Opel Astra - polska premiera
Nowa generacja kompaktowego Opla to prawdziwy przełom. Samochód jest mniejszy, lżejszy, ale przez to też zwinniejszy i bardziej oszczędny. Wraz z Astrą debiutuje też wiele nowoczesnych rozwiązań.
Astra J, produkowana od 2009 roku, cierpiała na pokaźne rozmiary i jedną z największych mas własnych w swojej klasie. Nadwaga powodowała, że ciężko było jej skutecznie konkurować pod względem osiągów i ekonomii. Nowa generacja stałą się bardziej kompaktowa, co wcale nie oznacza mniejszej ilości miejsca w środku.
Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło odchudzić szkielet nadwozia o ponad 70 kg, a podwozie o następne 50 kg. Silniki mają aluminiowe bloki, koła są mniejsze, fotele cieńsze, nawet krótszy układ wydechowy przyczynił się do zwycięskiej walki z masą. Efekt jest imponujący, nowa Astra K, w zależności od wersji, jest lżejsza od poprzedniczki od 120 do nawet 200 kg.
Na ulicy trudno będzie poznać, że nowa generacja jest krótsza. Różnica wynosi 5 cm, a 4,37 m to wystarczająco dużo, by wymiary wnętrza nie uległy skurczeniu. Przeciwnie, dzięki cieńszym fotelom ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy zwiększyła się aż o 3,5 cm. Przy okazji można wspomnieć, że Opel zaprojektował od podstaw ergonomiczne fotele, których podstawowym zadaniem jest zapewnienie wygodnej pozycji za kierownicą. Posiadają one certyfikat niezależnej niemieckiej organizacji AGR (Kampania na rzecz zdrowych pleców).
W nowej Astrze od początku oferowany jest system OnStar, choć dla dwóch niższych wersji wyposażenia stanowi dodatkową opcję. Zapewnia on kierowcy kontakt z konsultantem, czy powiadomi automatycznie o zajściu kolizji. Przez pierwszy rok korzystanie z jego usług będzie bezpłatne. Niestety Opel nie podał ceny abonamentu na kolejne lata.
Kolejną nowością jest system ItelliLink kolejnej generacji (R4.0). Jest on kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay pozwalając korzystać z najbardziej popularnych aplikacji, jak Google Maps. Auto można zamienić w ruchomy hot-spot udostępniając podróżnym internet poprzez sieć wi-fi.
Podstawowym silnikiem jest wolnossący 1.4 Ecotec o mocy 100 KM. Poza nim wszystkie pozostałe jednostki napędowe wyposażone są w doładowanie. Najmniejszy to trzycylindrowy 1.0 Ecotec DIT (Direct Injection Turbo) o mocy 105 KM, łączony ze skrzynią ręczną lub zautomatyzowaną Easytronic. Średnio ma zużywać 4,3-4,2 l/100km. Większy 1.4 DIT to nowa konstrukcja, w przeciwieństwie do poprzednika posiada bezpośredni wtrysk paliwa. Występuje on w dwóch wersjach mocy: 125 lub 150 KM. W niedalekiej przyszłości paleta jednostek benzynowych zostanie uzupełniona o wersję o mocy 200 KM.
Do napędu Astry przewidziano póki co tylko jedną jednostkę wysokoprężną 1.6 CDTI, za to w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM. Środkowa wersja odznacza się najmniejszym apetytem żądając średnio zaledwie 3,4 l/100 km.
Najtańsza Astra w podstawowej wersji Essentia, napędzana jest silnikiem benzynowym 1.4 Ecotec. Jej cena to 59 900 zł. W skład wyposażenia standardowego wchodzą takie elementy, jak manualna klimatyzacja, radio CD 300 z łączem Bluetooth i portalami USB i AUX-in, przednie reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia oraz centralny zamek. Kolejna wersja Enjoy kosztuje przynajmniej 63 000 zł. Jej wyposażenie wzbogacono o system Intellilink z kolorowym wyświetlaczem dotykowym, tempomat, czy skórzaną kierownicę. Najtańsza Astra z silnikiem wysokoprężnym kosztuje 71 900 zł, czyli jest tańsza od poprzedniczki.
Zupełną nowością jest system adaptacyjnych reflektorów LED IntelliLux. Nowa Astra to pierwszy samochód w klasie kompaktowej wyposażony w oparty w całości na matrycach diodowych system oświetlenia emitujący nieoślepiającą wiązkę świateł drogowych. Światła automatycznie dostosowują długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze.
Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie, który odbędzie w dniach 17–27 września. Co ciekawe oprócz pokazanego już hatchbacka we Frankfurcie poznamy też wygląd wersji kombi.
Pierwsze zamówienia na wersję hatchback można składać już od 3 września tego roku, jednak samochód fizycznie pojawi się w salonach dilerskich w drugim tygodniu listopada. Na rozpoczęcie sprzedaży wersji kombi musimy poczekać do wiosny 2016 roku.