Skoda Fabia RS (Combi)
Z podwójnie doładowanym silnikiem 1,4 TSI o mocy 180 KM.
Po sportowej wersji Octavii, przyszła w końcu pora na sportową Fabię RS, w której debiutuje nowy dla czeskiej marki typ silnika. Skoda, po raz pierwszy w swej historii, zastosowała podwójnie doładowaną czterocylindrową jednostkę Otto (benzynową), jedną z odmian silnika 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem, wyróżnionego tytułem International Engine of the Year 2009, czyli głównego zwycięzcy zeszłorocznej edycji plebiscytu na najlepszy silnik samochodowy świecie.
Silnik o pojemności zaledwie 1,4 l, dzięki podwójnemu doładowaniu za pomocą kompresora i turbiny, rozwija moc maksymalną aż 180 KM, a maksymalna wartość momentu obrotowego 250 Nm osiągana jest w przedziale od 2 000 do 4 500 obr./min. Napęd przenosi 7-stopniowa automatyczna (dwusprzęgłowa) przekładnia DSG. Dzięki temu, niezależnie od rodzaju nadwozia, Fabia RS rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 7,3 sekundy, a prędkości maksymalne hatchbacka i kombi wynoszą odpowiednio 224 i 226 km/h. Zużycie paliwa określono na 6,4 l/100 km, co wymaga konsekwentnej jazdy w stylu eko i podkreśla wszechstronność zastosowanego silnika. W tym przypadku ważniejsza wydaje się dynamika, która zapewnia wiele przyjemności z jazdy, raczej na suchej nawierzchni.
Fabię RS, niezależnie od wersji nadwozia, wyróżniają: 17-calowe obręcze ze stopów metali lekkich Gigaro, charakterystyczny przedni zderzak, zintegrowane reflektory przeciwmgłowe, czerwone zaciski hamulcowe, przyciemnione szyby, podwójna końcówka rury wydechowej i specjalny tylny zderzak z dyfuzorem. Reflektory przeciwmgłowe można zastąpić diodowymi „światłami" dziennymi, względnie dopłacić aby doświetlały zakręty. W przypadku Fabii RS (hatchback), w zależności od koloru nadwozia, dach ze spojlerem będą dostępne w kolorze: czarnym, białym albo srebrnym.
W kabinie czystość sportowej charakteru pojazdu podkreślać ma tablica rozdzielcza Onyx i wykonane z nierdzewnej stali pedały z antypoślizgową powierzchnią. Obie odmiany RS zostały wyposażone w specjalnie zaprojektowane do nich sportowe fotele z regulacją wysokości. Trójramienna, pokryta skórą sportowa kierownica opcjonalnie może zostać zastąpiona wielofunkcyjną, z kontrolką dźwigni zmiany biegów, współpracującą z przekładnią DSG. Podobnie jak w pozostałych wersjach Fabii, również w sportowych wersjach RS kierownica ma regulację wysokości oraz osiową.
W celu poprawienia właściwości jezdnych zastosowano system XDS, znany z Volkswagena Golfa GTI. Rozwiązanie to elektronicznie przyhamowuje wewnętrzne koło tracące przyczepność, dzięki czemu szybciej lub łatwiej „wychodzi się" z zakrętu. XDS odczuwalnie poprawia kierowalność auta w zakręcie na śliskiej nawierzchni, ale wbrew niektórym opiniom wcale nie daje wrażenia prowadzenia auta czteronapędowego. To jakby kolejny krok w ułatwianiu kierowcy jazdy po ASR i ESP. Te ostatnie, podobnie jak ABS znajdują się oczywiście w seryjnym wyposażeniu pojazdu, które obejmuje także asystenta ruszania pod górę i system kontroli ciśnienia w kołach.
Auto w wersji hatchback oraz kombi zobaczyć można w czasie trwającego salonu samochodowego w Genewie, a wkrótce zapewne także na zbliżającym się salonie samochodowym AMI w Lipsku.