Octavia RS - rasowa Skoda
Premiera najnowszej Octavii RS zbiegła się z 30 rocznicą pojawienia się pierwszego modelu noszącego oznaczenie "RS".
Nowa Octavia RS jest odpowiedzią na oczekiwania tych, którzy szukają auta funkcjonalnego ze sportowymi osiągami. Podobnie jak dotychczasowy model, nowa Octavia RS dostępna jest jako liftback i kombi.
Wygląd zewnętrzny auta różni się od „zwykłej" wersji spoilerami, chromowaną podwójną końcówką rury wydechowej i 17-calowymi obręczami kół Zenith z lekkich stopów. I tylko uzupełnieniem jest dyskretny napis: RS.
Sportowy charakter auta podkreśla również wystrój wnętrza z kubełkowymi fotelami pokrytymi tapicerką Race – połączenie skóry i alcantary, trójramienną kierownicą wykończoną w skórze, metalicznymi wstawkami na desce rozdzielczej i sportowymi nakładkami na pedałach. Usportowiona Octavia może się poszczycić wysokim poziomem bezpieczeństwa, oferując systemy: ABS, ACS, ASR, EBV, EDS, ESP, DSR, HBA i MSR a także poduszki powietrzne przednie, boczne, podwójne kurtyny, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, aktywne zagłówki, uchwyty Isofix i system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM. Ponadto na liście wyposażenia standardowego znajduje się między innymi: centralny zamek, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, elektrycznie regulowane lusterka (również podgrzewane) i szyby, reflektory ksenonowe i przeciwmgłowe, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy.
Dotychczasowa Octavia RS napędzana była silnikiem 1.8 Turbo o mocy 180 KM. W nowym modelu zastosowano dwulitrową jednostkę FSI z turbodoładowaniem, dysponującą mocą 200 KM i maksymalnym momentem obrotowym równym 280 Nm przy 1800 obr/min. Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni o krótkich skokach. Silnik bardzo szybko wchodzi na obroty. Osiągnięcie prędkości 100 km/h zajmuje 7,3 s. w wersji Combi 7,5 s. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 240 i 238 km/h. Jednocześnie sportowa jazda nie jest okupiona nadmiernym zużyciem paliwa i według producenta nie przekracza średnio 8 l/100 km.
Do sportowej charakterystyki Skody, dostosowano rzecz jasna zawieszenie, które już w poprzednim modelu – utwardzono i obniżono o 15 mm – spisywało się bardzo dobrze, dając kierowcy przyjemność prowadzenia przy maksymalnym zapewnieniu bezpieczeństwa. Jednocześnie nie ucierpiała funkcjonalność auta. 560 – litrowy bagażnik bez trudu pomieści wszystkie bagaże, niezbędne podczas dłuższego wyjazdu.
Specjalnie dla tego modelu przygotowano nowe kolory nadwozia. Są to niebieski „Race Blue", żółty „Yellow Sprint", czerwony„Red Corrida", srebrny „Silver Diamond" i perłowa czerń „Black Magic". Za przyjemność posiadania Octavii RS trzeba niestety zapłacić 108 tys. zł i 112 300 zł w wersji Combi. Samochód jest już dostępny w sprzedaży.