Nowy VW Touareg
W Genewie debiutował nowy Volkswagen Touareg. W porównaniu z poprzednikiem jest znacznie zgrabniejszy i lżejszy, nie tylko optycznie.
Nowe auto ma długość 479,5 cm, szerokość 194 cm i wysokość 170,9 cm. W porównaniu z poprzednikiem to o 4,1 cm i 1,2 cm więcej w przypadku dwóch pierwszych wielkości, ale o 1,7 cm mniej w przypadku wysokości. Rozstaw osi także się zwiększył. Wynosi 183,9 cm, czyli o 3,8 cm więcej niż poprzednia generacja. Inżynierom Volkswagena udało się przy tym znacznie odchudzić pojazd. W przypadku podstawowej wersji waga spadła o 208 kg. Mimo to o 5 proc. zwiększyła się sztywność nadwozia samochodu. Zmiana charakteru bryły nadwozia zaowocowała ponadto znacznie lepszym współczynnikiem oporu aerodynamicznego.
Nowa generacja Touarega jest także bardziej ekonomiczna od poprzedniej. Redukcja wagi i lepszy współczynnik oporu powietrza pewnie się do tego przyczyniły, ale odnowiono także gamę silników.
Dwa silniki V6 zostały zmodernizowane. Benzynowy FSI o pojemności 3,5 l ma moc 280 KM. Jego średnie spalanie to 9,9 l, a to stanowi spadek o 2,5 l! Wysokoprężne TDI dysponuje mocą 240 KM. Pali średnio 7,4 l, a to stanowi spadek o 1,9 l w porównaniu z obecną generacją.
Zamiast stosowanego dotąd turbo diesla V10 TDI pojawi się silnik V8, dysponujący mocą 340 KM. Jego spalanie to średnio 9,1 l, co w porównaniu z zastępowanym przez niego silnikiem V10 stanowi spadek o 2,8 l/100 km.
Oszczędzaniu paliwa sprzyja wprowadzona po raz pierwszy do auta typu SUV ośmiostopniowa skrzynia biegów, w której dwa najwyższe przełożenia to w zasadzie nadbiegi przeznaczone do szybkiej, ale ekonomicznej jazdy. W autach z silnikami V6 zastosowano ponadto system Start-Stop, który wyłącza silnik przy dłuższym postoju, np. na światłach i automatycznie go włącza, kiedy kierowca chce ruszyć.
Po raz pierwszy Volkswagen skorzysta także z innej formy oszczędzania paliwa – z napędu hybrydowego. Będzie on łączył benzynowy silnik V6 FSI z jednostką elektryczną. Układ będzie dysponował mocą łącznie 380 KM i maksymalnym momentem obrotowym 580 Nm. Spalanie samochodu będzie wynosiło średnio 8,2 l/100 km. Przy prędkościach do 50 km/h silnik benzynowy może stanowić jedyny napęd samochodu.
Kolejny krok ku oszczędności to rodzaj zastosowanego napędu 4x4. W podstawowej wersji będzie to układ 4MOTION, oparty o mechanizm Torsen oraz specjalny program „off-road driving", który dopasowuje do charakterystyki jazdy w terenie takie wspomagające kierowcę układy jak ABS, EDS czy ASR. Jako opcja dla silnika V6 TDI będzie także oferowany 4XMATIC, który lepiej sprawdza się podczas jazdy w ciężkim terenie. Ta wersja dysponuje już 5 poziomami dostosowania charakterystyki do potrzeb i warunków jazdy.
Wnętrze samochodu jest pojemniejsze i bardziej funkcjonalne, niż w obecnej generacji. Zwiększenie rozstawu osi dało więcej miejsca w kabinie. Tylną kanapę można przesuwać o 16 cm, przez co podstawowa wielkość przestrzeni bagażowej może się zwiększyć z 580 l do 660 l. Bagażnik także więc urósł w porównaniu z poprzednią generacją o 25 l. Przy złożeniu siedzeń i uzyskaniu maksymalnej pojemności przestrzeni bagażowej, 1642 l, mamy do dyspozycji o 72 l więcej niż obecnie.
Pojawiły się także nowe elementy wyposażenia auta. System Area View za pomocą 4 kamer pokazuje najbliższe otoczenie samochodu, którego kierowca nie jest w stanie dostrzec przez okna. Z kamery będzie także korzystał nowy układ ksenonowych świateł, dzięki czemu sprawniejsze będzie korygowanie wiązki światła tak, aby nie oślepiało innych kierowców.
Elektroniczne systemy zapobiegają także nieświadomemu zjechaniu ze swojego pasa ruchu, a nawet z jezdni.
Poprzedni Touareg znalazł około pół miliona nabywców. Nowy swojej szansy na rynku będzie szukał już od kwietnia tego roku.