Seat Zawodowiec
Hmmm... jak zwykle te wstrętne chochliki coś namieszały, chodzi oczywiście o Leona:). Jednak myślę, że Luc Besson coś przewidywał nadając tytuł swojemu niewątpliwie kultowemu dziełu.
Nasz zawodowiec ujrzał światło dzienne w 1999 roku razem ze swoim większym i bardziej rodzinnym bratem Toledo. Jak to w koncernie VW bywa do budowy obu wykorzystano sporo elementów pochodzących z innych samochodów tego koncernu. Bazą do budowy obu modeli była płyta podłogowa oraz co za tym idzie zawieszenie VW Golfa IV. Stylistyka to już zupełnie inna historia. Tutaj Seat wywiązał się z powierzonego mu przez centralę w Wolfsburgu zadania w 100% (Seat w koncernie pełni rolę producenta samochodów o bardziej sportowym charakterze). Linia Seata zdradza jego sportową żyłkę i nieważne, że czasami jego sercem jest silnik 1.4 (na całe szczęście rzadko), jednak nawet mimo tego jest w nim jakaś drapieżność i chęć do wyrwania się w drogę.
Nadwozie
W odróżnieniu od ilości zastosowanych do napędzania Leona silników nadwozie jest tylko jedno. Pięciodrzwiowy hatchback. Poszukujący innej wersji nadwoziowej będą musieli zadowolić się Seatem Toledo. Jednak pomimo dość powściągliwej stylistyki to właśnie Leon wzbudza więcej emocji. Projektanci zadbali o to, aby kilka szczegółów przyciągało wzrok i czyniło linię bardziej agresywną. Linia boczna nadwozia unosi się lekko ku tyłowi tworząc sylwetkę klina uciętego zaraz za łagodnie opadającą tylną szybą. Całość tworzy wrażenie pojazdu mocno stojącego na ziemi i oczywiście dobrze trzymającego się drogi. Idealnym dopełnieniem są duże felgi np. 17" widoczne na zdjęciach.
Wnętrze
Można o nim powiedzieć, że na pierwszy rzut oka jest dość przestronne, deska rozdzielcza jest stonowana, a wszystkie przełączniki i sterowanie nawiewami są na swoim miejscu jak to w VW:). Materiały tutaj wykorzystane są w większości na przyzwoitym poziomie jedyne zastrzeżenia można mieć ewentualnie do zbyt twardych plastików wykończenia drzwi. Na pochwałę zasługują zegary i wskaźniki podświetlone na czerwono, które podkreślają charakter marki. Jednak nie wszystko jest takie kolorowe, małym minusem jest miejsce na tylnej kanapie. Przy odsuniętych maksymalnie do tyłu przednich fotelach jest go porostu mało, problem może też mieć z piąty pasażer, który może marudzić, że mu ciasno. Jest to jednak problem wszystkich samochodów grupy, które powstały na tej płycie podłogowej (Toledo, Skoda Octavia pierwszej generacji). Jak już jesteśmy przy fotelach – są one wygodne i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Nie należy zapominać o uchwycie do napojów sprytnie wkomponowanym w deskę oraz dużym schowku przed pasażerem. Niestety podłokietnik nie jest standardem, a szkoda. Jednak na aukcjach internetowych nie ma problemu z jego dokupieniem, natomiast montaż nie stwarza większych trudności. Młodsze roczniki w większości przypadków są wyposażone w radio z CD. Ogólnie jest całkiem sympatycznie. Dostęp do bagażnika dzięki otwieranej wysoko klapie jest bardzo dobry. Jest on głęboki i foremny, dzięki czemu można bez problemu zapakować go na wakacje. Jego pojemność wynosi 340l dla samochodów z napędem na jedną oś, w przypadku wersji 4x4 pozostaje tylko 270l.
Silnik i skrzynia biegów
Sercem samochodu widocznego na zdjęciach jest stary dobry znajomy ze stajni VW czyli silnik 1.9 TDI – najsłabszy bo 90 KM, zapewnia on jednak dynamikę na przyzwoitym poziomie nie wspominając już o legendarnie niskim zużyciu paliwa. Co do skrzyni biegów również nie można mieć zastrzeżeń jest bardzo precyzyjna. Przed zakupem warto sprawdzić turbinę, gdyż jak by, co jest to nie mały wydatek. Prostym testem jest złapanie za przewód gumowy od intercoolera (czarne grube przewody gumowe) i przegazowanie – przewód powinien twardnieć.
Skrzynia biegów chodzi lekko i precyzyjnie, nie ma problemu z tzw. haczeniem, czy wypadaniem biegów. W większości wersji skrzynia jest 5-cio biegowa, wyjątkami są 4-ro biegowa skrzynia automatyczna oraz 6-cio biegowa skrzynia w najmocniejszych wersjach: diesle 1.9 TDI: 130 KM, 150 KM, silniki benzynowe: 1.8: 180KM i 225 KM (Cupra R).
Pozostałe silniki
Silnik 180 KM występował również bez napędu 4x4.
Silnik 150 KM występował również bez napędu 4x4.
Spalanie wg ocen użytkowników autocentrum.pl. Spalanie jest zależne od stylu jazdy, obciążenia samochodu, podane parametry są orientacyjne.
Podwozie
Zawieszenie to prosta znana w tej klasie samochodów konstrukcja. Z przodu kolumny McPersona z pojedynczym wahaczem, tył belka skrętna. Wyjątkiem jest wersja 4x4, w której z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy.
Wersje
Stella – podstawowa wersja, dostępne silniki: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.9 TDI 90 KM.Felgi stalowe 15". Bezpieczeństwa pilnowały 4 poduszki oraz ABS. Ta wersja posiada również pakiet elektryczny (sterowane elektrycznie przednie szyby oraz centralny zamek). Na stanie jest również filtr przeciwpyłkowy oraz wskaźnik temperatury zewnętrznej.
Wersja Stella jest bazą dla wszystkich poniżej opisanych wersji.
Spirit – werjsa limitowana, w polskich salonach pojawiła się w lipcu 2002. Dostępne silniki: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.9 TDI 90 KM. Dodatkowo do wyposażenia dochodziła klimatyzacja, centralny zamek, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, światła przeciwmgielne, radioodtwarzacz, 15" felgi aluminiowe, fotele “kubełkowe". Ponadto dostępny był tylko w pięciu kolorach: czerwonym, srebrnym, beżowym, niebieskim i czarnym.
Spirit Fresh up – wersja ta wyróżnia się głównie pseudoaluminiowymi wstawkami w kolorze na desce rozdzielczej. Podobnie jak w poprzedniej wersji również i tu spotkamy skórzaną kierownicę i mieszek zmiany biegów. Dodatkowo, centralny zamek, elektrycznie sterowany szyby z przodu, radioodtwarzacz z CD, klimatyzację, światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi oraz oczywiście “sportowe" fotele. Dostępne silniki: 1.6 16V, 1.9 TDI 90 KM oraz 110 KM.
Signo – ten pakiet wyposażenia zawitał do salonów w 2003 roku. Gama silników była całkiem spora. Benzynowe: 1.6 16V, 1.8 20V (125 KM), diesle 1.9 TDI 110 KM i 130 KM. Dodatkowo w tej wersji spotkać możemy: elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka. Bardzo ciekawą sprawą jest komputer pokładowy oraz termometr zewnętrzny.
Sport/Top Sport – wersja sport: diesel 1.9 TDI 130 KM, wersja Top Sport: benzynowe – 1.8 20T (180 KM) również z napędem 4x4 , wersję TOP SPORT można było nabyć także z silnikiem 1.9 TDI 150 KM. Z zewnątrz tą wersję można poznać po lakierowanych w kolorze nadwozia listwach bocznych, atrapa swoim wyglądem przypomina plaster miodu oraz chromowana końcówka wydechu. We wnętrzu również poczujemy jakby inną atmosferę niż w poprzednio omawianych wersjach: lewarek zmiany biegów jest wykończony skórą oraz aluminium do tego białe tarcze zegarów.
Cupra R – dodatkowo do omówionego powyżej wyposażenia (Sport/Top Sport) doszły: climatronic, ESP, zderzaki o innym bardziej agresywnym kształcie. Wnętrze jest utrzymane w kolorze czarnym, na pedałach znajdują się aluminiowe nakładki na pedały. Standardowo zakładano 18“ felgi aluminiowe obute w opony 225/40 R18.
Identyfikacja pojazdu
Numer VIN jest w standardowym dla wyrobów grupy VAG miejscu, tabliczka znamionowa znajduje się na lewym kielichu przedniego zawieszenia.
Ceny
Samochód taki jak na zdjęciach z silnikiem TDI z roku 2003 o przebiegu niewiele pona 100 000 km to wydatek rzędu 33 000 - 35 000 zł. Jeżeli dodamy do tego oryginalne radio z CD oraz klimatyzację cena nie wydaje się być zbyt wygórowana.
Ceny wersji benzynowych zaczynają się od ok 20 000 zł.
Koszty
Ceny części zamiennych są na przyzwoitym poziomie biorąc pod uwagę inne samochody z tego okresu. Komplet klocków hamulcowych od ok 100 zł. Dla osi przedniej i od ok. 130 zł dla osi tylnej
Tarcze hamulcowe: od ok 100 zł
Filtr oleju: ok. 25 zł
Filtr paliwa: ok 50 zł
Filtr powietrza: od 30 zł
Filtr kabinowy: od 30 zł
Pasek rozrządu: ok. 120 zł
Rolka napinacza paska rozrządu: 145 – 160 zł
Świece żarowe: od ok 35 zł
Podstawowy przegląd powinien być wykonywany co 15 000 km.
Podane ceny części dotyczą opisywanego modelu 1,9 TDI 90 KM. Źródło sklep internetowy Intercars S.A.
Podsumowanie
Leon to z pewnością bardzo ciekawa propozycja dla ludzi młodych i dynamicznych, gdyż taki właśnie jest ten samochód – wiecznie młody. Sylwetka pomimo, iż pochodzi z końca lat ´90 (wejście na rynek 1999) nie zestarzała się, nawet biorąc pod uwagę swojego następcę (Leona II). Jakość gwarantują podzespoły VW. Jeżeli chodzi o silniki to zdecydowanie warto zwrócić uwagę na wersje TDI – są to niezawodne silniki, które przy dobrym traktowaniu na pewno odpłacą nam się długą i bezawaryjną jazdą.
Zobacz też: Opinie użytkowników