale prezencja Rapida i bogate wyposażenie uzasadniają kwotę na fakturze.
Na koniec zostawiliśmy najlepszą wiadomość. Aktualnie Skoda prowadzi wyprzedaż rocznika 2013, która pozwala na zaoszczędzenie 9700 zł. Po tak znacznej korekcie dosyć wygórowane ceny Rapida Spaceback stają się atrakcyjne.