Saab 9-5 Sedan model 2010
Początek ery wyrazistego stylu projektowania szwedzkiej marki premium.
Wygląd przedniej części nawiązuje do poprzednich modeli, ale także koncepcyjnego Aero X, inspirowanego skandynawską stylistyką oraz lotniczym dziedzictwem marki..Głęboko osadzony grill, obramowany wygiętymi lampami przypominającymi bloki lodu, nadaje kształt części przedniej nowego 9-5. Całe przeszklenie ma wygląd panoramiczny, a zamaskowana przednia szyba i boczne słupki nadają kabinie Saaba wygląd kokpitu. Według producenta wystarczy zmrużyć oczy, a proporcje szyby i dachu przypomną klasyczny model 900. Elementy konstrukcyjne marki mają być widoczne w linii przewężenia, przypominającej kij hokejowy, wyrazistych tylnych słupkach oraz gładkim jak kadłub samolotu nadwoziu. Opadająca linia dachu, kończy się wyraźnymi tylnymi słupkami podpierającymi lekko cofniętą tylną szybę.
Wnętrze cechować mają proste formy. W porównaniu z poprzednikiem, miejsce na nogi i ramiona zostało powiększone z przodu i z tyłu. Kokpit jest tradycyjny dla Saaba. Głęboka centralna konsola opasuje kierowcę, przechodząc w główny wyświetlacz instrumentów, zwieńczony strefą wentylacji. Umieszczone głęboko główne wskaźniki obejmują przewijany prędkościomierz o wyglądzie wysokościomierza, nawiązując do lotniczego dziedzictwa Saaba z konceptu Aero X. Wskaźniki obejmujące wyświetlacz na przedniej szybie (Pilot HUD) oświetlone są charakterystycznym kolorem zielonym i mają wyraźny, płynny wygląd. Stacyjka samochodu, teraz w formie przycisku włączania i wyłączania, nadal umieszczona jest pomiędzy przednimi siedzeniami, obok dźwigni zmiany biegów.
Szereg nowoczesnych funkcji obejmować ma: wyświetlanie informacji na szybie (pilot HUD); adaptacyjne oświetlenie (podwójne, inteligentne lampy ksenonowe Bi-Xenon Smart Beam); adaptacyjną „kontrolę jazdy"; adaptacyjne podwozie Saab DriveSense z kontrolą tłumienia w czasie rzeczywistym, otwieranie i uruchamianie bez kluczyka, trzystrefową klimatyzację, dynamiczne wspomaganie parkowania oraz napęd na cztery koła XWD z tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu eLSD.
Oferta systemów audio-informacyjnych obejmuje system nagłośnienia Harman/Kardon surround oraz 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji z twardym dyskiem na mapy drogowe i 10 GB miejsca na muzykę. Duża centralna konsola zapewnia rozmieszczenie i połączenia dla wielu urządzeń przenośnych poprzez złącza USB i AUX, a także gniazdo zasilania 12V. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą słuchać własnej muzyki lub oglądać DVD. Centrum rozrywki dla pasażerów jadących w drugim rzędzie, umieszczone z tyłu centralnej konsoli, obejmuje elementy sterowania audio i rozkładane ekrany, umieszczone w oparciach przednich siedzeń. Istnieje możliwość użycia słuchawek przewodowych i bezprzewodowych. Urządzenie ma również podwójny wylot powietrza oraz niezależne sterowanie temperaturą w tylnej części jako dodatek do dwustrefowej przedniej klimatyzacji.
Saab ma 30 lat doświadczenia w zakresie silników z turbodoładowaniem, a nowy układ napędowy 9-5 jest najszerszym kiedykolwiek oferowanym przez Saaba, rozwijając strategię właściwego doboru wielkości silnika. W chwili debiutu rynkowego, dostępne będą: dwulitrowy turbodoładowany motor Diesla o mocy 160 KM i emisji CO2 139 g/km oraz benzynowa dwulitrowa jednostka z turbodoładowaniem o mocy 220 KM. Najmocniejszy silnik 2.8 V6 turbo, oferujący moc 300 KM i moment obrotowy 400 Nm, dostępny będzie wyłącznie z systemem Saab XWD. XWD, czyli wersja z wiodącym system napędu na wszystkie koła, wprowadzonym już w Saabie 9-3, dostępna będzie z turbodoładowanymi silnikami: benzynowym o pojemności dwóch litrów, BioPower oraz 2.8 V6. Dostępna jest adaptacyjna kontrola nadwozia z wyborem ustawień przez kierowcę Saab DriveSense, adaptacyjne oświetlenie ksenonowe Bi-Xenon Smart Beam oraz inteligentna kontrola jazdy. Dwa różne układy zawieszenia zostały dopasowane do mocy silnika i wyposażone w ustawienia zawieszenia sportowego.
Później gama motorów zostanie uzupełniona o turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM oraz dwulitrowy silnik na bioetanol E85. W przypadku wszystkich silników producent zapowiedział skrzynie sześciobiegowe.
Nowy 9-5 zadebiutuje podczas podczas salonu samochodowego IAA we Frankfurcie, we wrześniu 2009 roku i będzie dostępny w specyfikacjach Linear, Vector i Aero.Auto będzie produkowane w macierzystym zakładzie Saaba w Trollhättan, gdzie zostało zaprojektowane.