OberGolf
To wersja Volkswagena Golfa, w której trudno się nie zakochać. Dotąd każda wersja R była "naj". Ta także jest, ale w znacznie szerszy sposób.
Z zewnątrz sportowy Golf został wyraźnie, choć dość dyskretnie. Nowy przedni zderzak ma trzy duże wloty powietrza i diodowe światła dzienne. Tylny zderzak z dyfuzorem ma dwie, umieszczone centralnie końcówki rur wydechowych. Chromowane litery R widnieją na atrapie chłodnicy i tylnej klapie. Golf R ma elementy poszerzające progi, większy spojler na krawędzi dachu a także nowe felgi Talladega, zza których wyzierają większe tarcze hamulcowe z czarnymi zaciskami ozdobionymi literą R. W samochodzie wzmocniono hamulce, aby dostosować je do zwiększonej dynamiki tej wersji.
Wersja R otrzymała dwulitrowy silnik TSI (benzynowy z bezpośrednim wtryskiem), który ma moc 270 KM. To o 20 KM więcej niż w Golfie R poprzedniej generacji, choć tamta wersja miała sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 l. Także maksymalny moment obrotowy wzrósł z 320 Nm do 350 Nm.
Zmniejszenie pojemności pozwoliło wyraźnie ograniczyć spalanie. Poprzednia generacja R potrzebowała 10,7 l na przejechanie 100 km, a nowej wystarczy tylko 8,5 l, co stanowi spadek o 21 procent.
Wzmocnienie silnika pozwoliło poprawić osiągi samochodu. Poprzednia „erka" rozpędzała się do 100 km/h w 6,5 sekundy, nowej wystarczy na to 5,7 s. Nie zmieniła się maksymalna prędkość, w obu przypadkach ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Samochód dostosowano do zwiększonej dynamiki nie tylko zwiększając tarcze hamulcowe. Obniżono także zawieszenie o 25 mm i bardziej sportowo zestrojono sprężyny amortyzatory a także stabilizatory. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy również ma bardziej sportową charakterystykę. W wersjach wyposażonych w opcjonalny układ regulacji dynamiki jazdy DCC wspomaganie kierownicy ma specjalnie zestrojoną charakterystykę.
System stabilizacyjny ESP można przełączyć w tryb sportowy, w którym reaguje on później, umożliwiając większą zwrotność.
We wnętrzu najbardziej sportowym akcentem są bardzo ergonomiczne, sportowe fotele. Ich środkowe części są pokryte popielato – czarnym materiałem o wzorze plastra miodu, a na zagłówkach logo R. Jako opcja dostępne są pokryte mikrofibrą i czarną skórą kubełkowe fotele, stosowane w sportach motorowych. Także kierownica bardziej przypomina koła stosowane w samochodach wyczynowych. Perforowana skóra, którą jest pokryte zapewnia optymalny uchwyt.
Wnętrze najmocniejszego Golfa ozdobiono motywami z logo R na kierownicy i progach, charakterystyczne aplikacje na desce rozdzielczej i drzwiach oraz podświetlane na niebiesko zegary.
W Polsce samochód jest dostępny za 133 040 złotych. Dopłacając 8 000 złotych można otrzymać samochód ze skrzynią DSG.