Nowy samochód MacGyvera - Mercedes-Benz Citan
Funkcjonalny, prestiżowy i trwały. Tak Mercedes mówi o swoim najnowszym modelu. Jego debiut będzie wspierała kampania reklamowa, której gwiazdą będzie... MacGyver.
Gama samochodów dostawczych Mercedesa nie była kompletna. Koncern oferował Sprintera i Vito. Duże modele radzą sobie z potężnymi ładunkami i świetnie sprawdzają się w trasie, ale z racji znacznych gabarytów oraz mizernej zwrotności przeciętnie spisują się na terenie miast. Dla wielu przedsiębiorstw są też po prostu za duże.
W latach 2001-2005 koncern produkował Vaneo. 4,2-metrowy van został przygotowany na bazie klasy A. Po siedmiu latach od zakończenia jego produkcji przedstawiciele koncernu - dosyć niechętnie - przyznają, że wprowadzenie takiego modelu do gamy było błędem. Vaneo nie było typowo osobowym samochodem. Brakowało także użytkowej wersji z prawdziwego zdarzenia. Koniec końców auto nie sprzedawało się najlepiej.
Luka w gamie modelowej dostawczych Mercedesów została właśnie uzupełniona. Do gry wchodzi Citan. Oficjalna premiera samochodu będzie miała miejsce za kilka dni podczas targów pojazdów użytkowych w Hanoverze, ale dealerzy niemieckiego koncernu rozpoczęli już przyjmowanie zamówień na nowy model. Citan nie jest następcą Vaneo - to przede wszystkim pojazd dostawczy.
Oglądając Citana od przodu nie pomylimy go z samochodem żadnej marki. Zderzak z charakterystycznym wlotem powietrza oraz sporych rozmiarów atrapa chłodnicy z dużą gwiazdą z daleka oznajmiają, że nadjeżdża Mercedes. Jeżeli spojrzymy na Citana z profilu lub rzucimy okiem na jego tylną część, bez trudu zauważymy podobieństwa z... Renault Kangoo.
Zbieżność oczywiście nie jest przypadkowa. Citan bazuje na Kangoo II, które jest produkowane od 2008 roku. Nowy model Mercedesa będzie powstawał w tej samej fabryce. Personel odpowiedzialny za wytwarzanie samochodu przeszedł cykl szkoleń, które mają przełożyć się na najwyższą jakość końcowego produktu. Dodajmy, że w przypadku samochodów użytkowych tego typu współpraca jest na porządku dziennym. Mercedes produkuje auta dostawcze dla Volkswagena, Renault dla Nissana, a Fiat dla grupy PSA.
Większość elementów wykończeniowych wnętrza jest zupełnie nowa. Mercedes-Benz postanowił zadbać, by wierni klienci poczuli się w Citanie jak w domu. Samochód otrzymał więc wielofunkcyjną dźwignię przy kierownicy (sterowanie kierunkowskazami i wycieraczkami, włączanie świateł drogowych) oraz równie charakterystyczną dla marki dźwigienkę tempomatu i ogranicznika prędkości. Poza tym zmieniono deskę rozdzielczą, panel wskaźników, kierownicę, siedzenia i boczki drzwiowe. Siedziska foteli osadzono wysoko, co w połączeniu z regulowaną tylko w pionie kolumną kierownicy może utrudnić wyższym osobom zajęcie optymalnej pozycji za sterami Citana. Fakt ten rekompensują bardzo dobrze ukształtowane fotele, w których nawet daleka podróż nie straszna.
Nad urodą deski rozdzielczej, ze specyficznie ukształtowaną częścią centralną, lub jakością materiałów wykończeniowych trudno się rozwodzić. Mamy w końcu do czynienia z samochodem, który ma być przede wszystkim funkcjonalny i trwały. W osobowej wersji razi jednak duża ilość nieosłoniętej blachy, szczególnie w tylnej części nadwozia.
Mercedes-Benz Citan otrzymał gruntownie zmodernizowany układ jezdny. Utwardzone zawieszenie bardzo skutecznie ogranicza przechyły nadwozia na szybko pokonywanych zakrętach, a samochód precyzyjnie reaguje na polecenia kierowcy. Pierwsze jazdy Citanem odbywały się Danii. Już na tamtejszych, niezbyt wyboistych drogach, podwozie dosyć wyraźnie informowało o nierównościach. Wkrótce przekonamy się, jak zachowa się na polskich ulicach.
Renault Kangoo miało poważne problemy z zaliczeniem testu łosia – francuski dostawczak zakończył manewr na dwóch kołach. Mercedes-Benz postanowił utwierdzić wszystkich testujących w przekonaniu, że w przypadku Citana podobne problemy nie będą miały miejsca. Jednym z punktów jazd próbnych była wizyta na placu ośrodka szkoleniowego, na którym wytyczono różne slalomy oraz ustawiono test łosia. Ze wszystkich manewrów Citan wyszedł obronną ręką.
Citan będzie produkowany w użytkowej wersji Furgon, jako osobowo-towarowe Mixto oraz w postaci osobowego Kombi. Precyzyjne dopasowanie samochodu do potrzeb klienta zapewni dostępność wariantów z trzema rozstawami osi – Kompakt (2313 mm, tylko w wersji Furgon), Długi (2697 mm; Furgon, Kombi) oraz Ekstra długi (3081 mm; Furgon, Mixto).
Na pokład Citana, w zależności od wersji, można załadować bagaż o objętości od 700 do 3800 litrów. Znaczną rozpiętość ma także ładowność samochodu, która wynosi od 490 do 810 kilogramów. Bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób często przewożących długie przedmioty jest otwierana klapa w tylnej części dachu - stanowi opcję dla wersji Furgon.
Mercedes postanowił zwrócić uwagę na funkcjonalność Citana w niecodzienny sposób. Debiut pojazdu będzie wspierała kampania reklamowa z MacGyverem. Oczywiście wcieli się w niego 62-letni Richard Dean Anderson, który zagra w kilkuminutowych spotach reklamowych, utrzymanych w konwencji kultowego serialu.
Początkowo Mercedes będzie oferował warianty 108 CDI oraz 109 CDI. Oba są napędzane 1,5-litrowymi turbodieslami Renault, które rozwijają odpowiednio 75 KM i 180 Nm oraz 90 KM i 200 Nm. W drugim kwartałe przyszłego roku pojawi się odmiana 111 CDI (110 KM i 240 Nm), a w trzecim – wariant 112 z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,2 l (114 KM i 190 Nm).
Silniki wysokoprężne zaczynają nabierać siły w okolicach 1500 obr./min. Moment obrotowy narasta płynnie, ale wkręcaniu na obroty towarzyszy wzrost hałasu. W mieście nie dokucza, jednak powyżej 100 km/h w kabinie zaczyna robić się głośno. W przypadku turbodiesli deklarowane średnie zużycie paliwa nie przekracza 5 l/100km. Rzeczywiste spalanie nie jest dużo wyższe, co ułatwi utrzymanie w ryzach kosztów eksploatacji Citana. Ukłonem w stronę oszczędnych przedsiębiorców są też długie okresy międzyprzeglądowe. Odstępy między kolejnymi wizytami w serwisach ustalono na dwa lata lub 40 tysięcy kilometrów.
Podstawowa wersja(Furgon Kompakt) została wyceniona na 51 320 zł bez VAT. Kwotę trudno uznać za wyśrubowaną. Najtańsze Kangoo kosztuje 47 236 zł, ale nie posiada w standardzie ESP. Ceny przedłużonej wersji Citana rozpoczynają się od 54 400 zł, Kombi od 61 570 zł, natomiast za towarowo-osobowe Mixto przyjdzie zapłacić przynajmniej 66 160 zł.
Mercedes-Benz Citan stanowi ciekawą odpowiedź na potrzeby przedsiębiorstw działających przede wszystkim na terenie wielkich miast. Zwrotny i praktyczny Citan jest kierowany m.in. do firm kurierskich i kateringowych, pizzerii, rzemieślników lub kwiaciarni. Przedstawiciele koncernu są przekonani, że samochód z gwiazdą na masce może być też ważną składową procesu motywowania pracowników – w końcu jeżdżenie Mercedesem nobilituje.