Opel Astra GTC - Dostępne auto marzeń
Chcieliśmy, żeby nowa Astra GTC była ekstremalnym przejawem naszego języka projektowania, w którym "sztuka rzeźbiarska spotyka niemiecką precyzję", ale nie chcieliśmy, aby emocje przysłoniły funkcjonalność: Astra GTC to zmyślny i dostępny samochód marzeń - powiedział Karl - Friedrich Stracke, szef Opla.
Trzeba przyznać, że już jako pięciodrzwiowy hatchback Astra IV wygląda bardzo stylowo i dynamicznie. W trzydrzwiowej wersji dodano jej jeszcze sporo cech sportowego auta. Choć podstawowe wymiary niewiele się zmieniły, samochód wydaje się mniejszy, znacznie bardziej zwarty. Na razie nie opublikowano jeszcze kompletu danych technicznych, ale wiadomo, że trzydrzwiowa Astra GTC jest o 10 mm niższa. To kwestia poważnych modernizacji zawieszenia, które lepiej dostosowano do dynamicznej, sportowej jazdy. Z przodu zamiast standardowego McPhersona zastosowano High Performance Strut, co poprawiło skręt i prowadzenie kół, a także przyczepność, pozwoliło też zastosować koła o większych rozmiarach. Dla GTC przewidziano koła o wielkości od 17 do 20 cali. Sześć z siedmiu oferowanych wzorów felg stworzono specjalnie dla tego samochodu.
Tylne zawieszenie także przemodelowano, co spowodowało powiększenie rozstawu osi o 10 mm. Większy jest także rozstaw kół na osiach. Z przodu wzrósł on o 40 mm, do 1584 mm, a z tyłu o 30 mm, sięgając 1588 mm. Samochód mocniej siedzi przy ziemi jest bardziej stabilny podczas jazdy.
W Astrze GTC dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie FlexRide, które dostosowuje się do aktualnej sytuacji – prędkości, skrętu i indywidualnych upodobań kierowcy. Można wybierać między trzema trybami pracy układu – obok standardowego jest sportowy oraz dostosowany raczej do długich podróży tryb tour.
Opel zapowiada, że mimo sportowego wyglądu trzydrzwiowa Astra ma być w pełni funkcjonalnym samochodem, który pomieści 5 pasażerów i bagażnik o pojemności 370 l. W porównaniu z poprzednią generacją GTC o połowę wzrosła pojemność schowków w kabinie samochodu.
Komfort jazdy kierowca może sobie poprawić zamawiając auto ze specjalnymi przednimi fotelami, których krzywizny zostały zaaprobowane przez specjalistów organizacji AGR, czyli Akcji dla Zdrowych Pleców. Niestety to zdrowotne podejście dostępne jest w opcjach i kosztuje 390 euro.
Wśród opcji wyposażenia jest także druga generacja systemu Opel Eye, której funkcjonalność została poszerzona. Rozpoznaje już więcej znaków niż tylko zakazu wyprzedzania i ograniczenia prędkości, a do tego kamera systemu służy także potrzebnymi informacjami funkcji Following Distance Indication, która mierzy dystans do poprzedzającego samochodu i podaje jego wielkość kierowcy. Obserwacja drogi przez tę kamerę pozwala także na automatyczne przełączanie biksenonowych lamp czwartej generacji między światłami drogowymi i mijania.
W gamie jednostek napędowych znalazło się miejsce dla czterech silników – wszystkie dysponują turbo i systemami Start/Stop. Dwie wersje benzynowe to silnik 1,4 turbo w dwóch wariantach mocy – 120 KM i 140 KM. Obydwie mają taki sam maksymalny moment obrotowy 200 Nm, palą średnio 5,9 l/100 km i co kilometr wypluwają 139 g dwutlenku węgla. Trzeci silnik benzynowy to stuosiemdziesięciokonna jednostka o pojemności 1,6 l, która rozpędzi auto do maksymalnej prędkości 220 km/h.
Na razie najlepiej opisanym w informacjach silnikiem jest jedyny przedstawiciel jednostek wysokoprężnych - dwulitrowy turbodiesel CDTI, dysponujący mocą 165 KM i maksymalnym momentem obrotowym 380 Nm. Pozwala to osiągać 100 km/h w 8,9 sekundy. Maksymalna prędkość wysokoprężnej Astry GTC będzie wynosić 210 km/h. Spalanie to średnio 4,9 l/100 km a emisja dwutlenku węgla wynosi 129 g/km. Taka oszczędność powoduje, że sportowa Astra dzięki bakowi o pojemności 56 l ma zasięg ponad 1100 km.
Na bardziej szczegółowe informacje techniczne trzeba będzie pewnie poczekać do salonu samochodowego we Frankfurcie, gdzie ma się odbyć oficjalna premiera tej wersji Astry. Na razie podano natomiast ceny samochodu na rynku niemieckim. Obejmują one zakres od 21 750 euro za samochód ze studwudziestokonnym silnikiem benzynowym i wyposażeniem Enjoy do 27 855 euro za Astrę GTC w wersji Sport z dwulitrowym turbodieslem. Początkowo auto będzie dostępne tylko z dwoma poziomami wyposażenia. Otrzyma nowe materiały i kolory wnętrza, standardowo oferowaną sportową kierownicę i dostępną w opcjach tapicerkę łączącą skórę Nappa z tkaniną Alcantara.