Nowa Skoda Fabia Combi
Po pierwszych testach jesteśmy pod wrażeniem przestrzeni uzyskanej w tylnej części pojazdu. Trzeba jednak zauważyć, że nawet po złożeniu siedziska i oparcia kanapy nie mamy równej podłogi, a do tego przed składaniem tylnych oparć wyciągać trzeba zagłówki.
Skoda Fabia Combi pierwszej generacji sprzedała się w liczbie ponad 640 tysięcy szt., a to oznacza duże oczekiwania wobec następcy. W spełnieniu tych ostatnich pomóc mają większe wymiary zewnętrzne. Kombi drugiej generacji ma 4239 mm długości (+7 mm), a wysokość zwiększyła się o 46 mm do 1498 mm. Dzięki temu w kabinie jest odczuwalnie więcej miejsca, zwłaszcza dla osób wysokich. Zyskał także bagażnik, którego pojemność wzrosła (o 54 litry) do 480 litrów, a w przypadku złożonej tylnej kanapy do maksymalnie 1460 litrów (poprawa o 235 litrów), przy najbardziej pionowo ustawionych oparciach tylnej kanapy. Dzięki temu możliwości przewozowe Fabii Combi są lepsze niż niektórych aut segmentu C, szczególnie biorąc pod uwagę dopuszczalną ładowność wynoszącą 515 kg.
Linia nadwozia to kontynuacja stylistyki nowej Fabii hatchback, z którą kombi, z wyjątkiem tyłu pojazdu, dzieli rozwiązania konstrukcyjne. Taka sama jest jakość wykończenia wnętrza i użytych materiałów. Tworzywa sztuczne są dobrej jakości i w tym segmencie trudno znaleźć lepsze - najbardziej podobały się jasne beżowe. Fotele są dość twarde – co w Skodzie jest tradycją, i wygodne, chociaż szkoda, że nie są trochę szersze. W czasie jazdy po górskich, krętych drogach zapewniały niezbędne trzymanie boczne i sprawdziły się w czasie kilkugodzinnych. Znalezienie właściwej pozycji ułatwia regulowana w dwóch kierunkach kierownica i regulowany na wysokość fotel kierowcy. Z kolei w czasie jazd nocnych przydatne okazało się doświetlanie zakrętów – warto rozważyć zakup tego dodatku.
Twarde zawieszenie zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne – jak na tę klasę pojazdów. Z nierównościami i dziurami w drodze radzi sobie bardzo dobrze, ale przejeżdżanie ich jest wyraźnie odczuwalne, podobnie jak poprzecznych progów (garbów) wymuszających wolną jazdę. Komfort jazdy jest dobry, ale zdecydowanie nie taki, jakiego oczekiwaliby np. miłośnicy miękkich aut francuskich (Clio, C3). Układ kierowniczy daje dobre poczucie (zmian) kierunku jazdy, a prowadzenia Fabii Combi na krętych trasach chorwackiego wybrzeża było dużą przyjemnością.
Do wyboru mamy sześć silników znanych z (nowej) Fabii hatchback (z wyjątkiem wersji 1.2 6V, która jednak jako siódma jednostka znalazła się w materiałach prasowych i być może poszerzy ofertę). Rozsądnym wyborem dla osób dużo jeżdżących wydaje się jednostka 1.4 TDI 80 KM. Jest oszczędna, chociaż nie sposób zapomnieć, że pod maską pracuje trzycylindrowy diesel (wydaje się cichsza niż wersja 70 KM). W czasie jazd testowych po górzystym wybrzeżu Chorwacji w okolicach Splitu spalała poniżej 4,5 l ON/100 km, w czasie jazdy z dopuszczalnymi przez przepisy prędkościami, przy wykorzystaniu prawie całej mocy silnika do rozpędzania – innymi słowy spełnienia wymogów ekonomicznej jazdy. W płaskim terenie z pewnością można zejść poniżej 4 l ON. Na autostradzie średnie zużycie paliwa w czasie dynamicznej jazdy, w tym częstym rozpędzaniem się i utrzymywaniem dużej prędkości w czasie podjazdów pod góry, wyniosło ok. 6 l ON/100 km.
W górzystym terenie sprawdzi się także jednostka benzynowa o pojemności 1,6 l z seryjnym ESP. Nawet w czasie jazdy z pięcioma osobami – dorosłymi mężczyznami – bez problemu radziła sobie ze stromymi podjazdami, a silnik „nie zdychał" pod górę nawet w czasie jazdy na piątce z prędkością nieco powyżej 50 km/h. Gorzej jeśli chodzi o dynamikę w razie potrzeby szybkiego wyprzedzania – trzeba redukować bieg. Subiektywne wrażenia jeżdżących wersjami 1.2 oraz 1.4 (benzyna) była takie, że pierwszy jest wystarczający, a drugi był odczuwalnie słabszy niż jednostka 1.6. W płaskim terenie albo w mieście są jednak wystarczające.
Dostępne będą wersje wyposażeniowe: Classic, Ambiente, Sport i Elegance. W porównaniu z Fabią hatchback zabraknie więc wersji Junior, a to oznacza, że kombi będzie prawdopodobnie odczuwalnie droższe od hatchbacka. Warto jednak dodać, że w standardzie znalazły się m.in. cztery poduszki gazowe, ABS z MSR, asystent hamowania, komputer, roleta bagażnika i dodatkowe gniazdko zapalniczki (w bagażniku), elektrycznie sterowane szyby przednie, dzielona kanapa tylna (60/40) i instalacja pod radioodbiornik.
Skoda znowu nas nie zaskoczyła. Fabia Combi to solidny i praktyczny samochód bardzo dobrze trzymający się drogi i zapewniający niezły komfort podróżowania. Na polskim rynku Fabia Combi pojawi się już w lutym 2008. Na razie nie ustalono jeszcze cennika na nasz rynek, ale ze względu na wspomniany wcześniej brak wersji Junior trudno liczyć na cenę poniżej 40 tys. zł.