Renault Megane RS Trophy - Bardziej sportowa torówka
Specjaliści Renault Sport wzięli na warsztat poprawione już wcześniej przez siebie Megane Coupe. Podłubali, podkręcili, tu dodali, tam ujęli. W rezultacie stworzyli auto jeszcze szybsze i bardziej ekskluzywne.
Renault Megane Coupe w sportowej wersji R.S. stanowi w sumie 15 proc. sprzedaży tego modelu. W 40 krajach na całym świecie znalazło już ponad 10 000 nabywców. We Francji to najlepiej sprzedawany kompaktowy samochód sportowy. Podobnie w Hiszpanii, a w całej Europie samochód także mieści się „na pudle”. Jeżeli już wypuści się wersję samochodu reklamowaną jako najbardziej sportową w gamie, to co jeszcze można zrobić, żeby zwiększyć zainteresowanie? Tworzyć wersje specjalne, produkowane w limitowanej ilości. Chętnych na wyjątkowe auta zawsze kilkuset się znajdzie. W wypadku Megane R.S. wersja Trophy może trafić maksymalnie do 500 osób.
Podobnie jak „standardowy” R.S. Wersja Trophy ma zestaw przygotowany przez Renault Sport – tylny spojler, aluminiowe pedały, aluminiowy podnóżek, a także system kontroli toru jazdy Renault Sport Setting Management, obejmujący systemy ESP i ASR oraz system kontroli podsterowności.
Przygotowane przez Renault Sport zawieszenie R.S. Zostało zamienione na typowo torową wersję Cup z samoblokującym mechanizmem różnicowym. Hamulce Brembo uzbrojono w czerwone zaciski, które migają między szprychami dziewiętnastocalowych alufelg (standardowe R.S. ma osiemnastocalowe). Felgi wzoru STEEV są czarne i mają czerwone obwódki. Skoro już zeszliśmy na koła to obuto je w nowe opony Bridgestone Potenza RE050A, które sięgają korzeniami do Formuły 1. Mają asymetryczny bieżnik kierunkowy, który zapewnia dobre trzymanie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Jak deklaruje Renault - „szczególnie w ciasnych zakrętach”.
Z zewnątrz wersję Trophy mają wyróżniać specjalne naklejki z boków i przodu nadwozia, czarny dach i wspomniane już czarne, błyszczące felgi. Nowością jest żółty kolor Sirius, który jest oferowany jako opcja za 1600 euro. Oprócz tego oferowane są trzy inne kolory: Biała Perła, Czarny Etoile i Szary Kasjopea.
We wnętrzu pojawiły się fotele Recaro, które w zależności od wersji mogą być pokryte materiałem lub skórą łączoną z elementami skóry ekologicznej. Trophy ma także wyższej klasy radioodtwarzacz z systemem Bluetooth i Audio Connection Box, umożliwiający podłączenie do zestawu przenośnych odtwarzaczy MP3 czy dysków z plikami muzycznymi. Najważniejszym wyróżnikiem jest jednak niewielka tabliczka pod centralną konsolą, na której znajduje się kolejny numer samochodu w limitowanej serii.
Na centralnym wyświetlaczu pojawiają się informacje systemu R.S. Monitor. To nowoczesny telemetryczny system pokładowy rejestrujący parametry układów mechanicznych samochodu i wyświetlający je w czasie rzeczywistym podczas jazdy.
Dla potrzeb Trophy dwulitrowy silnik turbo stosowany Megane R.S. został zmodernizowany. Zmieniono układ dolotowy i zwiększono o 0,2 bara do 2,5 bara. Zwiększono także o 15 KM moc silnika i 20 Nm maksymalny moment obrotowy, więc silnik dysponuje teraz mocą 265 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm.
Wzmocnienie silnika musiało się odbić na osiągach. Zmiany nie są duże, ale w warunkach toru wyścigowego, dla jakich ten pojazd stworzono, może to już mieć znaczenie. Na osiągnięcie 100 km/h Trophy potrzebuje 6 sekund, a to o 0,1 sekundy mniej niż w przypadku R.S. Kilometr ze startu zatrzymanego auto osiąga w ciągu 25,4 sekundy, czyli o 0,3 sekundy szybciej niż R.S. Prędkość maksymalna wzrosła o 4 km/h sięgając 254 km/h. W wypadku tego samochodu i tak najważniejszą liczbą jest numer na tabliczce poświadczającej przynależność do ekskluzywnej limitowanej serii.
Megane R.S. Trophy jest limitowane nie tylko w ograniczonej ilości, ale i na wybranych rynkach: we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Austrii i Słowenii. Cena na rodzimym, francuskim rynku wynosi 35 500 euro. Proces przyjmowania zamówień ruszył 20 czerwca.