Nowa Skoda Superb - szczegóły techniczne
Sześć tygodni przed oficjalną premierą Skoda Auto ujawniła szczegóły techniczne nowej limuzyny. Na wyróżnienie zasługuje m.in. opatentowany system otwierania bagażnika Twindoor, dzięki któremu Superb staje się sedanem albo liftbackiem, napęd na cztery koła oraz adaptacyjny system przedniego oświetlenia.
Nazwa modelu Superb nawiązuje do tradycji marki Skoda, która sygnowała tą nazwą limuzynę z lat trzydziestych i czterdziestych. Już wtedy budowała ona reputację czeskiej firmy, jako marki motoryzacyjnej z czołówki najlepszych producentów na świecie. W okresie komunizmu zaprzestano tej praktyki. Dopiero w 2001 roku nastąpił początek nowej ery, a limuzyna pierwszej generacji okazał się dużym przebojem i w niektórych krajach zdominował sprzedaż w klasie wyższej, w dużym stopniu za sprawą korzystnego stosunku wielkości i jakości wykonania do ceny.
Druga generacja Skody Superb, która zadebiutuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, nawiązuje do modelu pierwszej generacji, ale zaprojektowano ją wg nieco zmienionych założeń stylistycznych. Nowa koncepcja wzornicza najlepiej jest widoczna w wyrazistej, trójwymiarowej formie atrapy chłodnicy, podczas gdy delikatne chromowe dodatki nadają mu optycznej głębi oraz mocy. Zarys klapy silnika płynnie styka się z reflektorami, wzmacniając poziomą orientację ich kształtu. Chromowe wykończenia wokół okien w wyższych wersjach wyposażenia przechodzą w trójwymiarowy element umieszczony na centralnym słupku drzwi. Wydłużona, w porównaniu do poprzednika, linia dachu w widoczny sposób ukazuje przestronność, szczególnie w tylnej części auta. Obraz dopełniają 18-calowe aluminiowe felgi i oznaczenie modelu Superb na górnych krawędziach reflektorów.
Po raz pierwszy w historii Skody tablica rejestracyjna nie jest zintegrowana z pokrywą bagażnika – została umieszczona niżej, na dolnej części zderzaka, a jej miejsce zajęło logo marki. Atrakcyjny wygląd tylnej części modelu Superb wzmacniają dodatkowo dwuczęściowe tylne światła. Ich jedna połowa jest zintegrowana z tylnymi nadkolami, a druga – z pokrywą bagażnika. Za dnia wyróżniają się prostolinijnym i eleganckim kształtem, natomiast po zmierzchu świecą światłem uformowanym w kształt litery C, charakterystycznym dla najnowszej generacji modeli marki Skoda.
Nowy Superb ma 4 838 mm długości, 1 817 mm szerokości oraz 1 462 mm wysokości. Przestrzeń na kolana pasażera na tylnej kanapie została zwiększona o 19 mm. Stało się tak, mimo że długość całkowita nowego modelu jest prawie identyczna z długością modelu poprzedniej generacji. Wielkość wnętrza jest zatem większa od auta poprzedniej generacji, a efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu poprzecznej zabudowy silnika.
Na wyróżnienie zasługuje unikalny w skali rynku charakter ma system zmiennego sposobu otwierania bagażnika o nazwie Twindoor (opatentowany przez Skoda Auto). Mimo, że wzornictwo w tej klasie trzyma się tradycyjnej koncepcji nadwozia typu sedan, model Superb nowej generacji został wyposażony w ciekawą tylną pokrywę bagażnika, która w praktyce eliminuje typowe ograniczenia. Zaprojektowany przez inżynierów koncernu Skoda system z gamy „przemyślane rozwiązania", w zależności od potrzeb, umożliwia otwieranie pokrywy bagażnika jak w samochodach o nadwoziu typu sedan lub – całą pokrywę wraz z tylnym oknem, jak w samochodach typu liftback. Aby zmienić sposób otwierania wystarczy jeden ruch ręki. W ten sposób na co dzień otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, a w razie potrzeby zyskujemy możliwość załadunku przedmiotów o znacznym rozmiarach. Pod pokrywą kryje się przestronny bagażnik, mieszczący 565 l kiedy oparcia tylnych siedzeń znajdują się w pozycji pionowej, a po złożeniu oparć pojemność wzrasta do 1 670 litrów. Wzrost pojemności bagażnika w stosunku do pierwszej generacji Superba wynosi 85 litrów.
Dobrą widoczność zapewniaj duża powierzchnia szyby przedniej oraz znaczące zwiększenie wielkości lusterek bocznych. W trudnych warunkach pogodowych poprawi ją AFS – adaptacyjny system świateł przednich oferowany wraz z reflektorami biksenonowymi. Skoda jako pierwsza marka w obrębie Grupy Volkswagen oferuje system AFS z rozszerzonym zakresem funkcji. Przy prędkości od 15 do 50 km/h, wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić lepsze oświetlenie krawędzi drogi, działa także znana już z innych modeli funkcja doświetlania zakrętów Corner. Przy wyższej prędkości (powyżej 90 km/h) elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. Trzeci tryb systemu AFS działa podobnie do funkcji świateł mijania – jest uruchamiany podczas jazdy z prędkością od 50 do 90 km/h. W systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu, ograniczające odbijanie się światła od kropel wody.
Centrum nowoczesnej deski rozdzielczej zajmie system nawigacji satelitarnej wyposażonej między innymi w twardy dysk o pojemności 30 GB oraz ekran dotykowy. Konsola centralna w kształcie litery V podkreśla charakter wnętrza, natomiast chromowane wykończenia oraz lśniące, czarne powierzchnie stanowią stylistyczne urozmaicenie. Nowe, okrągłe przyrządy pomiarowe z białymi wskaźnikami gwarantować mają dobrą czytelność zarówno za dnia, jak i nocą. W poszycie dachu wmontowane zostały diody elektroluminescencyjne, zapewniające rozproszone oświetlenie wnętrza (funkcja CatVision). Diody emitują białe światło, nadając wnętrzu ekskluzywny wygląd. Elementy sterujące jarzą się teraz delikatnym zielonym światłem – firmowym kolorem Skody. Kolor zielony rodzi także jeszcze jedno ważne skojarzenie: fakt, że 95 procent całkowitej masy pojazdu można poddać recyklingowi, podkreśla przyjazny dla środowiska charakter auta.
Bezpieczeństwo pasażera w nowym Superbie podnosi system poduszek gazowych, których, w zależności od standardu wyposażenia oraz wersji, mamy do dyspozycji aż dziewięć. Absolutną nowość stanowią: poduszka ochraniająca kolana kierowcy oraz poduszki boczne w tylnej części auta. ABS, ASR i ESP należą oczywiście do standardu. W wyposażeniu nowej limuzyny znajdą się również m.in.: czujnik deszczu, asystent oświetlenia, reflektory biksenonowe z systemem AFS, system kontroli ciśnienia w ogumieniu, asystent parkowania oraz funkcja zapobiegania staczaniu się pojazdu na podjeździe czy np. podgrzewane siedzenia dostępne nie tylko w przedniej, lecz również w tylnej części auta. Ponadto pakiet elektroniczny obejmujący: zaawansowany system nawigacji z ekranem dotykowym oraz układem pamięci w postaci dysku twardego, wysokiej klasy system audio z głośnikami wysokiej mocy oraz odtwarzaczem CD. Do tego umiejscowiony w podłokietniku Jumbo Box, umożliwiający podłączenie odtwarzacza MP3, zewnętrznego nośnika danych lub czytnika kart.
Początkowo nowy Superb oferowany będzie z sześcioma silnikami – trzema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Najtańszym silnikiem Diesla będzie jednostka 1.9 TDI PD o mocy 105 KM (77 kW) i współpracująca z 5-biegową skrzynią manualną. Zapewniać ma zadowalającą kulturę jazdy za przystępną cenę. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i osiągany jest przy 1900 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosić ma 5,7 l ON/100 km a emisja CO2 151 g/km. Prędkość maksymalna producent określa na 190 km/h, a czas rozpędzania od 0 do 100 km/h na 12,5 sekundy. Standardowo, wszystkie wersje silników wysokoprężnych wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF, natomiast w krajach, w których jakość paliwa nie spełnia odpowiednich wymogów, jednostka TDI PD o pojemności 1,9 l i mocy 77 kW dostarczana jest bez powyższego filtra.
Przypuszczalnie najpopularniejszą jednostką stanie się 2.0 TDI PD o mocy 140 KM (103 kW), oparta o sprawdzone pompowtryskiwacze – jak zapewnia Skoda, znacznie wyciszone w oparciu o zaawansowane technologie zastosowane przy budowie układów zasilania. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i dostępny jest w zakresie 1800-2500 obr./min. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h wynosi na 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna 207 km/h. W rubryce średnie zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla Skoda podaje odpowiednio 5,9 l ON/100 km i 155 g/km. Wyższą moc i dynamikę zapewnia jednostka TDI o pojemności dwóch litrów, ale współdziałająca z układem bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Oferuje ona 170 KM (125 kW) i 350 Nm w przedziale 1750-2500 obrotów na minutę. Zużycie paliwa wynosić ma 6,0 l ON/100 km w cyklu mieszanym, a emisja CO2 159 g/km. Prędkość maksymalna wynosi 222 km/h, a czas przyspiesza od 0 do 100 km/h wynosi 8,8 sekundy. Oba dwulitrowe silniki wysokoprężne współpracują z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów lub sześciostopniowa, zautomatyzowaną przekładnią DSG.
Wszystkie trzy silniki benzynowe zostały wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego. Wersja TSI z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,4 l debiutuje w modelu Superb i mimo swej niewielkiej pojemności skokowej – zapewnia 125 KM (92 kW) mocy oraz maksymalny moment obrotowy równy 200 Nm w przedziale 1500-4000 obr./min. Ten niewielki silnik dużej mocy potrzebuje tylko 10,5 sekundy, aby rozpędzić limuzynę od 0 do 100 km/h. Umożliwia także osiągnięcie prędkości maksymalnej 201 km/h. Dzięki realizacji koncepcji zmniejszenia pojemności (tzw. downsizing) zużycie benzyny wynosi 6,6 l/100 km, a emisja CO2 sięga 157 g/km. Silnik oferowany jest z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów.
Podstawowym silnikiem benzynowym w nowym modelu Superb będzie jednak jednostka TSI o pojemności 1,8 l. Oferuje ona moc 160 KM (118 kW), a w przedziale 1500-4200 obr./min. maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna 220 km/h. Średnie zużycie benzyny określono na 7,6 l/100 km, a emisję CO2 na 180 g/km. Jednostka będzie występować z sześciostopniową, manualną lub siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnią DSG.
Nabywców szukających sportowych osiągów zainteresować powinna jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l i mocy 260 KM (191 kW). Wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 350 Nm, ale dostępna jest w szerokim przedziale od 2500 do 5000 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosić ma 10 l na 100 km, a emisja CO2 238 g/km. Opisywany silnik rozpędza limuzynę od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h. Jednostka FSI V6 o pojemności 3,6 l dostępna jest wyłącznie wraz ze zautomatyzowaną, sześciostopniową przekładnią DSG oraz napędem na cztery koła przekazywanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex czwartej generacji.
W Polsce Skodę Superb sprzedano dotychczas w liczbie prawie 6 tys., w przypadku samochodów klasy wyższej to rekord. Na całym świecie czeską limuzynę kupiło prawie 130 tys. klientów. Nowy model ma duże szanse osiągnąć podobny, jeśli nie większy sukces, pod warunkiem, że będzie oferowany w przystępnej cenie. Powodzeniem cieszyć się powinien zwłaszcza w firmach, gdzie samochody w muskularnym stylu nadwozia cieszą się powodzeniem.