Opel Astra IV - Śladem Insigni i Kadetta
Pierwsze fakty i zdjęcia przed premierą 17 września.
27 procent europejskiego rynku samochodowego przypada na samochody kompaktowe, czyli klasy niższej średniej. Jednym z liderów tego segmentu, od lat utrzymującym się w pierwszej trójce pozostaje Opel/Vauxhall Astra. Sprzedaż tego modelu – blisko pół milina rocznie – to aż 1/3 łącznej sprzedaży marek Opel i Vauxhall. Dlatego po udanym przyjęciu przez rynek modelu Insignia, europejska część koncernu General Motors intensywnie pracuje nad Astrą IV generacji. Nowy model łączyć ma niemiecką precyzję, innowacyjne technologie (znane z Insigni, a debiutujące w kompaktach) i atrakcyjną stylistykę. Opracowany w niemieckim Rüsselsheim, nowy Opel Astra wyposażony został w zupełnie nowe podwozie. Większy rozstaw osi i kół oraz nowa konstrukcja osi tylnej mają dodatkowo zwiększać zwrotność i przestrzeń w kabinie. Pierwsza publiczna prezentacja ma odbyć się 17 września na salonie samochodowym IAA 2009 we Frankfurcie nad Menem.
Nowe technologie
Astra IV generacji wprowadzi do klasy samochodów kompaktowych wiele elementów wyposażenia zapewniających komfort i bezpieczeństwo, które zadebiutowały w klasie średniej w modelu Insignia. Chodzi m.in. o takie rozwiązania jak: podwozie mechatroniczne, zaawansowany system oświetlenia, czy przednia kamera rozpoznająca znaki drogowe.
„Najnowsza generacja Astry podkreśla wyjątkowe doświadczenie marki Opel we wdrażaniu nowych technologii w samochodach klasy kompakt. Ponadto nowa Astra przenosi ducha modelu Insignia do segmentu samochodów kompaktowych z bezprecedensową pasją i zaangażowaniem w zapewnienie doskonałości" mówi Alain Visser, wiceprezes Opla.
Większe wymiary to więcej miejsca
Nowa Astra będzie mieć 4,42 metra długości (hatchback trzeciej generacji ma 4,25 m), większy rozstaw osi (nie podano o ile) i kół (o 71 mm), dzięki czemu zaoferuje więcej przestrzeni dla pasażerów zarówno z przodu, jak i z tyłu. Opadająca nisko do przodu sylwetka o silnie nachylonej przedniej szybie i opadającej w tylnej części linia dachu odbiegają od tradycyjnej formy hatchbacka i są efektem m.in. 600 godzin testów w tunelu aerodynamicznym, służących nadaniu Astrze IV szczupłej i smukłej sylwetki.
„Elementy stylistyki wprowadzone w modelu Insignia, jak skrzydło i ostrze, w nowej Astrze zostały zinterpretowane na nowo, ponieważ ważne jest, aby każdy model Opla posiadał własną osobowość" mówi Mark Adams, wiceprezes ds. designu General Motors Europe. „To dlatego widoczne są podwójne skrzydła każdego ze świateł tylnych i dynamiczna, odwrócona ostra linia boczna wizualnie łącząca się z linią tylnej szyby i tylnym słupkiem."
We wnętrzu kabiny wykorzystano identyczne elementy stylistyki jak na zewnątrz, aby stworzyć harmonię wnętrza oraz części zewnętrznej – tak przynajmniej zapewnia producent, któremu do czasu premiery trzeba wierzyć na słowo.
„Misją Opla jest wdrożenie sprawdzonych w modelu Insignia najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w innych modelach. Postawiliśmy sobie jeszcze ambitniejszy cel – zastosowanie większości tych elementów w segmencie pojazdów kompaktowych dzięki modelowi Astra" mówi Hans Demant, dyrektor generalny Opla.
Mechatroniczne podwozie
Podwozie Opla Astry opracowane zostało jako układ mechatroniczny całkowicie integrujący funkcje mechaniczne i sterowanie elektroniczne. Podobnie, jak model Insignia, Astra może być wyposażona w stanowiący rzadkość w tej klasie samochodów, system sterowania FlexRide, oferujący trzy opcje prowadzenia – Standard, Sport i Tour – a jednocześnie dostosowujący się do zmian stylu jazdy i prędkości na zakrętach.
Kolejne innowacyjne techniczne, według Opla wprowadzane do pojazdów kompaktowych w modelu Astra, to: nowa generacja świateł biksenonowych Advanced Forward Lighting (AFL+), zmieniających natężenie i zasięg w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, a wykorzystujących dziewięć różnych trybów oświetleniowych, system kamery przedniej Opel Eye rozpoznający znaki drogowe i ostrzegający kierowcę o niezamierzonym zjechaniu ze swojego toru jazdy, czy ergonomiczne fotele przednie.
Silniki
Paleta jednostek napędowych obejmuje osiem silników spełniających wymogi normy Euro 5. Poza jednostkami o najniższej mocy, wszystkie motory wyposażono w sześciobiegowe skrzynie biegów. Nowością będzie nowa, kompaktowa, automatyczna skrzynia biegów z funkcją Active Select.
Oferta silników Otto, czyli benzynowych, obejmować będzie cztery jednostki o pojemności 1,4 i 1,6 litra i mocy od 74 kW/100 KM do 132 kW/180 KM. Nowy doładowany silnik 1.4 Turbo o mocy 103 kW/140 KM zastąpi obecnie stosowaną jednostkę wolnossącą o pojemności 1,8 litra, oferując przy tym lepsze osiągi – większy o 14% maksymalny moment obrotowy i niższe zużycie paliwa, a co najważniejsze „ciągnący" dołem.
Planowana gama diesli (CDTI) to jednostki o pojemności od 1,3 do 2,0 litrów i mocy od 70 kW/95 KM do 118 kW/160 KM. Wszystkie będą wyposażone w filtr cząsteczek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Nie zabraknie także wersji ecoFLEX zoptymalizowanej na niskie zużycie paliwa i małą emisję dwutlenku węgla.
Śladem Insigni i Kadetta?
Zapowiadane przez Opla wprowadzenie nowych technologii, które pomogły odnieść sukces Insigni, w Astrze IV oznacza podniesienie technologicznej poprzeczki w klasie niższej średniej. Walcząca o przetrwanie marka bardzo potrzebuje dużego sukcesu, jaki mógłby zapewnić jej udany kompaktowy model. Na weryfikację musimy poczekać do 17 września, a nawet trochę dłużej, do czasu kiedy auto pojawi się w salonach dilerów.
Warto przypomnieć, że historia samochodów kompaktowych marki Opel sięga okresu przedwojennego, a dokładniej 1935 roku kiedy to niemiecki producent zaprezentował swój pierwszy samochód z nadwoziem samonośnym nazwany Olimpia, na cześć zbliżających się igrzysk olimpijskich w Berlinie. Rok później rozpoczęto produkcję zbliżonego konstrukcyjnie Kadetta, a jego klon – Moskwicz 400 – w latach 1946-1956 wytwarzany był w Związku Radzieckim.
Więcej informacji na temat Astry IV, w tym wypowiedzi zespołu konstrukcyjnego Astry, w języku niemieckim, dostępne są na stronie www.astra-blog.com, gdzie producent udostępnia dodatkowe zdjęcia i filmy.
Zobacz także:
Sztuczne oko cz. 1
Sztuczne oko cz. 2