Opel Zafira Tourer - Nowy rozmiar, nowe możliwości
Trzecie pokolenie kompaktowego vana Opla ma wszystkiego więcej. Przybyło mu wielkości, pakowności i funkcjonalności. Oficjalną premierę zaplanowano na jesienne targi we Frankfurcie, ale Opel ujawnił już sporo szczegółów technicznych nowego auta.
Pierwsza generacja Zafiry pojawiła się na rynku w roku 1999 i była pierwszym kompaktowym vanem z siedmioma miejscami siedzącymi, a potem także kanapa Flex7, która umożliwiała zmianę ilości miejsc w drugim rzędzie z trzech na dwa. Do dziś sprzedano 2,2 mln sztuk obydwu generacji. Pora na trzecią. Tyle, że nie ma ona zastąpić Zafiry II, ale poszerzyć gamę jednobryłowych pojazdów Opla.
Nadwozie Zafiry Tourer ma długość 4,66 m, podczas gdy Zafira II mierzy 4,47 m. Tourer ma już nową twarz Opla, z lampami połączonymi stylistycznie wnękami w kształcie bumerangu, podobnie jak elektryczna limuzyna Ampera. Stylizując nadwozie konstruktorzy Opla wzorowali się jednak na innym elektrycznym pojeździe – superszybkim pociągu.
Wnętrze kryje nową generację systemu foteli Flex7. Podobnie jak obecnie trzeci rząd to dwa fotele składane i chowane w podłodze bagażnika. W drugim rzędzie są trzy niezależne fotele, które można przesuwać o 21 cm. Jako opcja dostępny jest jednak także system Lounge Seating, przypominający rozwiązanie znane już z pierwszej generacji Merivy. Fotel na środku może być złożony i opuszczony nieco w dół, a boczne poduszki oparcia także składają się na jego tylną stronę tworząc szeroki podłokietnik. Skrajne fotele przesuwają się wówczas o 5 cm w stronę środka samochodu i można je przesuwać w tył o 28 cm, czyli o 7 więcej niż w przypadku standardowych foteli. W takim ustawieniu dwójka pasażerów drugiego rzędu ma zapewnione bardzo komfortowe warunki podróżowania.
Zwiększenie długości samochodu pozostawia także więcej miejsca na bagażnik. Przy pięcioosobowej konfiguracji, a więc z trzecim rzędem foteli schowanym w podłodze Zafira Tourer dysponuje przestrzenią bagażową o pojemności 710 l, a to o 65 l więcej niż w Zafirze II. Po złożeniu także drugiego rzędu przestrzeń rośnie do 1860 l (o 40 l więcej niż w obecnej Zafirze).
Zafira Tourer otrzyma także system FlexConsole, wprowadzony niedawno w nowej Merivie. Podłokietnik ze schowkiem i uchwyt na kubki mogą być przesuwane po aluminiowych szynach i ustawiane w najbardziej odpowiedniej dla kierowcy i pasażera pozycji. Oprócz schowków w podłokietniku jest spora półka w centralnej konsoli, a także półka w szczelinie nad schowkiem przed pasażerem.
W nowej Zafirze Tourer ma także debiutować druga generacja zintegrowanego z tylnym zderzakiem bagażnika FlexFix. Oferowany jako opcja bagażnik znalazł jak dotąd ponad 62 000 nabywców. FlexFix został zmodernizowany – zastosowano nowy rodzaj uchwytu, który bardziej funkcjonalny i łatwiejszy w obsłudze.
Zafira Tourer ma zapewniać komfortowe i stabilne prowadznie. W porównaniu z obecną generacją Zafiry ma nie tylko większy rozstaw osi (276 cm to o 5,7 cm więcej niż obecnie), ale także powiększony rozstaw kół. W przypadku przedniej osi wynosi on 158,4 (o 9,6 cm więcej), a tylnej 158,8, co stanowi wzrost o 7.8 cm. Przednie zawieszenie wzorowano na Insigni, tylne natomiast na obecnej generacji Astry.
Dostępne będzie także adaptacyjne zawieszenie FlexRide. W samochodzie pojawi się także wiele systemów wspomagających kierowcę, zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Będzie wśród nich nowy adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Collision Mitigating Braking (CMB), która w razie konieczności automatycznie uruchamia awaryjne hamowanie. Kamera systemu Opel Eye będzie obsługiwała kilka układów. Obok systemu rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o zjeździe z pasa ruchu, będzie także umożliwiała stałe informowanie kierowcy o odstępie do poprzedzającego pojazdu i ostrzegała przed możliwością kolizji, a także sterowała zmianą świateł z drogowych na mijania. Po raz pierwszy w Zafirze znajdzie się także system Side Blind Spot Alert, ostrzegający o pojazdach w polu martwym lusterek oraz półautomatyczny system parkowania Advanced Park Assist. Będzie także kamera cofania.
Gama silników będzie początkowo obejmować dwie jednostki – dwulitrowego turbodiesla i benzynowy silnik turbo o pojemności 1,4 l. Turbodiesel będzie dostępny w trzech wersjach mocy: 110 KM, 130 KM i 165 KM, a silnik benzynowy w dwóch – 120 KM i 140 KM. Wszystkie wersje silnikowe będą dostępne z układem Start/Stop. Opel zapowiada także wersje z silnikami fabrycznie dostosowanymi do napędu gazowego i to zarówno na gaz LPG, jak i CNG. W późniejszym terminie gama ma się także wzbogacić o mocniejsze, bardziej dynamiczne jednostki napędowe.