Piątka ekstremalna
Audi nazywa ten samochód „ucieleśnieniem koncepcji doskonałej dynamiki w samochodzie klasy średniej”. Trudno zarzucić temu określeniu nadmierną przesadę, biorąc pod uwagę że linia RS to czołówka samochodów Audi, a A5 to wszak stylowe coupe.
Tym razem Quatro GmbH, które opracowuje modele RS wpakowało pod maskę A5 wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4,2 l i mocy 450 KM, w którym zastosowano rozwiązania sprawdzone wcześniej w silniku V10, stosowanym w wyczynowym samochodzie R8. Auto czterokrotnie zwyciężało w legendarnym wyścigu na torze Le Mans.
Produkowany ręcznie silnik ma maksymalny moment obrotowy 430 Nm. Napędzane nim auto potrzebuje tylko4,6 sekundy, aby osiągnąć prędkość 100 km/h. Maksymalna prędkość jest ograniczone do 100 km/h, ale można podnieść ogranicznik na wysokość 280 km/h.
Silnik RS5 wykorzystuje technologię FSI – bezpośredniego wtrysku benzyny. Zastosowano w nim także Modułowy Zespół Efektywności Audi.
Spalanie tej wersji to średnio 10,8 l/100 km. Silnik jest standardowo montowany z siedmiostopniową skrzynią S tronic, która pozwala zastosować jeden z trzech trybów zmiany biegów: automatyczny, komfortowy i dynamiczny. Takie tryby pracy skrzyni biegów, silnika i układu kierowniczego zapewnia montowany seryjnie system Audi drive select.
Jest także funkcja Launch Control, która poprawia efektywność auta przy ruszaniu, łącząc maksymalną siłę z minimalnym poślizgiem opon.
Wersja RS zawsze ma napęd Quatro. W RS5 zastosowano jego nową odmianę. Przede wszystkim dzieli napęd między przód i tył. W normalnych warunkach 40 procent trafia na przednią, a 60 na tylną. W razie potrzeby jednak na przednią oś może trafić do 70 procent, a na tylną maksymalnie 85 pro0cent. Nowością jest mechanizm różnicowy sterujący rozkładem momentu obrotowego między koła tylnej osi. W zakrętach lekko przyhamowuje on koło po wewnętrznej stronie, które jest bardziej odciążone, czyli narażone na poślizg.
Kierowcę wspomaga także system stabilizacyjny ESP, który ma sportowy tryb pracy, a także możliwość całkowitego wyłączenia.
Zawieszenie RS5 jest sztywniejsze, bardziej sportowo zestrojone i ma prześwit zmniejszony o 20 mm. Zwiększono natomiast wentylowane tarcze hamulcowe. Opcją wyposażenia są tarcze z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym.
Zewnętrznie RS5 jest dość dyskretne. Osłona chłodnicy Singleframe ma kratownicę o strukturze plastra miodu, a nowe zderzaki bardziej wyraźne kontury i większe wloty powietrza oraz dolną krawędź typu „splitter". W tylnym zderzaku oprócz dwóch końcówek rur wydechowych mamy dyfuzor. Z kolei na tylnej klapie znalazł się spojler, który wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h i chowa, kiedy auto zwolni poniżej 80 km/h. Obrazu dopełniają nakładki na progi, ozdobne listwy i osłony podwozia, poprawiające aerodynamikę auta.
Wewnątrz auta pojawiły się sportowe fotele, a w opcjach także kubełkowe, czarne tarcze zegarów z białymi napisami i8 czerwonymi wskazówkami. System informacji obejmuje m.in. stoper do rejestracji czasów okrążeń i wskaźnik temperatury oleju.