Nowa twarz biznes klasy - Volkswagen Multivan 4Motion
Luksusowe menedżerskie busy na dobre zagościły w naszym kraju. Wraz z rozwojem rynku wzrosło zapotrzebowanie na ekskluzywny transport użytkowy. Widać to gołym okiem na ulicach dużych miast, gdzie "wypasione" vany poruszają się z menadżerami czy Vip-ami na pokładzie. Czy ekskluzywna salonka sprawdza się biznesowo i jest w stanie poradzić sobie także w trudnych zimowych warunkach?
Możliwości poruszania się na „czterech łapach” sprawdziłem testując najnowszy model Volkswagena Multivana. Auto półtora roku temu przeszło kosmetyczny facelifting nadwozia. Zmodernizowano także paletę jednostek napędowych. Miałem możliwość jeździć nową i obecnie najmocniejszą wersją Multivana 4Motion z silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 180 KM.
Wielofunkcyjność i wygoda
Auto wyposażone w napęd na cztery koła z pakietem komfortowych i przydatnych w podróży opcji z wyższej półki pretenduje do klasy biznes. Tym vanem można śmiało wyruszyć liczną rodziną wraz z bagażem na narty, gdzie w trudnych warunkach zimowych napęd 4Motion doskonale się sprawdzi, jak również pojechać w dłuższą podróż służbową, nie tracąc czasu na przerwy w pracy. Duża pojemność i równa podłoga, komfortowe wnętrze oraz pełna paleta możliwości aranżacji, to podstawowe zalety tego samochodu.
Pasażerowie pierwszego i drugiego rzędu 7-osobowego Multivana na komfort nie mogą narzekać – mają do dyspozycji bardzo wygodne fotele z dobrym podparciem bocznym i podłokietnikami po obu stronach z opcją regulacji wysokości. Fotel kierowcy i pasażera jest podgrzewany z regulacją trzystopniową. Wszystkie siedzenia są obszyte skórą i mają pochylane oparcia. Łatwo się je składa, przesuwa i demontuje. Fotele drugiego rzędu mają możliwość obracania, dzięki czemu wnętrze można zamienić w salkę konferencyjną, gdzie pasażerowie mogą swobodnie rozmawiać face-to-face. W trzecim rzędzie komfort nieznacznie obniża trzyosobowa kanapa, która nie posiada trzymania bocznego sylwetki. Plusem jest możliwość jej łatwego przesuwania w przód i w tył oraz funkcja spania.
W testowanej wersji Comfortline pasażerowie mają możliwość odizolowania się od świata zewnętrznego poprzez zasłonięcie okien roletami wysuwanymi z burt. Szyby przyciemniane chronią przed zbytnim nasłonecznieniem przedziału pasażerskiego. W opcji dodatkowej jest możliwość zamontowania przesuwanego stolika (wersja Highline).
Komfort na pokładzie tego biura na kółkach, zapewnia wydajna klimatyzacja z niezależną regulacją temperatury dla kierowcy i podróżujących z tyłu. W zimie przydatne jest ogrzewanie postojowe z możliwością zaprogramowania czasu pracy (Webasto). Miejsca na nogi jest wystarczająco dużo. Do busa łatwo się wsiada i z niego wysiada. Multivan wyposażony jest dodatkowo w elektrycznie odsuwane i zamykane boczne drzwi prawe. Można nimi sterować z kabiny przyciskiem na konsoli środkowej, przyciskiem na pilocie lub poprzez pociągnięcie klamki.
Testowane auto ma niską krawędź załadunku, co ułatwia umiejscowienie dużych gabarytowo przedmiotów oraz dużą powierzchnię bagażową. Można ją zwiększać lub zmniejszać poprzez łatwe przesuwanie tylnej kanapy. Przestrzeń bagażowo-pasażerska testowanej wersji z długim rozstawem osi osiąga nawet 5 m². Ponadto jest wiele przydatnych schowków na drobne przedmioty i uchwytów na napoje.
Pod wrażeniem mocy i komfortu
W trakcie jazdy testowej Multivan spalił w trasie ok. 8 litrów oleju napędowego na 100 km, a w mieście średnio 10,7 l/100 km. Auto wg producenta powinno spalać w mieście – 11,1, w trasie – 7,5, a średnio w cyklu mieszanym – 8,8 litra oleju napędowego na 100 km. Nowy silnik BiTDI o mocy 180 koni mechanicznych zapewnia autu dobrą dynamikę, porównywalną z popularnymi samochodami osobowymi. Dwulitrowa jednostka napędowa, dzięki momentowi 400 Nm osiąganemu przy 1500-2000 obrotów na minutę, jest elastyczna. To optymalny silnik dla tego busa. Van jest dobrze wytłumiony i nawet przy dużych prędkościach jest dość cicho w aucie. Napęd 4Motion wspomaga pewne i bezproblemowe prowadzenie, szczególnie na śliskiej nawierzchni, a jazda przy większych prędkościach charakteryzuje się dużą stabilnością. Podwozie zapewnia kierowcy stabilny tor jazdy oraz dobry komfort i tłumienie nierówności. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zmiana biegów spełnia wysokie standardy niemieckie. Hamulce są skuteczne i dobrze wywiązują się ze swojej roli. Auto jest zwrotne i łatwo nim manewrować. Czujniki parkowania wspomagane są przez kamerę cofania, zapewniając wygodę w parkowaniu.
Osobowe biznesowe vany nigdy nie były tanie i tak też jest z testowanym Volkswagenem. Cena Multivana w wersji Comfortline z najsłabszym silnikiem zaczyna się od 122 477 zł, a testowany egzemplarz to wydatek ok. 180 000 zł. Jakość, komfort i własności jezdne idą tu jednak w parze z ceną. W wyposażeniu podstawowym znajdziemy m.in. ABS, EDS, ASR, ESP, klimatyzację półautomatyczną Climatronic, lusterka składane automatycznie, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, światła do jazdy dziennej, podgrzewane spryskiwacze, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne z doświetlaniem zakrętów.
Firmom i osobom prywatnym, które potrzebują przestronnego i komfortowego środka transportu dla większej liczby pasażerów, umożliwiając jednocześnie przewóz ładunku, mogę z czystym sumieniem polecić Multivana 4Motion.