Nowy Ford Transit i Tourneo PHEV / MHEV – czy hybryda da Ci zarobić?
Jeździliśmy nowymi hybrydami Forda. Czy warto mieć w firmie Transita lub Tourneo z napędem alternatywnym?
Samochody dostawcze projektowane są z myślą o pokonywaniu setek tysięcy kilometrów, prawie non stop, często w ciężkich warunkach. Czy jesteśmy już na tym poziomie, że tym wymaganiom sprosta napęd elektryczny?
Szczerze w to wątpię, chociaż wielu producentów oferuje już dostawczaki wyłącznie z napędem elektrycznym. Przykładem jest choćby e-Crafter lub elektryczne Vito. Ford poszedł w bardziej naturalnym kierunku i jako pierwszy zaproponował auta dostawcze w technologii PHEV, czyli hybrydy typu plug-in oraz MHEV – tzw. miękkie hybrydy.
Ford Transit – co nowego w sprawdzonej konstrukcji
Nowy Ford Transit to rozwinięcie najlepszych cech i funkcjonalności poprzednich generacji. Wiele obecnych rozwiązań mogliśmy poznać już w poprzedniku po faceliftingu, jak choćby system Sync 3. Dlaczego zatem warto wybrać nowy model?
Pominę tutaj aspekt wizualny, bo chociaż bardzo podoba mi się bryła Forda Transita z delikatnymi przetłoczeniami, to nie jest to najważniejsza cecha w przypadku aut dostawczych dla firm. Oczywiście prestiż i obraz firmy to ważna rzecz, ale każdy zainteresowany zakupem może ocenić to sam według własnego uznania i tabeli kryteriów.
Słowa uznania dla inżynierów pracujących nad projektem nowego Transita należą się przede wszystkim za to, czego nie widzimy, a co potem pracuje na sukces naszej firmy. Program kompleksowego redukowania masy w nowym modelu Forda Transita, z wykorzystaniem technologii stosowanych w przemyśle lotniczym i oprogramowania komputerowego wspierającego projektantów, pomógł zwiększyć ładowność o 80 kg. Zmieniono mi.in. tylne zawieszenie, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 14 kg.
Nowe stalowe koła Transita są produkowane w technice wyoblania, która gwarantuje większą wytrzymałość przy mniejszym zużyciu surowca. Metoda ta pozwoliła zaoszczędzić przy pięciu kołach Transita, łącznie z zapasowym, aż 5,5 kg. Wersja z napędem na tylne koła o dopuszczalnej masie – 3,5 tony, np. L3H2 – o długim rozstawie osi i średniej wysokości dachu, jest dzięki temu o 80 kg lżejsza niż porównywalny model przed modyfikacjami, a wersja ciężarowa z napędem na przednie koła jest do 48 kg lżejsza, ładowność netto urosła dla modeli 3,5-tonowych do 1418 kg. Dla Forda Transita Custom PHEV ładowność netto wynosi 1130 kg.
Program redukcji masy dosięgnął także układu wspomagania i zaowocował wprowadzeniem po raz pierwszy w 2-tonowej wersji Transita, elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS), które działa progresywnie podczas parkowania oraz manewrowania z małą prędkością, zwiększając siłę wspomagania. Po raz pierwszy kierowca Transita ma możliwość wyboru trybu jazdy w zależności od prędkości i warunków na drodze.
Wszystkie układy napędowe oferują tryb Normal i Eco. Ponadto w pojazdach z napędem na wszystkie koła i na tylną oś mamy tryb Slippery do jazdy na śliskiej nawierzchni np. śnieg czy lód oraz dla wersji 4x4 – tryb Mud/Rut „błoto/koleiny”. Modele z napędem na tylne koła, wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, oferują tryb holowania przyczepy, zapewniający płynne przyrosty mocy podczas holowania dużych przyczep. Poprawiono także zdolność holowania. Modele Transita 350GVM, napędzane na tylne koła i dysponujące mocą 170 KM i 185 KM, gdzie główne przełożenie napędowe wynosi 4,1:1, mogą holować 3,5-tonową przyczepę z układem hamulcowym, co dopuszcza masę całkowitą zestawu do 7 000 kg.
Efektywny napęd – sprawdzone silniki zdefiniowane na nowo
W nowym Fordzie Transit udoskonalono konstrukcję bazowej wersji wysokoprężnej Ford EcoBlue o pojemności 2.0, co wpłynęło na obniżenie zużycia paliwa. Według pomiarów WLTP oraz szacunków Forda, zmiany mogą przynieść oszczędności rzędu nawet 7 procent. Do dostępnych już wcześniej silników 2.0 EcoBlue o mocy 105 KM, 130 KM oraz 170 KM doszła nowa jednostka – o mocy 185 KM, dysponująca pokaźnym momentem obrotowym 415 Nm. Wszystkie dostępne silniki mają turbosprężarki o nowszej konstrukcji, która pozwala na uzyskiwanie wyższego momentu obrotowego w szerszym niż dotąd zakresie obrotów. Od wiosny 2020 roku, obok standardowej w przednionapędowych wersjach 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów, w Transitach napędzanych na tylną oś pojawi się 10-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z adaptacyjną funkcją Adaptive Shift Scheduling, która analizuje indywidualny styl jazdy kierowcy i wykorzystuje dane do optymalizowania momentów zmian biegów.
Nowy Ford Transit został wyposażony w szereg asystentów bezpieczeństwa. Znajdziemy w nim m.in. system monitorujący martwe pole widzenia kierowcy, współpracujący z układem ułatwiającym holowanie przyczepy – poszerza on kontrolowaną strefę, która obejmuje obszar wokół pojazdu oraz przyczepy o długości nawet do 10 metrów. Jest też inteligentny tempomat z funkcją adaptacji, który łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z adaptacyjnym tempomatem – dzięki nim kierowca uniknie przekraczania maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi. Ford zastosował również układ aktywnego wspomagania hamowania (Pre-Collision Assist) z funkcją wykrywania pieszych, która teraz reaguje na obecność pieszego także w ciemności, gdy znajdzie się w polu oświetlanym przez reflektory.
Oprócz asystentów jazdy, są także systemy, które wspomogą kierowcę Transita także przy manewrowaniu. Mamy takie akcesoria jak: kamery szerokokątne z przodu i z tyłu, które w gęstym ruchu, a także podczas cofania lub wyjazdu tyłem z miejsca postoju, pozwalają dostrzec inne nadjeżdżające pojazdy, wysoko umieszczona tylna kamera cofania z oświetleniem LED, pozwalająca obserwować obszar nawet z otwartymi drzwiami, w znaczny sposób ułatwią korzystanie z Transita każdemu kierowcy. Przy parkowaniu pomoże nam aktywny asystent parkowania (APA), który ułatwia kierowcy znalezienie odpowiedniego miejsca do parkowania i zaparkowanie samochodu bez użycia rąk, asystent wyjazdu z parkingu (Park-Out Assist), który ułatwia wyjazd z miejsca parkowania równoległego, również bez użycia rąk, a także Cross Traffic Alert, ostrzegający kierowcę o zagrożeniach w ruchu poprzecznym. Od wiosny 2020 roku dostępne będą także elektrycznie otwierane boczne drzwi załadunkowe, które ułatwią pracę przy załadunku i rozładunku.
Zarządzaj firmową flotą z Fordem
Nowy Ford Transit i Tourneo Custom to krok w XXI wiek. Także w zarządzaniu flotą. Nowe modele dostawcze w gamie Forda oferują wbudowany modem pokładowy FordPass Connect. Dostępny system otwiera nowe możliwości poprawy wykorzystania floty pojazdów oraz optymalizacji kosztów ich eksploatacji, dzięki nowym funkcjom telematyki (Ford Telematics) oraz transmisji i przetwarzania danych (Ford Data Services). Firmy docenią także system Ford MyKey, dostępny jako opcja, który pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne. Dla małych przedsiębiorców Ford zaprojektował aplikację FordPass Pro, która łączy właścicieli firmy ze swoimi pojazdami, zwiększając bezpieczeństwo i maksymalizując czas pracy. Klienci będą mogli zdalnie zamykać i sprawdzać stan pojazdu, zarezerwować usługę serwisową i przeglądać lokalizacje do pięciu pojazdów na jednym ekranie.
Aplikacja FordPass Pro umożliwia takie funkcje jak:
• Rejestracja pojazdu w aplikacji dla zapewnienia dynamicznego, natychmiastowego dostępu do istotnych informacji o każdym pojeździe – na przykład wyświetlanie poziomów AdBlue,
• Lokalizacja pojazdu – informuje właścicieli, gdzie znajdują się ich pojazdy na początku lub pod koniec dnia pracy i pomaga kierowcom znaleźć samochody dostawcze na zatłoczonych parkingach lub w docelowych miejscach zleconych dostaw,
• Zdalne zamykanie / otwieranie – zapewnia bezpieczeństwo pojazdów i ich zawartości, pozwalając niezależne chronić zawartość kabiny i przedziału ładunkowego,
• Monitorowanie stanu pojazdu – pozwala obserwować kluczowe wskaźniki stanu technicznego i przygotowania pojazdu do drogi, w tym poziomu paliwa, stanu oleju i ciśnienia w oponach, co pomaga właścicielom zoptymalizować koszty eksploatacji pojazdów oraz zaplanować przyszłe serwisy,
• Powiadomienie o wzbudzeniu alarmu – natychmiast informuje właścicieli, jeśli został uruchomiony system alarmowy w którymkolwiek z ich pojazdów,
• Zdalne uruchomienie silnika w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów – przydatna funkcja szczególnie w mroźne dni, pozwala na rozgrzanie silnika, usunięcie szronu z szyb i przygotowanie pojazdów do,
Aplikacja FordPass Pro jest ciągle rozwijana. W najbliższym czasie zostanie rozszerzona o nowe funkcje, takie jak tryb ochrony, dzięki któremu właściciele pojazdów będą powiadamiani o wszelkich zdarzeniach w ich samochodach – również wtedy, gdy pojazd zostanie otworzony kluczem, czy rezerwacja usług serwisowych online, która pomoże właścicielom w zarządzaniu przeglądami pojazdów z wyprzedzeniem oraz możliwości szybkiej interwencji w przypadku otrzymania komunikatu o usterce w pojeździe.
Napęd hybrydowy inny niż wszystkie
Hybryda PHEV bazuje na dobrze znanym silniku benzynowym 1.0 EcoBoost o mocy 120 KM, który – co ciekawe – nie wpływa bezpośrednio na napędzanie kół. Pełni on rolę range extendera, który w razie potrzeby zasila baterie oraz silnik elektryczny. Taki układ cechuje dość duża dynamika oraz komfort jazdy. Mała pojemność silnika nie ma jakiegokolwiek wpływu na jazdę, ponieważ silnik spalinowy w żaden sposób nie napędza kół. Podczas jazdy hybryda Forda jest napędzana bezpośrednio przez silnik elektryczny, a prąd do jego zasilania może wytwarzać jednostka spalinowa w optymalnych dla siebie warunkach pracy, jednocześnie zasilając generator elektryczny oraz ładując baterie.
W tym układzie nie mamy też skrzyni biegów – nie jest potrzebna w wersji elektrycznej. Podczas dynamicznego przyśpieszania wrażenia akustyczne można porównać do działania skrzyni bezstopniowej. Ford Transit Custom Plug-In Hybrid, korzystający z zaawansowanej architektury hybrydowej, przenosi na przednie koła moment obrotowy generowany wyłącznie przez silnik elektryczny o mocy 92,9 kW, zasilany energią z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,6 kWh. Taka pojemność akumulatorów zapewnia zasięg w trybie EV do 56 km. Podczas testu przy obciążeniu ładunkiem oraz z dwoma osobami na pokładzie, poza miastem na trasie z licznymi różnicami terenu, na samym prądzie Ford Transit przejechał dokładnie 32,8 km ze średnią prędkością 43 km/h. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę, że nie jechaliśmy w zakorkowanym mieście, gdzie PHEV mógłby rozwinąć skrzydła. Średnie spalanie z całego testu (jazda na samym prądzie oraz z generatorem) wyniosło 7 litrów w cyklu pozamiejskim.
Ładowanie PHEV odbywa się za pomocą gniazda znajdującego się w przednim zderzaku, Ford Transit Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z domowego 240-woltowego gniazda sieci elektrycznej o poborze prądu ograniczonym do 10 A, osiągając pełne naładowanie w ciągu 4,3 godziny. Można też skorzystać z wydajniejszego gniazda AC type-2, co powinno zapewnić pełne naładowanie akumulatorów w ciągu 2,7 godziny. Dodatkowa energia elektryczna jest odzyskiwana przez system ładowania regeneracyjnego, kiedy pojazd zwalnia lub hamuje.
Cztery tryby jazdy, kiedy układ zasilany jest energią elektryczną, umożliwiają kierowcy wybór sposobu i momentu skorzystania z dostępnej w akumulatorze energii:
• Tryb EV Auto ma zapewnić optymalne połączenie osiągów i sprawności energetycznej. Algorytmy sterowania systemami pojazdu monitorują poziomy naładowania akumulatora i aktualny scenariusz jazdy – na przykład, czy samochód jedzie autostradą, czy przedziera się przez wielkomiejskie korki i na tej podstawie decydują, czy włączyć ładowanie akumulatora silnikiem spalinowym,
• W trybie EV Now priorytetem jest korzystanie z energii zgromadzonej w akumulatorze przy wyłączonym spalinowym „przedłużaczu” zasięgu, aż do momentu, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do dopuszczalnego minimum,
• W trybie EV Later uruchomiony zostaje silnik spalinowy, który wraz z ładowaniem regeneracyjnym ma za zadanie jak najskuteczniej utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora, by ten był gotowy do późniejszego użycia,
• W trybie EV Charge 1 silnik spalinowy wykorzystywany jest do ładowania akumulatora do pełnej pojemności, by następnie umożliwić jak największy zasięg, po przełączeniu w tryb EV Now
Kierowca może również wybrać intensywność odzyskiwania energii przy wspomaganiu hamowania przez system ładowania regeneracyjnego, wybierając opcję Drive lub Low za pomocą selektora zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Low zwiększa zaprogramowaną intensywność hamowania regeneracyjnego i automatycznie włącza światła hamowania, gdy jest to konieczne, by ostrzec kierowców z tyłu. Intensywniejsze hamowanie regeneracyjne sprzyja utrzymaniu sposobu jazdy, polegającego na operowaniu jednym pedałem, szczególnie w scenariuszach miejskich, w korkach. Zwiększa też ilość odzyskiwanej energii kinetycznej, przechowywanej w akumulatorze, wydłużając dostępny zasięg jazdy bezemisyjnej.
Ford Transit Custom MHEV – pierwsze mild-hybrid w dostawczaku
W celu uzyskania jeszcze większych oszczędności paliwa, w wersjach z przednim i tylnym napędem oferowane jest innowacyjne rozwiązanie EcoBlue Hybrid z miękkim układem hybrydowym (mHEV), wykorzystującym silnik Diesla i 48-woltową instalację elektryczną.
Pomiary według nowej procedury WLTP pokazują, że rozwiązanie to przyniosło dodatkowe zmniejszenie spalania rzędu 3% w porównaniu z parametrami porównywalnego napędu EcoBlue o pojemności 2.0. Dalsze oszczędności, sięgające nawet 8%, są widoczne w przypadku eksploatacji w ruchu wymagającym maksymalny odzysk energii poprzez częste hamowanie.
Modele Transit EcoBlue Hybrid zostały zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować oszczędność paliwa – w tym rozwiązaniu, standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem / generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prędkości, a następnie wykorzystuje ją do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V. Zmagazynowana energia jest także wykorzystywana do zwiększania momentu obrotowego silnika spalinowego podczas normalnej jazdy i w czasie przyspieszania. Może także służyć do zasilania urządzeń pokładowych pojazdu.
Nowy Ford Transit i Tourneo – dla kogo?
Nowy Ford Transit to sprawdzone rozwiązanie dla małych i dużych przedsiębiorców. Rozwinięte systemy telemetrii i monitorowania pojazdu są znakomite, aby utrzymać kontrolę nad flotą i efektywnie nią zarządzać.
Najbardziej cieszy mnie jednak racjonalne podejście do tematu ekologii i elektryfikacja. Zamiast stosować tylko i wyłącznie napęd elektryczny, który dalej jest ograniczeniem aniżeli szansą, postawiono na dwa rozwiązania, będące kompromisem. Dla mnie najciekawszą opcją jest hybryda PHEV, ponieważ w tej wersji najbardziej ograniczymy koszty eksploatacji pojazdu przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego zasięgu na bardzo dobrym poziomie (500 km).
Szczególnie widzę tu szansę dla firm działających na terenie centrów miast, gdzie coraz częściej wprowadzane są strefy ograniczonego wjazdu. Nowym Transitem PHEV w trybie elektrycznym możemy poruszać się po tej strefie bez ograniczeń. Będzie to także dobry wariant dla osób, które jeżdżą na bardzo krótkich dystansach, często wyłączając silnik, a potrzebujących auta dostawczego. Taki tryb jazdy, bez wątpienia bardziej szkodliwy dla silników spalinowych, nie ma wpływu na żywotność generatora elektrycznego, a do tego w znaczący sposób przyczynia się do zmniejszenia spalania.
Nowy Ford Transit oraz Ford Tourneo z pewnością powtórzą sukces poprzedników i staną się liderami w swoich segmentach. Czy jednak tak samo będzie z wersjami PHEV oraz mHEV? Z pewnością problemem może być cena, która dla Transita w wersji bazowej Trend oraz nadwoziu Van startuje z poziomu 206 tys. zł brutto, a dla wersji kombi z 224 tys. zł. Tourneo to wydatek rzędu 262 tys. zł.
Czy warto? Wszystko zależy od rodzaju zadań, jakie przed swoim Fordem chce postawić właściciel. Na pewno warto rozpatrzyć te propozycje.
Redaktor