Skoda Octavia Scout w terenie
W ramach Scout Extreme Trophy sprawdzano osiem Octavii Scout 4×4 w trudnych warunkach szosowych i off roadowych na torze ADAC w Linthe koło Berlina. To zapowiedź podobnego szkolenia w Polsce.
Pierwsze próby przebiegały na modułach toru do bezpiecznej jazdy w poślizgu i na ostrych zakrętach. – To rewelacyjne auto, które umożliwia bezpieczną jazdę nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych, na naszych wyboistych szosach i w kapryśnym polskim klimacie. Kiedy do tej pory w kraju mamy jedynie 700 km autostrad, to naprawdę znakomite rozwiązanie dla polskich kierowców – mówi Maciej Wisławski, uczestniczący w Scout Extreme Trophy, ekspert Szkoły Auto i uczestnik wielu rajdów samochodowych. W drugiej części sprawdzano Scouty na leśnej trasie z zakrętami, głębokimi dołami, pochyłą kamienistą ścianą, przez przeprawę z bali nad rzeką i przez błotnisty bród. Z kolei w trzeciej części imprezy samochody pokonywały wzgórze wjeżdżając i zjeżdżając szutrową drogą pod sporym nachyleniem, wjeżdżały pod ostrym kątem w górę oraz zjeżdżały w dół po kamienistej nawierzchni. – Rzecz jasna nie da się porównać tych testów z jazdą w prawdziwie krańcowych warunkach w których miałem swój udział, na przykład na skalistych odcinkach pustynnych wydm – mówi Jacek Czachor , doświadczony kierowca off roadowy, ośmiokrotny uczestnik Rajdu Dakar, pierwszy w historii polskiego sportu motorowego Mistrz Świata w rajdach terenowych. – Moim zdaniem jednak Octavia świetnie się prowadzi, a podczas Extreme Trophy znakomicie sprawdzała się na leśnych i górskich bezdrożach. To świetne auto na weekendowe i wakacyjne wyjazdy w teren – dodaje Czachor.
Octavia Scout 4×4 to auto przystosowane do lekkich jazd off roadowych. Zapewnia je 180-milimetrowy prześwit oraz napęd na cztery koła z wielopłytkowym sprzęgłem Haldex. „Normalnie" napędzane są tylko koła przednie, ale gdy dojdzie do uślizgu kół na skutek pogorszenia się przyczepności podłoża (piasek, śnieg), napęd automatycznie natychmiast przekazywany jest również na koła tylne w odpowiednich do warunków proporcjach. To dobre rozwiązanie znane ze zwykłej Octavii 4×4, sprawdzające się w trudnych warunkach drogowych, czy na leśnych i polnych drogach. Model Scout dodatkowo ma ochronne listwy na nadkolach i osłony podwozia. Z kolei 17-calowe alufelgi czy podwójne rury wydechowe służą raczej poprawieniu prezencji pojazdu i zachowaniu na asfaltowej nawierzchni.
Samochód jest obecny na polskim rynku od kwietnia 2007 roku, ale bywają problemy z jego dostępnością. Np. już w maju 2007 roku Skoda Auto Polska zrealizowała w całości zeszłoroczne plany sprzedażowe – co z jednej strony świadczy o większym od spodziewanego zainteresowaniu, a z drugiej o niedoszacowaniu potencjału nabywczego klientów przez importera lub zbyt małej produkcji tego modelu przez Skodę. Dotychczas na krajowym rynku sprzedano ok. 80 sztuk Octavii Scout, a według informacji importera chętnych miało być dwukrotnie więcej.
W Polsce wkrótce uruchomić ma podobne szkolenie Szkoła Auto. Odbywać się ono będzie pod patronatem ADAC Berlin-Brandenburg, a zajęcia prowadzić będą wyszkoleni przez tę organizację instruktorzy. W Niemczech koszt jednodniowego szkolenia wynosi 160 euro od osoby. W Polsce spodziewać się możemy bardziej przystępnej ceny.