Peugeot 308 SW - odpowiedzialny młodzieniec
Rodzinny kompakt to często marzenie młodych rodziców. Dobrze poradzi sobie w mieście, a włożenie wózka do bagażnika nie będzie przypominało gry w Tetris. Prezentowany Peugeot 308 SW sprosta tym wymaganiom, a przy okazji nie zanudzi swoją poprawnością.
Hatchbacki to zazwyczaj udane stylistycznie projekty, ale po dodaniu kilku arkuszy blachy tu i ówdzie tracą cały swój urok. Peugeot 308 SW nie powala na kolana swoją sylwetką, ale trzeba przyznać jedno - projekt jest spójny i przemyślany. Francuska motoryzacja nie kopiuje wzorców, tylko projektuje je na nowo. Zgrabne lampy w technologii Full Led, subtelne przetłoczenia na masce oraz tylne lampy, które jakby zamykają linię nadwozia, to tylko te najbardziej charakterystyczne. Uwagę przykuwają bardzo ładne 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 225/40.
Myśl przewodnia projektantów 308, polegała na wyczyszczeniu deski rozdzielczej ze wszystkich ponadprogramowych przycisków i pokręteł. Zamiast tego dostajemy ekran, na którym sterujemy wszystkim począwszy od klimatyzacji na ustawieniach samochodu kończąc. Młodsze grono potencjalnych adresatów tego modelu pewnie nie będzie aż tak bardzo narzekać jak ta część, która nie ma w kieszeni nowego smartfona i woli klasyczne rozwiązania.
Siadając pierwszy raz w fotelu kierowcy możemy odnieść wrażenie, że jest pusto wokół. Siedziska same w sobie są wygodne, zapewniają stosunkowo dobre podparcie boczne jak na zwykły samochód kompaktowy. Jednak dokupując sportowy pakiet moglibyśmy się spodziewać czegoś więcej. Tapicerka z Alcantary to opcja warta rozważenia, chociaż jeśli będziemy wozić dzieci, to warto zdecydować się na skórzany wariant bo będzie o wiele łatwiejszy w czyszczeniu. Obsługa ekranu jest w miarę intuicyjna, nawigacji również. Sam wyświetlacz działa płynnie, można go łatwo odczytać nawet w ostrym słońcu. Nie sposób nie wspomnieć o zegarach, które postanowiono odwrócić i to dosłownie. Obrotomierz wylądował z prawej strony, ale wskazówka kręci się w lewą stronę.
Za dźwignią zmiany biegów znajdziemy gniazdo 12V, USB oraz AUX. Ciekawym i niespotykanym w tej klasie rozwiązaniem jest gniazdo 230 V, z którego możemy naładować np. laptopa. Podłokietnik można wyregulować zarówno na długość jak i wysokość. Schowek w tunelu pomieści niestety tylko jeden kubek, ale zrekompensują to duże kieszenie boczne w drzwiach. Na tylnej kanapie znajdziemy tyle miejsca ile można się spodziewać - to przecież tylko kompakt z większym bagażnikiem. Pomimo to, pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Jako bonus dostają duże, panoramiczne okno dachowe, które wpuszcza do środka mnóstwo światła i daje poczucie przestrzeni.
Francuzi wyjątkowo dobrze przyłożyli się do projektowania przestrzeni bagażowej. Jej pojemność to 686 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy (tworzą płaską podłogę) 1606 litrów. Dzięki licznym haczykom, szynom w podłodze oraz wygodnej rolecie szybko i łatwo możemy zabezpieczyć nasze bagaże. Bardzo pomocne są uchwyty, dzięki którym możemy jednym ruchem złożyć tylne oparcia. Roleta umieszczona jest w szynach, stąd jej składanie i rozciąganie jest dziecinnie proste.
Prezentowany samochód został wyposażony w silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM, zestrojony z automatyczną, 6 biegową skrzynią biegów. Pełny moment obrotowy 230 Nm jest dostępny od 1750 obr./min. Silnik sprawuje się bardzo dobrze w mieście, ale na dłuższej trasie i przy autostradowych prędkościach niestety czuć małą pojemność. Każde wyprzedzanie kończy się redukcją o 2 lub nawet 3 biegi kiedy chcemy szybko i sprawnie wykonać manewr wyprzedzania. Na dużą pochwałę zasługuje automatyczna skrzynia biegów. Znacząco podnosi komfort prowadzenia, szczególnie w mieście oraz pomaga zredukować spalanie poprzez częstą zmianę biegów. Układ kierowniczy jest raczej twardy, ale bardzo przyjemny i przekazuje sporo informacji na kierownicę. Systemy bezpieczeństwa działają niezauważalnie, nie przeszkadzają gdy chcemy agresywniej pojechać. Podczas szybszego pokonywania ciasnych zakrętów można zauważyć lekką nadsterowność, ale taką, jaką chcielibyśmy mieć w przednionapędówce - łatwą do opanowania. Spalanie jakie możemy znaleźć w broszurce Peugeot jest… do osiągnięcia, ale nie w codziennej eksploatacji. W praktyce musimy się liczyć ze spalaniem w trasie na poziome ok. 7,5l/100 km. Spokojna jazda w cyklu miejskim pochłonie ok. 8 litrów, natomiast dynamiczne poruszanie ok. 10l.
Peugeot 308 SW jest ciekawą propozycją w segmencie C, więc na pewno warto udać się do salonu i odbyć jazdę próbną. Całkiem możliwe, że będziemy pozytywnie zaskoczeni. Patrząc przez pryzmat cena/ jakość, Peugeot 308 będzie całkiem atrakcyjną ofertą, która w codziennej eksploatacji sprosta nawet tym bardziej wygórowanym oczekiwaniom.