Piękne oblicze techniki
W Polsce pojawił się Jaguar XJ, jeden z najpiękniejszych samochodów stworzonych przez tą markę w ostatnich latach. Ta czterodrzwiowa limuzyna ma eleganckie, płynne linie coupe o urodzie prototypu.
Stylistycznie wykorzystano elementy tradycyjnego stylu Jaguara, ale przetworzono je w bardzo nowoczesny sposób i wykorzystano przy tym najnowocześniejsze technologie.
Zgrabne nadwozie wykonano z aluminium, z wykorzystaniem innych nowoczesnych materiałów, takich jak kompozyty magnezowe. Nadwozie jest dzięki temu lżejsze i sztywniejsze.
Ponad połowa wykorzystywanego aluminium pochodzi z recyklingu, a w przyszłości odsetek ten ma sięgnąć 75 procent. Jaguar podkreśla, że przy pracy z aluminium pochodzącym z odzysku potrzeba tylko 5 proc. energii potrzebnej do stworzenia tych samych elementów z nowego materiału.
Lampy tego samochodu to niemal dzieło sztuki, jeżeli chodzi o kształt, ale także nowoczesność konstrukcji. Zarówno w przednich, jak i tylnych światłach wykorzystano diody LED.
We wnętrzu niby tradycyjnie – szeroki pas drewna, a całość w skórze, bogato „przetykanej" chromowanymi elementami. Forma poszczególnych elementów jest jednak bardzo nowoczesna, podobnie jak wykorzystane w nich technologie.
Najciekawsza jest pod tym względem tablica rozdzielcza. Wygląda zwyczajnie? Tak, ale to nie okrągłe zegary otoczone chromem, tylko ich obraz na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu. Na dużym zbliżeniu widać, że na wyświetlaczu są nawet cienie, jakby zegary były zrobione z metalu i szkła. Wyświetlacz zwraca uwagę na najważniejsze informacje, podświetlając te miejsca, gdzie się znajdują.
W przypadku wybrania dynamicznego trybu „zegary" są podświetlone na czerwono i pojawia się obok nich wskaźnik aktualnego biegu, który podświetla się na czerwono, gdy obroty zbliżają się do górnego limitu.
Także na centralnej konsoli znajduje się ośmiocalowy, dotykowy ekran, za pomocą którego można sterować klimatyzacją, zestawem audio czy nawigacją.
System multimedialny zawiera nie tylko radio, odtwarzacz CD, nawigację satelitarną i telefoniczny zestaw głośnomówiący, ale także odtwarzacz DVD a nawet tuner telewizyjny. Dane można magazynować na twardym dysku.
Wyposażeniem podstawowej wersji samochodu jest dwustrefowa klimatyzacja, w bogatszych wersjach jest czterostrefowa.
Na nowoczesną technologię kierowca może liczyć także podczas prowadzenia samochodu.
Jaguar Drive Control pozwala wybrać dwa tryby prowadzenia samochodu - dynamiczny i zimowy. W pierwszym samochód nabiera bardziej dynamicznego charakteru i jest bardziej czułe ma posunięcia kierowcy – opóźniany jest moment zmiany przełożenia, usztywnia się zawieszenie i zmienia kolor podświetlenia tablicy rozdzielczej. W drugim auto dostosowuje się do jazdy przy obniżonej przyczepności nawierzchni, np. dp ruszania wykorzystywany jest drugi bieg.
W tym samochodzie łatwo można by zerwać przyczepność, gdyby nie elektroniczne systemy wspomagające. Pod maską Jaguara XJ nie ma miejsca na mocne silniki. Są tylko bardzo mocne.
Najsłabszy, trzylitrowy, wysokoprężny silnik V6 z dwoma sprężarkami ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Rozpędza samochód do 100 km/h w 6,4 sekundy.
Jaguar XJ ma także pięciolitrowy, benzynowy silnik V8, dostępny w dwóch wersjach. Wolnossący ma moc 385 Nm i maksymalny moment obrotowy 515 Nm. Wersja turbo dysponuje mocą 510 KM maksymalnym momentem obrotowym 625 Nm. Pierwsza zapewnia przyspieszenie 5,7 s, druga pozwala osiągać 100 km/h w 4,9 sekundy.