Porsche Boxster - Piękno lekkości
Nowa generacja Boxstera jest lżejsza, bardziej dynamiczna i oszczędniejsza od poprzedniej, a przede wszystkim... znacznie piękniejsza.
Dokładnie 14 kwietnia nowa generacja Porsche Boxstera ma wejść do salonów sprzedaży. Choć data wprowadzenia na rynek jest już ustalona i całkiem bliska, firma nie podała jeszcze pełnych informacji na temat tego modelu. Zapewne chciała zostawić nieco kart do odkrycia podczas salonu samochodowego w Genewie.
Na pierwszy rzut oka można odnieść to samo wrażenie, co w przypadku pokazanej niedawno nowej generacji Carrery 911 – auto zostało takie samo. Dopiero porównanie detali pokazuje jak wiele się zmieniło. W nowej generacji zarys maski wydaje się podobny, ale przednia część nowego Boxstera jest znacznie smuklejsza. Nieco zmieniły się także reflektory. Podobnie jak poprzednio boczne kierunkowskazy są umieszczone przed przednim kołem, ale zmienił się kształt ich kloszy.
Z tyłu zmiany są znacznie wyraźniejsze. W nowych kloszach tylnych lamp zaczyna się łączące je przetłoczenie pełniące rolę niewielkiego spojlera. Nie ma także metalowej pokrywy kryjącej komorę, w której kryje się złożony dach. Elektrycznie składany dach ma nową konstrukcję, która pozwoliła zrezygnować z pokrywy. Nadwozie ma większy rozstaw osi, a przez to krótsze zwisy. Szyba jest bardziej przesunięta do przodu, a całość ma bardziej płaską sylwetkę.
Wnętrze samochodu jest przestronniejsze i ma całkiem nową stylistykę. Na szczycie centralnej konsoli nadal jest analogowy zegar, ale umieszczono go pomiędzy prostokątnymi wlotami powietrza. Centralna konsola została połączona z tunelem w moduł sterujący z dużą ilością pokręteł i przełączników. Całość jest wzorowana na Carrerze GT i jest bardziej ergonomiczna.
Małe sportowe Porsche debiutuje w dwóch wersjach – Boxster i Boxster S. Obydwie będą napędzane sześciocylindrowymi silnikami typu bokser z bezpośrednim wtryskiem benzyny, układem rekuperacji energii i systemem zarządzania temperaturą. Boxster ma silnik o mocy 265 KM, a więc o 10 KM mocniejszy od poprzedniej generacji, natomiast Boxstera S napędza silnik o mocy 315 KM, czyli tylko o 5 KM mocniejszym niż obecnie. Samochody będą także wyposażone w układy Start/Stop, które zwiększają oszczędność paliwa.
Standardem będą sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów, ale znacznie ciekawsze będą wersje z opcjonalną, dwusprzęgłową, siedmiostopniową skrzynią PDK. Wyposażone w nie wersje są nie tylko bardziej dynamiczne, ale także oszczędniejsze. Boxster w tej wersji przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, a jego średnie spalanie wynosi 7,7 l/100 km. Sportowa wersja S przyspiesza w 5 sekund, a jej spalanie jest tylko o 0,3 l wyższe.
Mniejsza masa, większy rozstaw osi i kół a także całkowicie nowe zawieszenie pozwalają lepiej wykorzystać dynamikę nowego Porsche. Nowe jest elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, a w tym modelu także system Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą poprzeczną tylnej osi. W ramach dostępnych opcji jest pakiet Sport Chrono, obejmujący m.in. bardziej agresywną mapę wtrysku silnika, zmianę charakterystyki zawieszenia i pracy skrzyni biegów.
Chociaż nie ma jeszcze kompletu danych technicznych ujawniono już ceny samochodów. W Polsce cenniki będą się rozpoczynać od 57 650 euro w wypadku Boxstera i od 70 350 euro za sportową wersję S.