Skoda Fabia GreenLine
W ofercie Skody pojawiły się najtańsze w historii modele.
Fabia GreenLine to najoszczędniejszy model, wyprodukowany dotychczas przez Skodę. Dostępna jest w wersji hatchback i kombi, a konstrukcyjnie bazuje na standardowym modelu Fabia Style. W ekologicznej wersji wprowadzono jednak szereg modyfikacji mających na celu obniżenie zużycia paliwa poprzez obniżenie masy samochodu, poprawienie jego aerodynamiki i podkreślenie ekologicznego charakteru. Konkretnie zastosowano tu 5-stopniową przekładnię manualną z dłuższymi przełożeniami, koło zapasowe zastąpił zestaw naprawczy, obniżono współczynnik oporu powietrza wersji hatchback poprzez obniżenie wysokości o 15 mm (w kombi współczynnik oporu powietrza Cx pozostał bez zmian) i dodanie spojler na klapie bagażnika, zastosowano opony charakteryzujące się o niższym oporem toczenia oraz wyższym dopuszczalnym ciśnieniem powietrza wewnątrz zamontowane na 14-calowych aluminiowych obręczach Fun.
Skoda Fabia GreenLine oferowana jest w dwóch rodzajach nadwozia – hatchback i kombi – i silnikiem Diesla 1,4 TDI PD DPF/59 kW (80 KM) oraz manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. Niezależnie od wersji nadwozia średnie zużycie paliwa producent określa na 4,1 l ON/100 km, a emisję CO2 na 109 g/km. Porównanie wartości spalania wersji GreenLine w odniesieniu do zwykłych Fabii przedstawia jedna z załączonych ilustracji.
W wyposażeniu standardowym ma m.in. zamykane schowki w desce rozdzielczej, elektrycznie sterowane szyby i komputer pokładowy. Dodatkowo można doposażyć auto w automatyczną klimatyzację Climatronic, radio Dance z odtwarzaczem CD i MP3 oraz wejściem Aux In, czy zdalnie sterowany zamek ze składanym kluczykiem. W wersji kombi dostępne są relingi dachowe w kolorze czarnym lub srebrnym. Przednie reflektory przeciwmgielne otoczone zostały ramką w kolorze nadwozia w stylistyce „Corner".
Fabia GreenLine w wersji hatchback kosztuje 53 000 zł, a w wersji kombi 56 100 zł. Dopłata w porównaniu z wersją Style, na której ekologiczna Skoda jest oparta, wynosi 4 200 zł. Taka kwota wynika m.in. z zastosowaniem filtra cząstek stałych, który nie jest dostępny w klasycznej wersji Fabii. Przy zużyciu paliwa mniejszym średnio o 0,6 l wersja GreenLine stawałaby się bardziej opłacalna od zwykłej dopiero po przejechaniu blisko 200 tys. km (powyżej 160 tys. km nie licząc kosztu odsetek). O bezpośredniej korzyści ekonomicznej można zatem mówić jedynie w przypadku flot samochodach firmowych z bardzo dużym rocznym przebiegiem i kilkuletnim okresem eksploatacji. Innym nabywcom musi wystarczyć chęć mniejszej emisji spalin do naszej atmosfery, co może się jednak zmienić po wprowadzeniu podatku ekologicznego, względnie nadejściu unijnych przepisów ograniczających emisję CO2.
– Zdajemy sobie sprawę, że dopóki w Polsce nie zostaną wprowadzone przepisy proekologiczne, istnieją wciąż wyraźne bariery popytu – mówi Tomasz Piasny, PR manager Skoda Auto Polska S.A. – Jesteśmy zatem o krok przed decyzjami legislatorów i wprowadzamy na rynek artykuł, który mieści się w europejskich standardach produktu przyjaznego środowisku. Zamierzamy lobbować, aby stosowne przepisy weszły w życie, a póki co, naszą ofertę kierujemy głównie do Klientów flotowych, którzy posiadają świadomość proekologiczną, stać ich na odpowiednie inwestycje i wiedzą, jak znaczące oszczędności przynosi firmie ekojazda.