Skoda Octavia IV – we właściwym kierunku
Oto nowy bestseller marki Skoda w pełnej okazałości. Jest dokładnie taki, jakiego oczekuje większość klientów, więc o sukces raczej nie ma się co martwić. Poznajcie nową Skodę Octavia 2020.
To już czwarta współczesna generacja Octavii, choć jej korzenie sięgają połowy ubiegłego wieku. Dokładnie 60 lat temu pierwsza Octavia, popularny rodzinny model Skody, zjechała z taśm montażowych. Dziś jest nieodmiennie gwiazdą czeskiego producenta, na nią przypada trzecia część sprzedaży. Odpowiada też za ogromny sukces marki, gdy od przejęcia przez Volkswagena i po przejściu przez proces modernizacji Skoda zwiększyła produkcję ponad sześciokrotnie, w zeszłym roku dostarczając klientom ponad 1,25 miliona samochodów.
Nowa Skoda Octavia – wbrew zapowiedziom
Niedawno świat motoryzacji obiegła informacja, że koncern Volkswagena planuje obniżyć pozycję Skody i zmusić ją do konkurowania m.in. z Dacią. Jeśli to prawda, to projektanci najnowszego wcielenia Octavii nic o tym wcześniej nie wiedzieli. W tym modelu nie widać polityki oszczędnościowej ani z zewnątrz, ani w środku. Choć robiąc zdjęcia obcowaliśmy jeszcze z modelami przedprodukcyjnymi, gdzieniegdzie naznaczonymi specyfiką ręcznego wykonania, czy oczekującymi na ostateczne dopracowanie, to i tak pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne.
Samochodów popularnych nie kupuje się dla bryły, ale skoro dokonujemy wyboru oczami, to jest to w jakimś stopniu ważne. A nowa Skoda Octavia jest wyjątkowo dobrze zaprojektowana wizualnie. Jest duża, ale nie ociężała. Proporcje są właściwe i niezaburzone, niezależnie od kąta oglądania. Sama stylistyka zaś wyraźnie poszła w kierunku Superba. Widać to najbardziej po bocznej linii okien i to zarówno w liftbacku, jak i w kombi. Detale stylistyczne to nowość, Octavia wyznacza bowiem nowy język stylistyczny marki. Z tyłu mamy nowy kształt świateł, z przodu charakterystyczny grill i, na szczęście, przednie lampy w pojedynczej obudowie.
Choć żadna współczesna Octavia nie należała do małych, najnowsze wcielenie nieznacznie urosło. Długość wariantu liftback wzrosła o 19 mm, kombi o 22 mm, przez co obydwie wersje nadwoziowe mają teraz identyczne wymiary podstawowe. Długość wynosi 4689 mm, szerokość wzrosła o 15 mm do 1829 mm, rozstaw osi to obecnie 2686 mm.
Skoda Octavia zmierza w kierunku premium?
Skoda ma dostęp do najnowszych zdobyczy technicznych stosowanych przez koncern i w miarę możliwości z nich korzysta. Decydując się na topowe specyfikacje, dostaniemy mnóstwo gadżetów jeszcze kilka lat temu zarezerwowanych dla samochodów z wyższej półki. Dziś dynamiczne kierunkowskazy w pełni LED-owych tylnych lampach, czy reflektory Full LED Matrix są dostępne w tym kompaktowym modelu Skody.
Tak jak dotychczas, wnętrze Octavii powstaje przy użyciu przyzwoitych materiałów, charakteryzuje się też wyjątkowo dobrym spasowaniem i wykończeniem. Na próżno szukać tu niewykończonych krawędzi plastików czy luźnych elementów. Jedynym wyjątkiem są nowe pokrętła na kierownicy w kształcie wystających chromowanych walców, które są nieco zbyt luźne. Ale ostateczną ocenę będzie można wydać, gdy zobaczymy wersje w pełni produkcyjne.
Najnowszym trendem w motoryzacji jest zastępowanie klasycznych zegarów kolorowymi ekranami dającymi możliwość szerokiej indywidualizacji. Octavia nie jest wyjątkiem. W topowej specyfikacji informacje o samochodzie przekazuje kierowcy 10-calowy ekran Virtual Cockpit, zaś na desce rozdzielczej drugi ekran o tej samej przekątnej obsługuje centrum multimedialne. Do tego można zamówić wyświetlacz przezierny HUD jeszcze bardziej ułatwiający odczytywanie najbardziej potrzebnych informacji.
Zupełną nowością w Skodzie Octavii, o której właściciele aut konkurencyjnych marek, nie wspominając o Dacii, mogą jedynie pomarzyć, jest nowy dżojstik do obsługi skrzyni dwusprzęgłowej DSG. Zastępuje on dotychczasową dźwignię, przekazując sygnał elektronicznie.
Przy okazji prezentacji nowej generacji samochodu nie może zabraknąć nowinek z dziedziny bezpieczeństwa. I tak już pokaźny pakiet systemów wspomagających i ostrzegających wzbogacił się o trzy pozycje. Pierwsza to system wspomagania unikania kolizji. Jego działanie polega na zwiększeniu momentu skrętu kierownicy podczas manewru omijania nagle pojawiającej się na drodze przeszkody. Druga nowość – zwana Exit Warning – ostrzega podczas wysiadania o nadjeżdżających z tyłu pojazdach, w tym o rowerzystach. Ostatni z kolei korzysta z czujników w kierownicy, stale monitorując, czy nie straciliśmy panowania nad pojazdem. Przy braku reakcji ze strony kierowcy system Emergeny Assist sam zatrzyma pojazd.
Komfort i przestrzeń we wnętrzu nowej Octavii
Klaustrofobia to zjawisko obce właścicielom Octavii, przynajmniej dwóch ostatnich generacji. Najnowsze wcielenie nie jest wyjątkiem, zapewniając ponadprzeciętną ilość miejsca w segmencie C. Przestrzeń w drugim rzędzie jest więcej niż zadowalająca, przez co dobrze będą się tam czuli także dorośli. Niezawodne są oczywiście bagażniki, tak przepastne, że aż ciężko uwierzyć, że we współczesnym samochodzie da się wygospodarować taką przestrzeń na bagaż. Liftback zmieści 600 litrów, kombi 640 litrów. Do tego mamy jeszcze kilka rozwiązań typu Simply Clever w postaci składania oparć tylnej kanapy za pomocą przycisków w bagażniku, czy rolety z funkcją blokowania w połowie.
W kabinie nowej Skody Octavii też nie zabrakło sprytnych „uprzyjemniaczy”, opcjonalne przednie sportowe fotele mają specjalny kształt dbający o komfort dalszych podróży, pokryto je oddychającym materiałem Thermo Flux. Można zamówić trójstrefową klimatyzację, zadbano nawet o takie drobiazgi jak specjalne kieszonki na smartfona w oparciach przednich foteli.
Silników moc
Specjalnością koncernu Volkswagena jest stosowanie szerokiej palety silnikowej, zwłaszcza w popularnych modelach. Nowa Skoda Octavia wpisuje się w tę tradycję, dając ogromny wybór. Silniki benzynowe 1.0 TSI, 1.5 TSI i 2.0 TSI oferują spektrum mocy od 110 do 190 KM i oczywiście można je zamówić z ręczną skrzynią lub z 7-biegowym DSG. Nie zabraknie jednostek wysokoprężnych, 1.6 TDI oraz 2.0 TDI dają wachlarz mocy od 115 do 200 KM. Mocniejsze silniki obydwu rodzajów otrzymają opcję napędu obu osi.
Skoda nadal zamierza oferować w opcji zawieszenie sportowe obniżone o 15 mm, a jeśli to okaże się niewystarczające, od przyszłego roku dostępna będzie wersja RS. To samo dotyczy także opcjonalnego podwyższonego o 15 mm zawieszenia na bezdroża i dostępnej również od przyszłego roku odmiany Scout.
Nowa Octavia będzie drugim – po Superbie – modelem Skody oferowanym z napędem hybrydowym. Podstawowa hybryda korzystająca z silnika 1.4 TSI będzie miałą moc całkowitą 204 KM, ale już dziś wiadomo, że gama zostanie poszerzona o mocniejszą odmianę 245-konną. Oba warianty będą współpracować z 6-biegową skrzynią DSG.
Kiedy nowa Skoda Octavia pojawi się w salonach?
Nie znamy jeszcze dokładnej daty pojawienia się nowej Octavii w polskich salonach. W Czechach sprzedaż rozpocznie się jeszcze w grudniu, u nas można się spodziewać debiutu sprzedaży wraz z początkiem przyszłego roku. W momencie wprowadzenia na rynek nowa Octavia będzie dostępna w wersji wyposażenia Ambition oraz Style. Ich cennik powinien zostać ujawniony w grudniu. W kolejnych miesiącach do oferty wejdzie wersja wyposażenia Active, a gamę wzbogaci Scout oraz wariant sportowy noszący tradycyjne oznaczenie RS.