Seat Alhambra 4WD - Rodzina odporna na warunki
Seat zapowiedział wprowadzenie na rynek Alhambry z napędem na 4 koła. Rodzinny van nie zmieni diametralnie swojego charakteru, ale napęd 4WD bardzo ułatwi rodzinne wyjazdy i zwiększy odporność samochodu na trudne warunki atmosferyczne czy drogowe.
Napęd na wszystkie koła dawno już przestał być domeną aut terenowych czy rajdowych. Rodzinnym samochodom, takim jak vany pomaga utrzymać stabilność podczas trudnych warunków pogodowych czy przy bardziej dynamicznej jeździe, a także poradzić sobie z różnego typu nawierzchniami podczas weekendowych wypadów. W gamie hiszpańskiej marki znajduje się już jeden tego typu samochód – Altea Freetrack. Tego typu wsparcie ma teraz otrzymać Seat Alhambra.
Większy van Seata będzie miał stały napęd 4x4. Wykorzystano w tym celu sprzęgło Haldex z elektronicznym sterowaniem. Umieszczono je na tylnej osi, w tym samym miejscu co mechanizm różnicowy, co pozwoliło zmniejszyć zakres modernizacji płyty podłogowej, a z drugiej strony poprawiło rozkład masy między osie.
Wykorzystywane w układzie Haldex sprzęgło lepkościowe wykorzystuje zmiany ciśnienia oleju, w którym są zanurzone tarcze sprzęgła. Kiedy tarcza połączona z przednimi kołami i silnikiem obraca się wolniej, ciśnienie w układzie jest małe i nie porusza tylnej tarczy. Kiedy przednie koła zaczynają buksować wzrost ilości obrotów przedniej tarczy podnosi ciśnienie oleju co wprawia w ruch także tylną i część napędu trafia na tylne koła. W przypadku elektronicznie wspomaganych układów, takich jak wykorzystany w Alhambrze 4WD zmiany ciśnienia może powodować także elektrycznie sterowana pompa. Pozwala to włączać napęd na tylną oś zanim jeszcze zaczną buksować przednie koła, np. wspomagając napędem na tylną oś pracę systemu stabilizacyjnego ESP czy wspomagając nabieranie prędkości. Z drugiej strony elektryczna pompa może także szybciej rozłączyć napęd tylnej osi by ułatwić podczas hamowania pracę systemu ABS.
Pod maskę Alhambry 4WD trafi dwulitrowy turbodiesel TDI o mocy 140 KM , który ma współpracować z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Zdaniem Seata ta jednostka zapewnia optymalne połączenie dynamiki i oszczędności. Alhambra z napędem na wszystkie koła może osiągać 100 km/h w 11,4 sekundy. Maksymalna prędkość tego samochodu wynosi 191 km/h. Oszczędność samochodu jest wspierana przez pakiet Ecomotive, obejmujący układ odzyskiwania energii podczas hamowania oraz system Start/stop. Dzięki temu średnie spalanie wynosi 6 l/100 km. Katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) stawia ten samochód wśród najczystszych turbodiesli na świecie. Emisja dwutlenku węgla wynosi 158 g/km.
Zastosowanie napędu na wszystkie koła zwiększa praktyczność i wielofunkcyjną rolę Alhambry. W nowej generacji to bardzo funkcjonalny i pakowny rodzinny samochód. Przy długości 4,85 m jest o 22 cm dłuższy od poprzednika, a szerokość 1,9 m to także o 9 cm więcej niż w przypadku poprzedniej generacji. Oznacza to więcej przestrzeni w kabinie, co zwłaszcza mogą odczuć pasażerowie trzeciego rzędu siedzeń. W podstawowych wersjach nowa Alhambra jest pięcioosobowa, ale w opcjach dostępne są dwa dodatkowe fotele w przestrzeni bagażowej. System Easy Fold pozwala na składanie i chowanie w podłodze drugiego i trzeciego rzędu siedzeń przy pomocy jednego ruchu. W takim układzie przestrzeń bagażowa samochodu wynosi 2430 l.
Nowa Alhambra ma szerokie, przesuwne drzwi z tyłu (na wyższym poziomie wyposażenia mają elektryczny napęd). Pozwala to na swobodny dostęp do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Drzwi bagażowe także mają w ramach opcji elektryczny napęd. Alhambra 4WD ma taki sam zestaw wyposażenia dodatkowego jak wersja z napędem na przednią oś. Napęd na wszystkie koła nie zmienia charakteru tego samochodu, a tylko zwiększa jego możliwości i ułatwia wykorzystywanie go w każdych warunkach.