Nowe twarze
Na ten rok Opel zaplanował odmłodzić dwa modele – Vectrę i Signum
Proponowane zmiany są pierwszymi od chwili ich debiutu rynkowego. W obydwu modelach dokonano retuszy w stylizacji nadwozia. Najbardziej charakterystycznym elementem jest nowy przód. Przede wszystkim zmieniony został zderzak, światła zachodzące na nowo zaprojektowane błotniki i maskę, szeroka chromowana listwa z logo marki a także wloty powietrza z czarnym tworzywem przypominającym swoją strukturą plaster miodu, w których umieszczono dodatkowo światła przeciwmgłowe. W Signum wprowadzono metaliczno-szare belki w osłonie chłodnicy, a centralny wlot powietrza otoczony jest chromowaną obwódką w kształcie litery „U”, podobnie jak i światła przeciwmgłowe.
Subtelnych zmian dokonano również we wnętrzach obydwu pojazdów, wprowadzając między innymi nowe materiały wykończeniowe. Górna część deski rozdzielczej pokryta została materiałem przypominającym skórę. Ponadto zaokrąglono wloty powietrza a niektóre przełączniki otrzymały chromowane końcówki. Jednocześnie górna część panelu wyłożona została elementami z drewna lub aluminium (w zależności od wersji). Wszystkie odmiany Vectry i Signum będą posiadały trójramienną, sportową kierownicę.
Zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu interaktywny układ jezdny IDS Plus z systemem stałej kontroli amortyzacji CDC został jeszcze udoskonalony. Modyfikacji dokonano w przednim i tylnym zawieszeniu a także w elektrohydraulicznym układzie kierowniczym. Wyposażenie nowej Vectry i Signum będzie teraz obejmowało biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL, fotel kierowcy Multi Contour a także system stabilizacji toru jazdy przyczepy, układ ogrzewania Quickheat oraz instalację telefonu komórkowego z interfejsem Bluetooth z kontrolą głosową.
Wszystkie silniki benzynowe ECOTEC, jak i wysokoprężne CDTI z systemem common-rail posiadają bezobsługowy filtr cząstek stałych. Jednocześnie spełniają wymogi normy czystości spalin Euro 4. Nowością w gamie jednostek benzynowych jest 6-cylindrowy, aluminiowy silnik 2.8 wyposażony w podwójną sprężarkę. Dysponuje on mocą 230 KM a 90 proc. momentu obrotowego wynoszącego 330 Nm dostępna jest już od 1500 obr/min. a maksymalna jego wartość dostępna jest w przedziale od 1800 do 4500 obr/min. Prędkość maksymalna Vectry 2.8 V6 Turbo wynosi 250 km/h a na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 7,4 s. Wśród silników wysokoprężnych najmocniejsza jednostką jest 3.0 V6 CDTI o mocy 184 KM i momencie obrotowym równym 400 Nm, przy 2000 obr/min. Ponadto gamę diesli uzupełniono o silnik 1.9 CDTI o mocy 100 KM. Z wyjątkiem podstawowych wersji napędzanych silnikami benzynowymi 1.6 i 1.8, we wszystkich pozostałych montowane są 6-biegowe przekładnie manualne. W modelach – 2.8 V6 Turbo, 1.9 CDTI (150 KM) i 3.0 V6 CDTI dostępna jest również 6-biegowa przekładnia automatyczna z funkcją Active Select.
Vectra niemal natychmiast po swoim debiucie w 2002 roku stała się liderem w swoim segmencie, zdobywając 9,2 proc. udziału w rynku. Do tej pory sprzedano łącznie na całym świecie prawie 600 tys. sztuk tego modelu. Premiera nowej Vectry i Signum roku modelowego 2006 będzie miała miejsce podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie. Obydwa modele wytwarzane będą w zakładach w Russelsheim w Niemczech. Na rynku pojawią się na przełomie września i października.
Norbert Szwarc
Gama silników: