Porsche Cayenne S Transsyberia 2008
W dniach 11-25 lipca br. Porsche ponownie wystartuje w Transsyberia Rallye z Moskwy do Ułan Bator. Z myślą o prywatnych zespołach przygotowano zestawy do przebudowy.
Już w momencie swojego debiutu w tym wyścigu w 2007 roku Porsche Cayenne S Transsyberia na drodze z Moskwy do mongolskiej stolicy Ułan Bator udowodniło możliwość osiągnięcia wysokiej średniej prędkości przejazdu trasy oraz swoje doskonałe przygotowanie do jazdy terenowej. Na trzech pierwszych miejscach znalazły się trzy Cayenne S Transsyberia. Przed kolejną edycją rajdu Transsyberia w dniach 11 – 25 lipca Porsche wprowadziło pewne ulepszenia do tego produkowanego w krótkiej serii samochodu. Zmodyfikowane części będą udostępnione prywatnym zespołom z całego świata jako zestawy do przebudowy.
Przy modyfikacjach Cayenne S Transsyberia największy nacisk położono ponownie na przydatność do jazdy w terenie oraz na optymalizację dostrojenia zawieszenia. Wersja 2008 tego doskonałego długodystansowca wyposażona jest we wzmocnioną i przebudowaną osłonę podwozia. Przednia i tylna osłona zostały zmodyfikowane pod kątem poprawy kątów natarcia i zejścia. Opony terenowe z grubym bieżnikiem BFGoodrich w rozmiarze 265/65 R 18 R zwiększają prześwit poprzeczny o 30 milimetrów. Wyższe i wzmocnione boki zapewniają lepszą ochronę opony przed uszkodzeniem. W oparciu o doświadczenia zebrane podczas rajdu transsyberyjskiego w 2007 roku dostrojono od nowa pneumatyczne zawieszenie. Seryjne amortyzatory zostały wymienione na specjalne amortyzatory rajdowe. Po tej wymianie samochód zachowuje się o wiele spokojniej, szczególnie na szybkich odcinkach z dużą ilością łagodnych garbów. Także Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), który dzięki dwóm aktywnym amortyzatorom prawie całkowicie kompensuje pochylenie nadwozia na zakrętach, został specjalnie dostosowany do wymagań tego długodystansowego rajdu.
Porsche Cayenne S Transsyberia jest wyposażone w masywną klatkę bezpieczeństwa, dwa kubełkowe fotele i sześciopunktowe pasy. Seryjny silnik bezsprężarkowy V8 o pojemności 4,8 litra z bezpośrednim wtryskiem uzyskuje moc 385 KM (283 kW). Sportowy układ wydechowy z obniżoną masą wydaje z siebie wyjątkowy dźwięk. Aby poprawić przyspieszenie, sześciobiegowa automatyczna skrzynia Cayenne S została połączona ze skróconym przełożeniem przekładni głównej z Cayenne GTS. Sterowanie przekładnią zoptymalizowano pod kątem przystosowania do jazdy terenowej.
Podobnie jak wszystkie inne modele Cayenne, także Cayenne S Transsyberia dysponuje stałym napędem na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM), który w trybie podstawowym kieruje 62 procent momentu obrotowego silnika na tylne koła i 38 procent na przednie. Napędzane silnikiem elektrycznym i sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe może zmieniać rozdział zależnie od sytuacji i w razie potrzeby przenosić nawet 100 procent siły silnika na przód lub na tył. Sterowana mapą charakterystyk blokada podłużna oraz blokada mechanizmu różnicowego na tylnej osi reagują nie tylko na brak trakcji na przednich lub tylnych kołach. Czujniki mierzą także prędkość pojazdu, przyspieszenie poprzeczne, kąt skrętu kół oraz ustawienie pedału gazu. Dzięki temu PTM może w sposób ciągły obliczać wymagany stopień blokady dla obu osi i odpowiednio rozdzielać potrzebny moment napędowy. Oprogramowanie PTM zostało udoskonalone w stosunku do oprogramowania w samochodzie z 2007 roku. W celu poprawienia możliwości terenowych w Cayenne S Transsyberia zamontowano blokadę poprzeczną, która oferowana jest także dla samochodów seryjnych jako opcjonalny pakiet techniczny „offroad".
Wszystkie Cayenne S Transsyberia są wyposażone standardowo w nawigacje, obsługiwaną przez pasażera, pozwalającą na wyznaczanie trasy także z dala od utwardzonych dróg. Dodatkowo zamiast schowka na rękawiczki zamontowany jest komputer Tripmaster pomagający pilotowi przy określaniu odcinków dróg między poszczególnymi punktami nawigacyjnymi. Wszystkie moduły sterujące zostały umieszczone w wodoszczelnym wnętrzu, wszystkie przewody elektryczne ułożone na nowo. Nadwozie i drzwi są zabezpieczone przed wdarciem się wody do wysokości bocznych okien. Maksymalna głębokość brodzenia przy przejeżdżaniu przez wodę wynosi 78 centymetrów przy specjalnym terenowy ustawieniu pneumatycznego zawieszenia.
Powietrze do silnika zasysane jest powyżej pokrywy silnika. Po założeniu specjalnej rury (fajki) wlot powietrza przeniesiony zostaje na wysokość dachu, aby podczas przejeżdżania przez wodę tworzące się fale nie przedostały się do układu dolotowego. Zamiast seryjnego nożnego hamulca postojowego zamontowano w tej wersji hamulec ręczny, przy użyciu którego w ostrych zakrętach auto może być doprowadzone do nadsterowności. Na dachu umieszczone są cztery dodatkowe reflektory. Na wpadek wyjątkowo trudnych odcinków terenowych lub do wyciągania innych pojazdów do wyposażenia Cayenne S Transsyberia należy wyciągarka, która znajduje się w bagażniku i w razie potrzeby daje się łatwo zamontować na zewnątrz pojazdu.
Wyposażenie seryjne obejmuje również dwie gaśnice, dwa blaszane podkłady ułatwiające wydostanie się z piasku, dwa kompletne koła zapasowe oraz dwie skrzynki na narzędzia. Ponadto w samochodzie znajdują się dwa dwuosobowe namioty, dwie karimaty, cztery pasy do mocowania, lina do wyciągania o długości dziewięciu metrów z szeklą, dwie składane łopaty, składana piła, siekiera, reflektor do oświetlania miejsca pracy, cztery ucha do holowania i zestaw narzędzi Hazet.
Dane techniczne Porsche Cayenne S Transsyberia 2008
Nadwozie:
Samonośne, obustronnie cynkowane, stalowe o lekkiej konstrukcji; połączona śrubami klatka bezpieczeństwa; pełnowymiarowa poduszka powietrzna dla kierowcy; dwa sportowe fotele kubełkowe; sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Silnik:
8-cylindrowy silnik w układzie V z aluminiową skrzynią korbową i aluminiową głowicą cylindrów; bezpośredni wtrysk benzyny (DFI); zintegrowany układ smarowania z suchą miską olejową; 4 umieszczone na górze wałki rozrządu; 4 zawory na cylinder; zmienne czasy rozrządu
po stronie dolotu i regulacja skoku zaworów (VarioCam Plus); rezonansowy układ dolotowy; 2-rurowy sportowy układ wydechowy z trójdrożnym katalizatorem (katalizator wstępny i główny); układ sterowania silnikiem SDI 4.1; elektroniczny zapłon z 8 aktywnymi pojedynczymi modułami zapłonu iskrowego; elektroniczny gaz
Średnica otworu cylindra:
96 mm
Skok tłoka:
83 mm
Pojemność skokowa:
4.806 cm2
Sprężanie:
12,5:1
Moc silnika:
283 kW (385 KM) przy 6.200 obr./min
Maks. moment obrotowy:
500 Nm przy 3 500 obr./min
Moc z jednostki pojemności skokowej:
58,0 kW/litr
Maksymalna prędkość obrotowa:
6 700 obr./min
Paliwo:
Super Plus (ROZ/MOZ 98/88) bezołowiowa. Możliwość stosowanie paliwa 91 oktanowego przy obniżeniu mocy i momentu obrotowego. Możliwość domieszania do 25% etanolu
Układ elektryczny:
12 V, prądnica trójfazowa 2.600 W,
pojemność akumulatora 95 Ah
Przeniesienie siły:
Silnik i przekładnia połączone w jeden zespół napędowy; napęd przez przekładnię rozdzielczą, stały na wszystkie 4 koła; podstawowy rozkład sił (tył: 62%, przód: 38%) zmienny przez sprzęgło wielotarczowe; Porsche Stability Management (PSM) z regulacją dynamiki podłużnej
i poprzecznej poprzez automatyczną ingerencję w układ sterowania silnikiem i układ hamulcowy; elektronicznie regulowana blokada tylnej osi
Przełożenia Tiptronic S
1. bieg 4,15
2. bieg 2,37
3. bieg 1,56
4. bieg 1,16
5. bieg 0,86
6. bieg 0,69
bieg wsteczny 3,39
Przekładnia redukcyjna 2,70
Przełożenie osi 4,11
Zawieszenie:
Przednia oś: podwójne wahacze poprzeczne z ramą podsilnikową (na dole wahacze poprzeczne z żeliwa sferoidalnego, na górze aluminiowe wahacze poprzeczne); niezależne zawieszenie kół ze wzmocnionym poprzecznym drążkiem kierowniczym
Tylna oś: wielowahaczowa z ramą (na dole wahacze poprzeczne z blachy stalowej, na górze wahacze aluminiowe); niezależne zawieszenie kół.
W pełni nośne pneumatyczne kolumny na obu osiach z wbudowanymi amortyzatorami, specjalne amortyzatory rajdowe. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC); aktywne stabilizatory przy przedniej i tylnej osi
Hamulce:
2-obwodowy układ hamulcowy; 6-tłokowe aluminiowe monoblokowe zaciski na przedniej osi i 4-tłokowe aluminiowe monoblokowe zaciski na tylnej; wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu; ABS, próżniowy system wzmacniania siły hamowania
Obręcze i opony:
8 J x 18 z oponami 265/65 R 18 R (BFGoodrich)
Wymiary:
Długość: 4 789 mm
Szerokość: 1 982 mm
Wysokość: 1 783 mm
Rozstaw osi: 2 855 mm
Pojemność zbiornika: 100 litrów
Osiągi jezdne:
Prędkość maksymalna 170 km/h (ograniczona z powodu opon)
Przyspieszenie (wartości tymczasowe, odpowiadające samochodom seryjnym):
0 – 100 km/h 6,8 s
0 – 160 km/h 15,7 s
0 – 1 000 m 26,8 s
Zużycie paliwa (wartości tymczasowe, odpowiadające samochodom seryjnym):
Norma EU 13,7 litra
Emisja CO2 (wartości tymczasowe, odpowiadające samochodom seryjnym): Łącznie 329 g/KM (norma EU)
Klasa szkodliwości
Euro 4 / ULEV