Porsche Cayenne Turbo S powraca na rynek
Sportowa marka rozszerza swoją trzecią serię modeli o Cayenne Turbo S. To najmocniejsze Cayenne z silnika V8 o pojemności 4,8 litra z doładowaniem biturbo uzyskuje moc 550 KM (404 kW).
Porsche Cayenne Turbo S ma być spełnia życzeń klientów z tzw. „emerging markets" – nowych, rozwijających się rynków Europy Wschodniej i Azji. To właśnie w tych regionach wielką popularnością cieszą się sportowo – ekskluzywne SUV-y, pozwalające na bardzo dynamiczną jazdę. Z zewnątrz można rozpoznać Turbo S po 21-calowych kołach Cayenne SportPlus ze stopu metali lekkich, poszerzonych nadkolach pokrytych lakierem oraz czterech sportowych końcówkach rur wydechowych wykonanych jako precyzyjne odlewy aluminiowe. Przednie osłony wlotu powietrza są lakierowane w kolorze nadwozia. Nowy, stonowany i elegancki metaliczny, szary lakier „lava" zarezerwowany jest wyłącznie dla Cayenne Turbo S.
W tym sportowym samochodzie „terenowym" montowane jest seryjnie pneumatyczne zawieszenie oraz regulacja poziomu i wysokości wraz z Porsche Active Suspension Management (PASM), który – również seryjnie – połączono z systemem aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych – Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) oraz wspomaganiem układu kierowniczego zależnym od prędkości – Servotronic. Jako wyposażenie indywidualne dla Cayenne, Porsche oferuje niezwykle odporne na ścieranie tarcze hamulcowe z kompozytu ceramicznego z włóknem węglowym – Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). W nowym roku modelowym, po raz pierwszy w samochodach nie należących do klasy aut sportowych te stworzone specjalnie na tory wyścigowe, supernowoczesne tarcze hamulcowe będą oferowane także w segmencie cechujących się wyjątkową dynamiką SUV-ów. Tarcze ceramiczne na przednich kołach mają średnicę 410 mm, na tylnych – 370 mm. Z przodu zastosowane zostały nieruchome, sześciotłokowe zaciski aluminiowe, z tyłu zaciski czterotłokowe. PCCB są dostępne jako opcja dla Cayenne Turbo S, a także dla Cayenne S, GTS i Turbo w połączeniu z kołami 20 cali i większymi.
Wyposażenie seryjne wnętrza, obejmuje m.in.: sportowe przednie fotele z pakietem Komfort Memory, tylną kanapę z pojedynczymi, wyprofilowanymi miejscami siedzącymi, listwy na progach ze stali szlachetnej z nazwą modelu oraz dwie ekskluzywne kombinacje kolorystyczne skórzanej tapicerki (czarny/havanna i czarny/stalowoszary) z kontrastowymi szwami, a także dwukolorowe koło kierownicy z wyściełanym wieńcem. Do tego najnowsza generacja systemu multimedialnego Porsche Communication Management PCM z modułem nawigacji. Jako opcja oferowane są takie elementy jak obsługa głosowa z możliwością wprowadzania celów dla nawigacji w formie całych wyrazów, uniwersalne złącze audio (także dla MP3), Bluetooth do podłączania telefonów komórkowych oraz moduł TV pozwalający na analogowy lub cyfrowy odbiór stacji naziemnych. Montowany seryjnie system nagłośnieniowy Bose Surround z 14 głośnikami ma podwyższoną moc nominalną 410 W i może odtwarzać muzykę z płyt audio lub wideo w formacie 5.1 Discrete Surround.
Zwiększenie mocy Cayenne Turbo S w porównaniu z modelem Cayenne Turbo było możliwe dzięki modyfikacji układu dolotowego i optymalizacji sterowania silnikiem. Podwyższona została nie tylko maksymalna moc, lecz również maksymalny moment obrotowy o 50 Nm do 750 Nm w zakresie prędkości obrotowych od 2250 obr./min do 4500 obr./min. Porsche Cayenne Turbo S przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 280 km/h. Mimo że osiągi nowego Cayenne Turbo S zwiększyły się w porównaniu z Cayenne Turbo (moc 500 KM/ 368 kW), zużycie paliwa przez Turbo S jest takie samo, jak w przypadku Cayenne Turbo (obliczone według nowego europejskiego cyklu jazdy NEFZ).
Dane techniczne Cayenne Turbo S
Silnik: V8 z dwoma równoległymi turbosprężarkami
Układ przygotowania mieszanki: bezpośredni wtrysk benzyny (Direct Fuel Injection DFI)
Pojemność skokowa: 4806 cm3
Średnica cylindrów: 96 mm
Skok: 83 mm
Sprężanie: 10,5:1
Maksymalna moc: 404 kW (550 KM) przy 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 750 Nm od 2250 obr./min do 4500 obr./min
Przekładnia: sześciostopniowa hydrokinetyczna automatyczna Tiptronic S
Układ przeniesienia siły: stały napęd na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) z przekładnią redukcyjną
Rozdział momentów w napędzie na wszystkie koła: przód 38%, tył 62%
Zawieszenie: niezależne zawieszenie kół; z przodu na podwójnych wahaczach poprzecznych; wielowahaczową oś tylna; pneumatyczne zawieszenie z regulacją poziomu i wysokości wraz z Porsche Active Suspension Management (PASM) oraz Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)
Układ hamulcowy: sześciotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe z nieruchomymi zaciskami z przodu oraz dwuczęściowe wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm, czterotłokowe aluminiowe hamulce monoblokowe z nieruchomymi zaciskami z tyłu oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 358 mm
Koła: 10J x 21
Opony: 295/35 R21
Układ kierowniczy: wspomaganie zależne od prędkości – Servotronic
Masa pustego pojazdu: 2355 kg (DIN)
Dopuszczalna masa całkowita: 3080 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Zużycie paliwa: 14,9 l/100 km (ogólnie wg NEFZ)
Emisja CO2: 358 g/KM (łącznie)
Klasa emisji spalin: Euro 4